728 x 90

مریم رجوی و چشم‌انداز دموکراتیک ایران - مطلبی از کن بلک‌ول

کن بلک‌ول
کن بلک‌ول

کن‌ بلک‌ول در مطلبی که در وبسایت پترایت پست به‌تاریخ ۲۹تیرماه منتشر شده است درباره گردهمایی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۳ که در پاریس برگزار شد نوشت: جهان گوش می‌دهد - چشم‌انداز دموکراتیک مریم رجوی برای ایران در ایتالیا جا افتاده است.

نقطه عطفی در روایداد جهانی درباره ایران در ۱۲ژوئیه ۲۰۲۳ در رم رقم خورد. مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران (NCRI) در مرکز صحنه ایستاده بود و از این فرصت استفاده کرد تا خواستار سیاست جدیدی در قبال ایران بشود. هنگامی که او در کمیته روابط خارجی پارلمان ایتالیا سخنرانی می‌کرد، فضای موجود در انتظار فصلی تعیین‌کننده در تلاش ایران برای دموکراسی بود.

گفتمان عمیقاً بر آینده ایران متمرکز بود، که در تنگنای یک خیزش سراسری در آرزوی تحول است. خانم رجوی، حامل مشعل این تغییر، از ایتالیا خواست تا یک ابتکار سیاست قاطع در رابطه با رژیم ایران در اتحادیه اروپا را رهبری کند.

پس از آن، خانم رجوی با حضور سناتورهایی مانند جولیو ترتزی، لوسیو مالان، و ژیزلا نچراله و نماینده امانوئل پوزولو، در کنار کارلو کوتارلی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا، نظر خود را در مقابل یک حضار دو حزبی از اتاق نمایندگان و سنا ایتالیا مطرح کرد. محور بحث طرح ۱۰ماده‌ای خانم رجوی برای ایران دموکراتیک بود.

«چند روز پیش در پاریس، در جریان یک اجلاس بزرگ جهانی، چیزی را شنیدم که مانند ناقوس مرگ برای رژیم تهران بود که به صدا در آمد. زیرا وقتی چنین مشارکت و حمایت بین‌المللی قوی، قاطع و صمیمانه وجود دارد، باید نگران شد! زیرا این روزهای پایانی آن و دوران پایانی رژیم خونینی است که تا به امروز این همه خون ریخته و بارها آزادی و کرامت انسان را زیر پا گذاشته است... به غرب و جهان آزاد حمله می‌کند. بنابراین، ما متحد هستیم، ما دوست یکدیگر هستیم، ما در این مبارزه با هم هستیم و باید این کار را بیشتر و بیشتر انجام دهیم».

خانم رجوی در نطق پرشور خود از پارلمان ایتالیا، شهروندان و دولت این کشور خواست تا با قدردانی از مبارزه بی‌وقفه مردم ایران برای برچیدن دیکتاتوری مذهبی، این موضع اصولی را حفظ کنند. او این قیام را گواهی بر میراث ماندگار جنبش مقاومت و سهم قهرمانانه زنان ایرانی در ۴۰سال گذشته دانست.

«رژیم آخوندها ثابت کرده است که قادر نیست و نخواهد توانست موجهای جاری قیامها را سرکوب کند. این در درجه اول به‌دلیل دو عامل کلیدی است. اول، ناتوانی رژیم در اجرای هر گونه اصلاحات معنادار، زیرا سوءمدیریت اقتصادی و اجتماعی در مقیاسی بسیار زیاد ادامه دارد و هر روز که می‌گذرد، وضعیت نابسامان اجتماعی را تشدید می‌کند. دوم، یک جنبش مقاومت سازمان‌یافته وجود دارد که نارضایتی گسترده عمومی را با هدف سرنگونی رژیم مهار می‌کند. مقاومت ایران شبکه‌های خود را در تمامی ۳۱استان و شهرهای متعدد ایران با موفقیت ایجاد کرده است. رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت تأکید کرد: بدون استثنا، یگانهای مقاومت فداکار، روزبه‌روز با پشتکار عمل می‌کنند و نقش تعیین‌کننده‌ای در سازماندهی و رهبری قیامها ایفا می‌کنند.

این نشست تاریخی یک رویداد خاص آنجا نبود. احساسات مطرح شده در پارلمان ایتالیا در سطح جهانی بازتاب یافت، زیرا بیش از ۳۶۰۰ قانونگذار در ۴۰کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه بیانیه‌یی را تأیید کردند که در آن خانم رجوی و شورای ملی مقاومت به‌عنوان یک جایگزین دموکراتیک قابل دوام و مشروع برای رژیم ایران به‌رسمیت شناخته شدند.

جان برکو، رئیس سابق مجلس عوام بریتانیا، بر شجاعت قابل توجه مردم ایران و خانم رجوی را تأیید کرد و از جهان خواست که طرح ۱۰ماده‌ای رجوی را به‌عنوان طرحی برای آینده روشن‌تر ایران به‌رسمیت بشناسد. وی هم‌چنین سیاست مماشات را که به‌گفته وی غرب به اشتباه دنبال کرده است، محکوم کرد. برکو بر لزوم حمایت از تلاش مردم ایران برای آزادی و دموکراسی تأکید کرد و هر گونه تصور اصلاحی در رژیم کنونی را بر اساس آگاهی دیرینه خود از وضعیت ایران رد کرد.

به موازات وقایع مجلس، صدها ایرانی حمایت خود را از خانم رجوی در بیرون تکرار کردند که نشان‌دهنده حمایت داخلی گسترده از یک جمهوری دموکراتیک ایرانی بود. طنین طرح ۱۰ماده‌ای به‌مراتب از مرزهای ایران فراتر می‌رود و با ارزشهای اصلی دموکراسیهای غربی هم‌سو می‌شود.

تعهد در قبال شورای ملی مقاومت و خانم رجوی که توسط مبارزات تزلزل ناپذیر مردم ایران و جنبش مقاومت سازمان‌یافته تقویت شده و اکنون به میزان قابل توجهی توسط حمایتهای جهانی تقویت شده است، در حال افزایش است. صدای ایران اکنون با وضوح و شدت فزاینده طنین‌انداز است. پیام صریح آن خواستار یک جمهوری سکولار، دموکراتیک، رد همه اشکال دیکتاتوری، و آینده‌ای است که در آن هیچ فردی بر اساس دین یا حق مادری نسبت به دیگران از امتیاز برخوردار نباشد. جهان اکنون نه تنها گوش فرا می‌دهد، بلکه این ندا برای یک ایران بهتر را تقویت می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4e388dee-1045-4e04-8105-9f49fe3be7d9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات