728 x 90

محبوب‌فر: ایران از امسال وارد مرحله «ورشکستگی آبی» شده است

بی آبی در ایران
بی آبی در ایران

حمیدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار رژیم، اعلام کرد ایران از امسال وارد مرحله «ورشکستگی آبی» شده است. او گفت این وضعیت به‌دلیل مصرف ۹۰درصدی منابع آب سطحی و زیرزمینی ایجاد شده و اکنون پنج هزار روستا بدون منابع آب هستند و هفت هزار روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند.

 

اطلاعات تازه شرکت مدیریت آبرسانی می‌گوید که حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم خرداد ۱۴۰۰ با کاهش ۲۷‌درصدی همراه است. بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران، بررسیها نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه ۹۹) تا هفتم خردادماه امسال، ۲۸میلیارد و ۸۱میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای کشور ذخیره شده است. ذخیره آبی در همین بازه زمانی در سال آبی گذشته (مهرماه ۹۸ تا آخر شهریور ۹۹) ۳۹میلیارد و ۶۸میلیون متر‌مکعب بوده است. کل ورودی آب به مخازن سدها از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم خرداد، ۲۵میلیارد و ۲۹میلیون متر‌مکعب است، اما در سال آبی گذشته این میزان ۴۷میلیارد و ۵۸میلیون مترمکعب بوده که نشان از کاهش ۴۷‌درصدی دارد. میزان خروجی آب از سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم خرداد به رقم ۲۳میلیارد و۶۳ میلیون متر‌مکعب رسید. در حالی‌که در سال آبی قبل از آن در همین بازه زمانی میزان خروجی آب از سدها ۳۶میلیارد و ۴۶میلیون متر‌مکعب بوده که کاهش ۳۵درصدی را نشان می‌دهد. اکنون درصد پُرشدگی آب سدهای کشور به ۵۷درصد رسیده است. ظرفیت کل سدهای کشور ۵۰میلیارد و ۵۰۰میلیون متر‌مکعب است. وضعیت موجودی آب سدها در حالی با کاهش همراه شده که سازمان هواشناسی کشور روزهای گرم و بدون باران را تا پایان هفته برای بیشتر مناطق کشور به‌جز استانهای ساحلی خزر (گیلان، مازندران، گلستان) و اردبیل پیش‌بینی کرده است (سایت حکومتی خبر ٰ دیشموک - ۱۲خرداد).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8f1a998-2811-4c66-a8d9-6cec36033255"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات