728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۲۶ خرداد

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

گرانی فتیلهٔ انفجار قیام

خط مشترک روزنامه‌های باند خامنه‌ای و برخی از روزنامه‌های باند مغلوب، تبلیغ نمایشهای مبارزه با فساد آخوند رئیسی است برای زدن زیرآب آخوند لاریجانی و خیز پریدن روی کرسی ولی‌فقیه بعد از خامنه‌ای. اما وجه غالب خبرهای روزنامه‌های ۲۶خرداد اذعان به گرانی‌های افسار گسیخته و فقر گستردهٔ اجتماعی و هشدار نسبت به پیامدهای آن است که در روزنامه‌های هر دو باند دیده می‌شود. در همین راستا موضوع «درد بی‌درمان معیشت طبقه کارگری در دوران باز نشستگی» در سیاست روز تیتر اول شده و موضوع «زباله‌گردی ۴هزار کودک در تهران» در روزنامه شهروند تیتر اول شده است. روزنامهٔ حکومتی آرمان هم به‌نقل از آخوند مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته است: «بحران بی‌اعتماد‌ی که امروز د‌ر جامعه ایران وجود د‌ارد‌، ناشی از مشکلات اقتصاد‌ی است. به همین د‌لیل حد‌ود د‌و سوم جمعیت کشور زیر خط فقر رفته‌اند‌. این موضوع بسیار جد‌ی است».

روزنامهٔ حکومتی ابتکار از باند مغلوب هم با اشاره به وضعیت گستردهٔ و انفجاری فقر در جامعه نسخهٔ غلط‌کردم‌گویی پیچیده و تأکید کرده است: «چرا یک بار برای همیشه به جای دستورهای بی‌اثر با مردم صادقانه نمی‌گوییم که ریشه مشکلات فعلی از کجاست؟ مگر نه این است که هیچ کشوری نمی‌تواند بدون روابط بین‌المللی مؤثر در سطح وسیع به اقتصاد شکوفا برسد؟ شاید بهتر باشد به مردم صادقانه گفته شود که تحریم‌های بین‌المللی نه بر اساس فرضیه‌های سیاسی که بر اساس نظریه‌های اقتصادی و تجربه زیستی ما بر اقتصاد اثرگذار است. برای ترمیم شرایط باید ساختارهای اقتصادی و حتی نگرش‌های سیاسی تغییرات اصولی کند».

شقه، محصول بن‌بستها و آینده تاریک نظام

این تشتت در روزنامه‌های کل نظام فراگیر است. ولی وضع باند مغلوب به‌دلیل حذفشان از حاشیه قدرت در نمایش انتخابات، متشت‌تر به‌نظر می‌رسد که روزنامه‌های باند خامنه‌ای آنرا برجسته کرده‌اند. مثلا جوان به‌نقل از یک بریده باند مغلوب نوشته است «محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، وقایع سال۸۸ را بازخوانی کرده است. از جمله این‌که خاتمی از همان اول معتقد به صحت انتخابات ۸۸ بود و هاشمی همه حرف‌های دادگاه او را تأیید کرده به جز آن‌که گفته نباید می‌گفتی تقلب نشده است!». و وطن امروز هم به‌نقل از یکی دیگر از مهره‌های باند مغلوب نوشته است: «زیباکلام با اشاره به بی‌اعتباری گسترده جریان اصلاحات در جامعه: باختیم بد هم باختیم!»

تداوم جنگ گرگها بر سر سهم قدرت و غارت

روزنامه مستقل در مورد ادعاهای مجلس جدید ارتجاع فاش‌گویی کرده و نوشته است: «کثیری از نمایندگان فعلی مجلس با استفاده از رانت سیاسی شورای نگهبان، وارد مجلس شده‌اند که خود جلوه‌ای از فساد سیاسی است. هم‌چنین رئیس این مجلس بنا به‌گفته برخی از مسئولان کشور از جمله جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، دارای پرونده‌های متعدد مالی در دوران تصدی مسئولیت شهرداری تهران در قوه قضاییه است.

بنا بر این منطقی است از چنین مجلسی توقع برخورد با فساد گسترده و ساختاری که اینک گریبانگیر نظام سیاسی شده است، نداشته باشیم

این مجلس مصادیق مبارزه با فساد را صرفاً در ایجاد محدودیتهای هر چه بیشتر اجتماعی مانند حجاب بانوان، استفاده از ماهواره، استفاده از فضای مجازی و… . . خلاصه کند».

مستقل در ادامه با اشاره به ساختار نظام نوشته است: «در چنین نظامهایی، نهادهای انتخابی تنها کارکردشان حفظ ظاهر دموکراتیک نظام سیاسی در عرصه بین‌المللی است. اما تصمیمات اصلی و سیاست‌گذاریها توسط اجزای اقتدارگرای نظام گرفته می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8837560d-0493-4993-8677-cf63362cb31e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات