728 x 90

محکومیت اعدام زندانی قیام مصطفی صالحی توسط کمیته‌های فرانسوی و کانادایی برای ایران دموکراتیک، انجمن حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید و ....

شهید  قیام مصطفی صالحی
شهید قیام مصطفی صالحی

بیانیه کمیته فرانسوی برای ایران دمکراتیک

  • اعدام تظاهر کننده جوان مصطفی صالحی را با قوی‌ترین لحن محکوم می‌کنیم، اعدامها بقای رژیم ایران را تضمین نخواهند کرد.
  • کمیته فرانسوی برای ایران دموکراتیک از دولت فرانسه می‌خواهد این اعدام و متوسل‌شدن سیستماتیک رژیم ایران به اعدام به‌عنوان سلاح سرکوب سیاسی را قویاً محکوم کند.

کمیته فرانسوی برای ایران دموکراتیک طی بیانیه‌یی با امضای فرانسوا کلکومبه بنیانگذار سندیکای قضات فرانسه اعلام کرد: «با قویترین لحن اعدام تظاهر کننده جوان، مصطفی صالحی را، که در قیامهای ژانویه ۲۰۱۸ – دی ۹۶ حکومت مذهبی ایران را بلرزه درآورد، دستگیر شد، محکوم می‌کنیم. . . . به‌نظر می‌رسد در برابر نارضایتی عمومی و استمرار یک وضعیت شورشی در ایران، رژیم حاکم راه‌حلی جز توسل به افزایش اعدامها نمی‌یابد. اگر چه ناگزیر شد که در مقابل کارزار بین‌المللی اعتراضات گسترده علیه تصمیم اعدام سه تظاهر کننده دستگیر شده در قیام نوامبر ۲۰۱۹ - آبان ۹۸ موقتاً عقب بنشیند؛ اما اعدام یک تظاهر کننده ۳۰ساله، که از دو سال پیش در یک زندان اصفهان در راهرو مرگ نگه داشته شده بود، علامتی آشکار از پیامی است که دیکتاتوری مذهبی می‌خواهد برای جوانان ایران بفرستد.

کمیته فرانسوی برای ایران دموکراتیک از دولت فرانسه می‌خواهد این اعدام و متوسل‌شدن سیستماتیک رژیم ایران به اعدام، به‌عنوان سلاح سرکوب سیاسی، را قویاً محکوم کند. ما هم‌چنین از جاوید رحمان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران و از اگنس کالامار گزارشگر ویژه اعدامهای خودسرانه، می‌خواهیم که در کادر وظایف خود در برابر این توحش که هیچگاه نخواهد توانست به بقای یک رژیم در حال احتضار کمک کند، موضع بگیرند».

کمیته کانادایی دوستان ایران دمکراتیک

  • اعدام زندانی سیاسی مصطفی صالحی را به‌شدت محکوم می‌کنیم
  • خواستار اعزام هیأت مستقل تحقیق برای بازدید از زندانهای ایران هستیم

کمیته کانادایی دوستان ایران دموکراتیک روز ۱۵مرداد۹۹ در یک اطلاعیه فوری که توسط دیوید کیلگور وزیر پیشین در دولت کانادا صادر شده است، اعلام کرد: «اعدام زندانی سیاسی مصطفی صالحی از دستگیر شدگان قیام دیماه ۹۶ را به‌شدت محکوم می‌کنیم. مصطفی صالحی از دسترسی به وکیل محروم شد و اعدام وی با الگوی ناپدید شدنهای مشابه گذشته توسط قوه قضاییه به ریاست ابراهیم رئیسی، عضو "کمیته‌های مرگ" در جریان اعدام گسترده زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ است. ما از سازمان ملل می‌خواهیم که رژیم ایران را برای این کشتار خودسرانه محکوم کند و تأکید می‌کنیم که بی‌عملی چراغ سبز به سران رژیم ایران برای اعدامهای بیشتر است. به‌منظور جلوگیری از وقوع جنایات بیشتر، سازمان ملل متحد باید یک هیأت تحقیق مستقل برای بازدید از زندانهای ایران و گفتگو با زندانیان بفرستد. ما خواستار اقدام برای نجات جان زندانیان سیاسی باقیمانده هستیم».

انجمن حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید- ایتالیا

  • محکومیت اعدام مصطفی صالحی از تظاهر کنندگان دستگیر شده در اعتراضات دیماه ۹۶
  • خانم مریم رجوی خواستار اعزام هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بازدید از زندانهای ایران شد

انجمن حقوق‌بشری به قابیل دست نزنید در ایتالیا – ۱۶مرداد ۹۹: «صالحی یکی از تظاهر کنندگان دستگیر شده در اعتراضات دی۹۶ بود. او بی‌گناه بود و با فشار زیاد سرویسهای اطلاعاتی سپاه پاسداران، به مرگ محکوم شد. خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران، اعدام صالحی را قویاً محکوم و اعلام کرد. فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران که در اثر کارزارهای میلیونی اعدام نکنید و لغو فوری حکم اعدام، به عقب‌نشینی از اعدام ۸زندانی قیام مجبور شد، با این اعدام جنایتکارانه می‌خواهد تلافی کند و با ایجاد جو رعب و وحشت، از بالا گرفتن خیزشهای مردمی جلوگیری کند ملل متحد و کشورهای عضو و سازمانها و مجامع بین‌المللی باید بلادرنگ این اعدام جنایتکارانه را محکوم کنند. هیات بین‌المللی حقیقت‌یاب برای بازدید از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان بیش از هر زمان ضروری است».

دومینیک آتیاس رئیس منتخب فدراسیون کانون وکلای اروپا

  • اتحادیه اروپا و فرانسه باید به اعدام مصطفی صالحی واکنش فوری نشان دهند، اعدام در ایران را متوقف کنید

دومینیک آتیاس رئیس منتخب فدراسیون کانون وکلای اروپا - با بیش از یک میلیون وکیل و ۲۵۰هزار کانون وکلا و معاون سابق کانون وکلای پاریس و دارنده نشان لژیون دونور روز ۱۶مرداد در پیامی نوشت:

«اعدام را متوقف کنید، در گرمای تابستان یک اعدام غم‌انگیز توسط رژیم ایران صورت گرفت که مصطفی صالحی زندانی سیاسی ۳۰ساله به‌دلیل شرکت در اعتراضات در سال۲۰۱۷ – دیماه ۹۶ بازداشت شد. واکنش‌های فوری از اتحادیه اروپا و فرانسه نیاز است. سکوت به‌معنی همدستی است».

پیربرسی رئیس انجمن حقوق‌بشر نوین- فرانسه

  • اعدام مصطفی صالحی جنایتی است که بدترین تبهکاران مرتکب می‌شوند سنگین‌ترین مجازاتها علیه چنین حکومت تبهکاری باید اعمال شود.

انجمن حقوق‌بشر نوین فرانسه ۱۵مرداد۹۹ نوشت: «با اعدام مصطفی صالحی، رژیم مرتجع حاکم بر ایران ضعف و زبونی خودش را بارز می‌کند.

انجمن حقوق‌بشر نوین، در همبستگی ۴۰ساله با مقاومت ایران، اعدام مصطفی صالحی در زندان دستگرد اصفهان را به‌خاطر شرکت وی در قیام مردمی سال۹۶ محکوم می‌کند.

این اقدام وحشیانه را نبایستی صرفاً بمثابه حکم یک حکومت در چارچوب سیاست سرکوب مستمر ضدبشری‌اش تلقی کرد، بلکه این جنایتی است که بدترین تبهکاران مرتکب می‌شوند.

جامعه ملل متمدن بایستی مشترکاًً، سنگین‌ترین مجازات ها را علیه چنین حکومت تبهکاری اعمال نماید».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/076e29fe-4e9e-429a-9b11-9642cb5b5189"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات