728 x 90

مذاکرات اتمی با رژیم ایران به خواب عمیق فرو می‌رود

مذاکرات اتمی
مذاکرات اتمی

پولیتیکو در مطلبی تحت عنوان‌ «مذاکرات اتمی با رژیم ایران به خواب عمیق فرو می‌رود» نوشت: اصرار رژیم ایران و غنی‌سازی اورانیوم تا سطح تسلیحاتی امیدها برای احیای سریع توافق اتمی را از بین برده است. همین چند هفته پیش دیپلماتهای اروپایی خوش‌بین از این‌که مذاکرات ۱۶ماهه آنها با رژیم ایران سرانجام به یک پیشرفتی رسیده در خیابانهای پایتخت اتریش به رقص و پایکوبی پرداخته بودند. اما پاسخ به‌شدت مأیوس کننده رژیم ایران و گزارشهایی مبنی بر غنی‌سازی جدید اورانیوم تا سطوح نزدیک به تسلیحات این خوش‌بینی و امیدها در مورد بازسازی توافق را ناگهان در هم شکست.

رافائل گروسی ناامیدی خود را روز دوشنبه در وین به خبرنگاران این‌طور نشان داد: «تعامل با رژیم ایران در نقطه‌ای نیست که من واقعاً دوست دارم ببینم».

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت اکنون به نظر می‌رسد که مذاکرات تا بعد از انتخابات میان‌دوره‌یی آمریکا در ۸نوامبر به بن‌بست رسیده است. بنابراین بعید است که واکنش آمریکا به آخرین خواسته‌های رژیم ایران موجب تغییرات بیشتری در سند شود. (پولیتیکو ۲۲شهریور)

 

مارشا بلک برن سناتور آمریکایی در مصاحبه با واشنگتن فری‌بیکن گفت: با نزدیک شدن دولت بایدن به مراحل پایانی مذاکرات اتمی با رژیم ایران، نگرانی از یک توافق جدید به حد بحرانی رسیده است.

وی گفت نگرانی‌ها از این سؤال ناشی می‌شود: با وجود این‌که رژیم ایران بخشی از محور شر است، چرا آمریکا باید بازگشت به برجام را انتخاب کند؟(سایت واشنگتن فری‌بیکن ۲۲شهریور)

 

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز ۲۳شهریور به خبرنگاران گفت: آخرین پاسخ رژیم ایران ما را به رسیدن به یک توافق نزدیک‌تر نکرد، بلکه در بسیاری زمینه‌ها حرکتی به عقب بود. در هفته‌های اخیر بعضی شکافها بسته شد ولی بعضی‌ها هم‌چنان آشکارا باز مانده‌اند. بحث آخر ما این است که هنوز برای نهایی کردن یک توافق دیر نشده است

ند پرایس در مورد پهپادهای رژیم ایران که در اوکراین توسط روسیه استفاده می‌شود گفت: رژیم ایران هر روز تأثیرات شرورانه‌اش را از راههای زیادی در منطقه و ورای منطقه به نمایش می‌گذارد. ما هیچ توهمی در مورد ماهیت این رژیم نداریم.

 

نمایندگان آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی، پس از اولین اجلاس خود در وین طی بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما از رژیم ایران می‌خواهیم فوراً برای انجام تعهدات قانونی خود اقدام کند و بدون درنگ پیشنهاد مدیر کل آژانس را برای تعامل بیشتر پیرامون شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده بپذیرد.

در همین اجلاس هیأت نمایندگی آمریکا در شورای حکام آژانس طی بیانیه‌یی اعلام کرد: همان‌طور که گزارش مدیرکل به‌وضوح نشان می‌دهد، رژیم ایران به‌طور قابل توجهی برنامه اتمی خود را فراتر از محدودیتهای برجام گسترش می‌دهد.

رژیم ایران به تشدید فعالیت‌های هسته‌یی خود، از جمله با گسترش ظرفیت غنی‌سازی خود از طریق استقرار سانتریفوژهای پیشرفته جدید و انباشت مقادیر بیشتر اورانیوم بسیار غنی‌شده، ادامه می‌دهد. تولید اورانیوم بسیار غنی شده تا ۶۰درصد هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد.

در این بیانیه هم‌چنین آمده است: ما آماده اجرای سریع توافقی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام هستیم.

راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایه‌یی است که بازگشت به اجرای کامل برجام باید بر آن بنا شود.

ما با نگرانی به نتیجه‌گیری مدیرکل اشاره می‌کنیم که تصمیم رژیم ایران برای توقف راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام، توسط آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه اتمی رژیم ایران مضر بوده است.

ما هم‌چنین ارزیابی مدیرکل را مورد توجه قرار می‌دهیم که در صورت بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، رژیم ایران باید اطلاعات را ارائه داده و امکان دسترسی و راستی‌آزمایی آژانس از پیشرفت مفاد برجام را مهیا کند.

(سایت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وین ۲۲شهریور)

 

اتحادیه اروپا طی بیانیه‌یی که در روز ۲۲شهریور در شورای حکام آژانس منتشر شد اعلام کرد:

اتحادیه اروپا از همه کشورها می‌خواهد که از اجرای برجام در راستای قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت حمایت کنند... اجرای کامل و تأیید شده تعهدات مرتبط هسته‌یی ایران توسط ایالات متحده و ایران ضروری است.

اتحادیه اروپا به‌طور جدی نگران است که رژیم ایران، در حالی که مذاکره برای بازگشت به اجرای کامل برجام ادامه دارد، به انجام مجموعه‌یی از اقدامات مغایر با برجام، با پیامدهای شدید و در موارد خاص، غیرقابل بازگشت ادامه می‌دهد. این موارد شامل استمرار انباشت اورانیوم غنی شده، بسیار فراتر از برجام هم در کمیت و هم سطح غنی‌سازی است. از جمله مقادیر هشداردهنده اورانیوم غنی شده تا ۲۰درصد و هم‌چنین ۶۰درصد که نگرانی خاصی در مورد گسترش سلاحهای اتمی است.(سایت اتحادیه اروپا ۲۲شهریور)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e4e82f6-ce49-436d-9035-d3ed7ef068c8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات