728 x 90

محکومیت حمله موشکی رژیم ایران به اربیل عراق

حمله موشکی به اربیل عراق
حمله موشکی به اربیل عراق

جیک سالیوان یکشنبه روز ۲۳اسفند با انتشار بیانیه‌یی گفت آمریکا حمله موشکی اخیر رژیم ایران به اقلیم کردستان عراق را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت این حمله یک اقامتگاه غیرنظامی در اربیل را «بدون هیچ توجیهی» هدف قرار داد.

به گفته سالیوان، ایالات متحده در کنار مقامات عراق و منطقه اقلیم حمله به حاکمیت ملی عراق و اقلیم کردستان آن را محکوم می‌کند و از دولت عراق برای پاسخگو کردن ایران و از شرکای منطقه‌یی برای مقابله با تهدیدهای مشابه از سوی ایران حمایت می‌کند.

حملات موشکی بامداد یکشنبه به اربیل، که سپاه پاسداران مسئولیت آن را برعهده گرفته، تاکنون با واکنش‌های گسترده‌یی رو‌به‌رو شده است.

آلمان روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌یی حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل را محکوم کرد.

وزارت‌خارجه آلمان در این بیانیه بر تداوم حمایت برلین از حاکمیت عراق، و اتحاد و ثبات این کشور در جنگ با داعش تأکید کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود حملات به کارمندان دیپلماتیک، نمایندگان، و تأسیسات متعلق به ائتلاف جهانی برای جنگ با داعش را «غیرقابل قبول» خواند و افزود مرتکبان آن باید پاسخگو شوند.

جیک سالیوان در گفتگو با شبکه «سی‌بی‌اس» تأکید کرد، آمریکا همواره به‌وضوح گفته است که برای دفاع از مردم و منافعش هر آن چه را که لازم باشد انجام خواهد داد.

مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، و مصطفی کاظمی، محمد الحلبوسی، و برهم صالح رؤسای قوای سه‌گانه عراق هم این حمله را «تروریستی» خوانده و محکوم کردند.

سفیر ایالات متحده در عراق نیز «حمله جنایتکارانه به اهداف غیرنظامی» در اربیل را محکوم کرد.

متیو تولر روز یکشنبه با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد «عناصر رژیم ایران» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند و باید برای «این نقض آشکار حاکمیت عراق و برای حملات تروریستی علیه اموال غیرنظامیان بی‌گناه» پاسخگو شوند.

فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد حمله موشکی به اربیل تلاش‌ها برای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام را تهدید می‌کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه با بیان این‌که این حملات تهدیدی علیه ثبات عراق و منطقه است، بر ضرورت نهایی‌کردن مذاکرات برای احیای برجام تأکید کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز «حمله موشکی تروریستی» به اربیل را محکوم کرد.وی ضمن ابراز همبستگی با مردم عراق در مبارزه‌شان علیه تروریسم و در راستای افزایش امنیت و ثبات کشورشان، تروریسم و افراط‌گرایی را در همه اشکال رد کرد.

هم‌چنین مصر حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل را محکوم کرد. وزارت‌خارجه مصر با انتشار بیانیه‌یی ضمن اعلام همبستگی با عراق اعلام کرد از همه اقدامات عراقی‌ها برای حفاظت از امنیت و ثبات کشورشان حمایت می‌کند.

وزارت‌خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌یی حمله موشکی به اربیل را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «چنین حملاتی که صلح و ثبات در عراق را هدف قرار می‌دهند، کاملاً غیرقابل قبول هستند». در بخش دیگری از بیانیه آمده ترکیه هم‌چنان با مردم عراق در «جنگ علیه تروریسم» خواهد ایستاد.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، در واکنشی زودهنگام به حملات موشکی ایران به اربیل، در حساب توییتری خود نوشت که هدف جمهوری اسلامی از این اقدام، شتاب بخشیدن به خروج کامل نظامی و دیپلماتیک آمریکا از عراق است.

جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه، نیز در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز با انتقاد از واکنش‌های مقامات دولت بایدن به حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل گفت که «به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی به خواسته خود رسیده باشد زیرا به سوی تاسیسات آمریکا در عراق حمله کرد و اکنون وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید باید در اسرع وقت با ایران توافق امضا کنیم.»

سپاه پاسداران ساعاتی پس از این حمله با انتشار بیانیه‌یی مسئولیت آن را برعهده گرفت.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f70697ef-d14f-405b-9226-4f7d1afabf55"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات