728 x 90

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: رژیم ایران مجوز فعالیت شماری از بازرسان آژانس را لغو کرده است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه ۲۵شهریور خبر داد که رژیم ایران مجوز فعالیت شماری از «بازرسان مجرب» این نهاد بین‌المللی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌یی ایران را «لغو کرده است».

وی با صدور بیانیه‌یی این اقدام رژیم ایران را «به‌شدت» محکوم و تصریح کرد این بازرسان از «مجرب‌ترین» کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانش منحصر به‌فرد در زمینۀ فناوری غنی‌سازی هستند و تا پیش از این، در تأسیسات غنی‌سازی ایران که تحت پادمانهای آژانس هستند به «امر ضروری راستی‌آزمایی» مشغول بودند.

طی روزهای اخیر آمریکا به‌همراه اعضای اروپایی توافق هسته‌یی برجام و هم‌چنین اتحادیه اروپا از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و اعلام کردند در صورت ادامۀ عدم همکاری رژیم ایران، شورای حکام آژانس قطعنامه‌یی علیه ایران تصویب خواهد کرد.

قدرتهای غربی اخیراً به رژیم ایران در مورد صدور یک قطعنامه احتمالی در شورای حکام آژانس هشدار دادند.

بر اساس بیانیۀ آقای گروسی در روز شنبه، رژیم ایران به‌تازگی طی اقدامی مشابه مجوز فعالیت یکی دیگر از بازرسان مجرب آژانس را نیز لغو کرده بود و به این ترتیب، «با تصمیم امروز، رژیم ایران عملاً حدود یک‌سوم از گروه اصلی با تجربه‌ترین بازرسان آژانس را که در ایران منصوب شده بودند، تعلیق کرد».

رافائل گروسی تصمیم رژیم ایران را اقدامی «نامتناسب و به‌شکل غیرمترقبه‌ای یک‌جانبه» خوانده و افزوده این موضوع در تضاد با همکاریهایی است که باید بین ایران و آژانس برقرار باشد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوامبر پارسال نیز طی قطعنامه‌یی از ایران خواسته بودند که فوراً با آژانس همکاری کند و رژیم ایران  زمستان پارسال متعهد شده بود درباره طیفی از مسائل حل نشده، از جمله کشف آثار اورانیوم در سه سایت اعلام نشده خود همکاری کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10751f89-37b7-4ef9-8e5d-de8e4acae4b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات