728 x 90

مذاکرات برجام در حال سرگردانی و احتضار

مذاکرات برجام
مذاکرات برجام

خبرگزاری فرانسه روز ۳۱اردیبهشت گزارش داد: به‌رغم امیدهای اولیه، مذاکرات وین به‌بن‌بست رسیده و نمایندگان کشورهای مذاکره‌کننده از ۱۱مارس تاکنون به پایتخت اتریش بازنگشته‌اند.

این گزارش در مورد علت بن‌بست می‌افزاید: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مصمم به‌حفظ نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی است، در حالی که رژیم ایران خواستار حذف آن قبل از توافق برای محدود کردن برنامه هسته‌یی خود است...

ند پرایس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، در این باره گفت: اگر رژیم ایران خواهان لغو تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید در مورد نگرانی‌های فراتر از برجام نیز، به‌آمریکا و متحدانش پاسخگو باشد. بنابراین تصمیم با رژیم ایران است.(خبرگزاری فرانسه ۳۱ فروردین)

 

یکی از تحلیلگران رژیم روز ۲۹فروردین در روزنامهٔ حکومتی دنیای اقتصاد می‌نویسد: «‌اگر آمریکا سپاه را از این فهرست خارج کند، آنها مطالباتی از ایران دارند که یکی مربوط به‌بحثهای موشکی و دیگری مرتبط با بحثهای منطقه‌یی است». اما یوسفیان ملا از مهره‌های باند خامنه‌ای، روز ۳۱فروردین طی گفتگویی با روزنامهٔ حکومتی مستقل ، بار دیگر تصریح کرد: «تا تحریم سپاه حل نشود، هیچ چیز حل نمی‌شود». (فیگارو ۳۱فروردین)

 

دلیل امتناع فزایندهٔ دولت آمریکا از تن‌دادن به خواستهای رژیم در مورد سپاه پاسداران را بایستی در فشارهای فزاینده که هم از سوی بالاترین سطوح سیاسی و هم از جانب افکار عمومی وارد می‌شود، باید جستجو کرد. در تازه‌ترین موارد سناتور جو منشین در نامه به‌آنتونی بلینکن ا تصریح کرد: سپاه پاسداران رژیم ایران یک سازمان تروریستی است. ما نباید در استفاده از رفع تحریم‌ها برای کاهش چالشهای انرژی فعلی خودمان کوته نظرانه عمل کنیم.(سایت سناتور جو منشین ۳۰فروردین)

 

به‌رغم توقف و بن‌بست کنونی مذاکرات برجام در وین، امیر عبداللهیان وزیر خارجهٔ رژیم روز (اول اردیبهشت) مدعی شد که مسیر دیپلماسی در وین به‌خوبی کار می‌کند و از رسیدن به‌توافق خوب و پایدار دور نشده‌ایم».

علت این وارونه‌گویی وزیر خارجه کابینه رئیسی جلاد را باید در نیاز رژیم به زمان خریدن و کش دادن مذاکرات برای پیشبرد مقاصد خامنه‌ای در مسیر دستیابی به بمب و کسب هژمونی منطقه‌یی دانست.

این اولین بار نیست که وزیر و وزارت‌خارجه و تیم مذاکره‌کننده کابینه رئیسی جلاد به‌دروغ از پیشرفت مذاکرات دم می‌زنند. آنها در گذشته نیز بارها و به‌دروغ از وضعیت مثبت مذاکرات و پیشروی دیپلوماسی ولایت در وین! دم زده‌اند. به‌خصوص که از سوی مهره‌های باند مغلوب نظام، با فشارها و موضع‌گیریهایی روبه‌رو هستند که بی‌خیالی خامنه‌ای را نسبت به وضعیت معیشتی مردم و بحران اقتصادی برملا می‌کند. به‌عنوان مثال، ایزدی سفیر سابق رژیم در روسیه می‌نویسد: توافق هسته‌یی جزو الزامات عادی‌سازی روابط اقتصادی با دنیاست. بنابراین ایران چاره‌ای جز امضای توافق هسته‌یی ندارد. برجام بیش از آن که برای ایران یک توافق باشد یک الزام است».(روزنامه ستاره صبح ۳۱‍فروردین)

 

اما واقعیت این است که خامنه‌ای و مافیای کاسبان تحریم که در سپاه پاسداران و نهادهای تحت‌امر ولایت فقیه جا خوش کرده‌اند، گوششان به این حرفها بدهکار نیست و دغدغه‌یی برای اقتصاد کشور و معیشت مردم ندارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94337441-94fb-4518-9b79-520082ea1ddf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات