728 x 90

محبوب‌فر: با پیک ششم به‌زودی کشور با فاجعه انسانی وحشتناک‌تر از پیک پنجم مواجه خواهد شد

محمدرضا محبوب‌فر
محمدرضا محبوب‌فر

محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت در مطلبی در روزنامه حکومتی آرمان ۱۸شهریور نوشت: پیک ششم بیماری کرونا در راه است اگر فکر اساسی نشود به‌زودی کشور با فاجعه انسانی وحشتناک‌تر از پیک پنجم مواجه خواهد شد.

محبوب‌فر کارشناس حوزه سلامت روزنامه حکومتی آرمان ۱۸شهریور: روزهای اخیر، کرونا میان روستاییان و عشایر شیوع بیشتری پیدا کرده، در حالی‌که امکاناتی برای انتقال بیماران به مراکز درمانی وجود ندارد. پیک ششم بیماری کرونا اکنون در راه است و چنان‌چه فکر اساسی برای وضعیت فعلی نشود به‌زودی کشور با فاجعه انسانی وحشتناک‌تر از پیک پنجم مواجه خواهد شد. هنوز ایران چوب بی‌تدبیریهای گذشته را می‌خورد. برای تأیید این ادعا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که تاکنون ۷۰درصد جمعیت خاورمیانه و بیش از ۶۰درصد اروپا به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. اکنون کشورهای جهان در حال تزریق دز سوم واکسن کرونا و برنامه‌ریزی برای تزریق چهارمین دز واکسن کرونا هستند. ایران اکنون ۲۰۰روز از برنامه واکسیناسیون جهانی عقب‌افتاده است و با ایمنی جمعی فاصله زیادی دارد. با توجه به این‌که در طول یک سال اخیر، مقامات کشور حدود ۳۰وعده مختلف در ارتباط با واکسن کرونا داده‌اند و حتی یک مورد آنها نیز تاکنون عملی نشده است، باید تأمین واکسنهای معتبر خارجی از مبدأ اصلی در دستور کار وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد. برای دست یافتن به ایمنی جامعه حتماً باید روزانه حداقل ۲ میلیون واکسن در مدت زمان حداکثری ۳ماهه تزریق گردد که چنین رکوردشکنی در ایران امری محال به‌نظر می‌رسد. اگر هم‌چنین رکوردشکنی صورت گیرد باید تأکید بر تأمین واکسنهای معتبر خارجی باشد. بایستی از این همه دستور دادن و باید گفتن دست برداشت.

در حال حاضر، مهاجرت کادر درمان به‌ویژه پرستاران از کشور تشدید یافته و ۲۵بیمار توسط یک پرستار مدیریت می‌شوند. این در شرایطی است که میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا به ازای جمعیت در ایران حداقل دو برابر متوسط جهانی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a3f2120e-0e22-4221-b0a4-b3ef3fe90f5f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات