728 x 90

محبوب‌فر: کرونا در کشور ترمز بریده و به‌حالت طغیان درآمده است

گسترش امیکرون در ایران
گسترش امیکرون در ایران

محمدرضا محبوب‌فر درباره گسترش طغیانی امیکرون و بی‌خیالی دولت آخوند رئیسی گفت: در صورتی‌که اقدامات مداخله‌ای و محدودیت‌های سراسری در کل کشور اعمال نشود در کوتاه‌مدت می‌توان تصور نمود که تعداد مبتلایان روزانه تا ۵۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد و در درازمدت نیز طبق برآورد مؤسسه IHME، موج اخیر در قله می‌تواند تعداد مبتلایان روزانه را حداکثر تا دو میلیون و ۲۰۰هزار نفر در آلوده‌ترین نقطه زمانی از ابتدای پاندمی کرونا افزایش دهد.

محبوب‌فر در مطلبی که در روزنامه حکومتی همدلی ۱۹بهمن درج شده گفته است: بر اساس آخرین بررسیها و پیش‌بینی‌ها درباره وضعیت کرونا در ایران، احتمالاً کشور در اوج قله پیک ششم به ۱۵۰هزار مورد مبتلای روزانه و بین ۱۹۰-۱۵۰فوتی روزانه می‌رسد. این پیش‌بینی می‌گوید احتمالاً کشور تا اواسط اسفندماه به قله پیک ششم می‌رسد .

عده‌یی از متخصصان بر این باورند، میزان مرگ‌ومیر، بستری در پیک ششم شدیدتر از پیک پنجم خواهد بود؛ برآورد مؤسسه معتبر IHME از میزان ابتلا و مرگ‌ومیر و مبتلایان نیازمند به بستری شدن و حضور در بخش مراقبت‌های ویژه ICU نشان می‌دهد که تا پایان موج جدید بیماری اتفاقات ناگواری در انتظار جامعه است. موج اخیر حداقل تا پایان فروردین‌ماه ادامه دارد و هموطنان ایرانی و مسافران نوروزی با غافلگیریهای بزرگی روبه‌رو خواهند شد. طبق بررسی اخیر، در صورتی‌که اقدامات مداخله‌ای و محدودیت‌های سراسری در کل کشور اعمال نشود در کوتاه‌مدت می‌توان تصور نمود که تعداد مبتلایان روزانه تا ۵۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد و در درازمدت نیز طبق برآورد مؤسسه IHME، موج اخیر در قله می‌تواند تعداد مبتلایان روزانه را حداکثر تا دو میلیون و ۲۰۰هزار نفر در آلوده‌ترین نقطه زمانی از ابتدای پاندمی کرونا افزایش دهد.

با وجود اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور و قرمز شدن اکثر شهرها، دولت ابراهیم رئیسی برخلاف دولت گذشته اعتقادی به برقراری محدودیت‌های سراسری کرونا و اعمال قرنطینه و تعطیلی در سطح کشور ندارد.

سفرهای جاده‌یی در هفته گذشته با وجود اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور و قرمز شدن اکثر شهرها روند افزایشی داشت و استانهای کشور عمدتاً شاهد افزایش تردد انواع وسایل نقلیه بودند. پروازهای داخلی و بین‌المللی نیز بدون محدودیت و با ظرفیت کامل در شرایط شیوع امیکرون انجام می‌پذیرد. بدون تست پی سی آر به مردم اجازه سفر داده می‌شود و ظرفیت پروازهای داخلی تکمیل می‌شود

تأکید می‌شود، حتی اگر ماهیت امیکرون ضعیف باشد اما به‌دلیل واکسینه نبودن جمع کثیری از کشور با دوز دوم و سوم و استفاده مردم از واکسن‌هایی که از حداقل‌های استاندارد برخوردار بوده‌اند، جمعیت مستعد زیر ۱۸سال واکسینه نشده، گروه‌های بیماریهای خاص و مسن، افزایش تعداد جمعیت دچار سوءتغذیه و عدم اعمال قرنطینه، اگر بیمارستانها به‌دلیل افزایش انفجاری مبتلایان مملو از بیمار شود، عدم توان درمان و خدمت‌رسانی بهداشتی و درمانی به یک عامل مرگ‌ومیر بدل می‌شود.

کرونا که این روزها در کشور مشاهده می‌شود، ترمز بریده و به‌حالت طغیان درآمده است. این وضعیت در مرحله نخست مرتبط با امیکرون و در مرحله بعدی ناشی از حضور مستمر دلتا و دیگر گونه‌های خانواده کرونا ویروس‌ها در کشور است. افزایش چهار برابری مبتلایان به کرونا طی یک هفته و بالا بودن تعداد بیماران مبتلا به امیکرون که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌شده‌اند، نشان می‌دهد که با وجود واکسیناسیون حداکثری در کشور، آمار مرگ‌ومیر بالا بوده است و افزایش دو برابری فوتی‌های کرونا طی یک هفته گزارش‌شده است.

این آمار به‌درستی بیانگر آن است که اکنون آلودگی در کل کشور و در همه استانها با قدرت پیش می‌رود.

مقاله‌ای که هفته گذشته منتشرشده نشان می‌دهد تصمیم وزارت بهداشت و درمان ایران برای کاهش مدت قرنطینه به پنج روز در مبتلایان به امیکرون کپی‌برداری از تصمیم سیاسی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا برای جلوگیری از افزایش مرخصی‌ها و پیشگیری از به هم خوردن چرخه اداری و اقتصادی و ممانعت از ریزش نیروی کار در ادارات و مشاغل خدماتی بوده است. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که اولاً مبتلایان با علامت و هم بدون علامت تا روز دهم عفونی هستند و مبتلایان، پخش ویروس بالایی دارند و حداقل تا ۱۰روز باید قرنطینه شوند. دومین نکته مهم این مقاله، عدم ارتباط بین علائم فرد مبتلا به امیکرون با میزان پخش ویروس است، یعنی فرد بدون علامت هم می‌تواند پخش ویروس با بار بالایی داشته باشد.

تفکر و رویکرد اخیر وزارت بهداشت و درمان اشتباه است زیرا که خروج مبتلایان از قرنطینه و جابه‌جایی‌های آزادانه باعث می‌شود که بیماری در کل کشور با سرعت هر چه‌ تمام‌تر و شتاب بی‌سابقه پیش رود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9effe192-208a-4526-829d-660ac98ac83b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات