728 x 90

محاکمه دژخیم حمید نوری - اظهارات کنت لوییس وکیل شاکیان مجاهد در مرحله دفاعیات نهایی

دادگاه دژخیم حمید نوری
دادگاه دژخیم حمید نوری

روز دوشنبه ۱۲اردیبهشت کنت لوییس وکیل شاکیان مجاهد در جریان محاکمه دژخیم حمید نوری از عاملان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۶۷، دفاعیات نهایی خود را در مرحله درخواست کیفرخواست برای دژخیم نوری آغاز کرد.

وی در این جلسه، ضمن تأیید اظهارات دادستان و وکلای شاکیان خصوصی در زمینه اثبات مجرم بودن حمید نوری و دست داشتن وی در جنایات سال۶۷، جوانب جدیدی از پرونده را ارئه داد، وی ابتدا خلاصه‌ای از تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران و سابقه مبارزات بی‌وقفه آن علیه دیکتاتوری شاه، در دفاع از آرمانهای آزادیخواهانه مردم ایران را توضیح داد. کنت لوییس سپس با اشاره به انقلاب بهمن ۵۷ و روی کار آمدن رژیم خمینی و آغاز سرکوب زنان، اقلیتهای قومی و احزاب سیاسی توسط این رژیم، گفت که از همان ابتدا آخوندها حکم به مهدور الدم بودن مجاهدین دادند و در سراسر کشور اقدام به دستگیری و کشتن هواداران و اعضای آنها کردند. کنت لوئیس سپس به چگونگی آغاز مخالفت و مبارزه مجاهدین با این رژیم در دفاع از حقوق دمکراتیک مردم ایران پرداخت و گفت:

در اولین نطق مسعود رجوی نطق رسمی‌اش ژانویه ۱۹۷۹ توضیح داد که حق و حقوق دمکراتیک از اولین اهداف انقلاب اسلامی این بود که دمکراسی برقرار بشه، دفاع کردن از حق و حقوق دمکراتیک بزرگترین اولین هدف سازمان بوده انقلاب بوده و باید منجر بشه به درست کردن یک اتحادیه ملی حکومت ملی برای همه مردم. بزرگترین سازمان همین مجاهدین خلق بوده که قبول نکرده این انگیزه‌های مذهبی حمله‌هایی که بر مبنای آنها بود حمله‌هایی که به دمکراسی می‌شد، آنها در تمام کشور بودند و یه روزنامه‌ای دادند بیرون ۶۰۰ هزار تا از این روزنامه چاپ شده، وقتیکه مجاهدین انتخاب کردند یعنی پیشنهاد کردند که رجوی به‌عنوان رئیس‌جمهور بشه حمایت شد اکثریت سازمانهای اپوزیسیون با این مسأله موافقت کردند و اکثراً پشتش بودند حتی اون اقلیتهای مذهبی، نوجوانها، زنها کسانی بودند که همه پشتش بودند.

 

کنت لوییس در ادامه با اشاره به سرفصل ۳۰خرداد ۱۳۶۰ توضیح داد که در این سرفصل نیم میلیون نفر به راهپیمایی پرداختند که توسط پاسداران سرکوب شد. وی سپس افزود که رژیم بعد از اعدام شماری از جوانان هوادار مجاهدین بعد از تظاهرات سی خرداد عکسهای شماری از آنها را بدون احراز هویت در روزنامه‌ها چاپ کرد و خواست هر کس اسامی افراد اعدام شده را می داند به دادستانی ضد انقلاب رژیم مراجعه کند.

وی سپس توضیح داد در این شرایط مجاهدین در مقابل حکم خمینی مبنی بر کشتار قهرآمیز و خونین اعضا و هوادارانشان، مجبور به روی آوردن به مبارزه مسلحانه، به‌منظور دفاع از خود شدند. وی با تأکید بر این‌که مبارزه مسلحانه مجاهدین با رژیم آخوندی، جنگی است که از آغاز در داخل خاک ایران شروع شده و هنوز هم ادامه دارد به برخی نظریه‌های انحرافی در این زمینه پاسخ داد و گفت:

... . در این برهه زمانی مجاهدین ادامه دادن به‌عملیات خودشون بر علیه پاسدارها انقلاب اسلامی بدون وقفه ادامه دادن ولی ۱۳۶۱ ولی مطمئن نیستم این تاریخشو ۱۹۸۲ میشه فکر کنم ۱۳۶۱ رژیم گفتن که بعضی روزها مجاهدین بیشتر از صد تا عملیات اجرا کردن فکر کنم یه تصویری هم از این داشتم این نیست نه. وقتی که دولت فرانسه تصمیم گرفت که دیگه مجاهدین حق ندارن تو فرانسه باشن اونا رفتن و کوچ کردن به عراق و تصمیم گرفتن خودشون پایگاههایی برای خودشون درست کنن و ۱۹۸۶ و نقل مکان کردن به عراق و تصمیم گرفتن از اونجا سلاح بخرن. ادامه دادن به درگیری مسلحانه غیربین‌المللی حتی از همین پایگاهها در قلمرو خاک عراق. هم‌چنین از یه سری پایگاههای دیگه که تو ایران داشتن. اونا عملیات کوچکتری انجام دادن ۸۶ و ۸۷ و به‌صورت گسترده اعضاشون فرستادن سلاح فرستادن اون ور مرز که ملحق بشن به نیروهای خودشون در ایران. چیزی که توی این پرونده قبلاً مطرح نشده اینه که مجاهدین در این برهه زمانی پایگاههایی هم در پاکستان و ترکیه داشتن در ماه جولای ۱۹۸۷ نیروهای ایرانی حمله کردن به پایگاههای مختلف مجاهدین در کویته و کراچی در پاکستان. 

این مقاله را که می‌بینید اینجا عکسش را تصویرش را داره همین را نوشته تعریف می‌کنه و این مال ۱۷ تیر۱۳۶۷ بوده این تاریخ ایرانی‌اش را من نوشته بودم. و همان‌طور که ما ادعا کردیم می‌آییم ادعا کنیم و ادامه می‌دهیم به این می‌گوییم درگیری مسلحانه غیربین‌المللی حتی بعد از ۸۸ هم همین‌طور بوده غیربین‌المللی.

کنت لوییس سپس با شرح مواردی از جنایات رژیم آخوندی علیه اعضا و هواداران مجاهدین در سراسر جهان به‌خوبی نشان داد که این رژیم مجاهدین را دشمن اصلی تاریخی، سیاسی و ایدئولوژیک خود دانسته و کمر به نابودی آنها بسته و دستگیری و اعدام و ترور آنها بر مبنای سیاستی است که از همان ابتدای روی کار آمدن خمینی و به فتوای او تا به امروز دنبال کرده و می‌کند.

 

حالا می‌رویم سر ۱۹۹۲، ۱۹۹۲ کمپ اشرف بهش حمله شد که پایگاه اصلی NLA بوده و این ۱۳ تا هواپیمای جنگی بوده عکسی که دارین می‌بینین تصویری که روی مقاله است از روزنامه نیویورک تایمزه که نشون میده مجاهدین و NLA موفق شدند یکی از این هواپیمای ایران را بزنند مورد اصابت قرار بدهند.

و ۹۴ و ۹۹ دوباره حمله کردند به اشرف با موشکهای دوربرد موشکهای اسکاد و ۲۰۰۱ هزار تا موشک فرستادند به پایگاههای NLA در عراق، هیچ‌کدام از این موقعیتها دولت عراق هیچ دخالتی نداشته تو هیچکدوم از این حمله‌ها و این آن قسمتش هست که شامل آن قسمت میشه که مسلحانه غیربین‌المللیه که بخشی از اون از طرف قلمرو خاک عراق مبارزه می‌شده. رژیم فعلی که سرکار آمده صدها هزار اعضا و هوادرهای مجاهدین خلق اعدام شدند به‌خاطر اعتقادات مذهبی یا سیاسی شون از این تعداد مجاهدین اسمها و مشخصاتی را در حدود ۲۰هزار را منتشر کردند مجاهدین و این کتاب که خیلیها چندین مرتبه به این کتاب استناد کردند این کتاب بیش از ۲۰هزار نام توی این کتاب هستش که میگم اسامی و عکسهایشان هم هست تو این کتاب و اعضای دیگه‌ای از مجاهدین خلق هستند و شورای عالی مقاومت که خارج از ایران کشته شدند، در سوئیس، ایتالیا، ترکیه، پاکستان و عراق. فقط تو عراق ۱۴۱نفر از اعضای مجاهدین کشته شدند.

 

از طرف رژیم ایران که تحت عنوان قاسم سلیمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، سال۲۰۱۸ افشا شد یک طرح ایران برای انفجار با مواد منفجره در شورای مقاومت ملی در پاریس جلسه داشت منفجر کنند و بعداً ۱۰۰هزار نفر تو این جلسه یک دیپلمات ایرانی بود که در اتریش مستقر بود که او با مصونیت دیپلماسی با خودش مواد منفجره را برد اتحادیه اروپا و قرار بود تحویل بده به دو نفر مأمور ایرانی که قرار بود این مواد منفجره را بگذارند و قرار بدهند در اون جلسه بزرگ جاسازی کنند و شانس آوردیم که آنها سر عملیات دستگیر شدند نه در اتریش فکر کنم در بلژیک یا در بلژیک دستگیر شدند در حین ارتکاب جرم وقتی داشت این دیپلمات مواد منفجره را به اون تحویل می‌داد در حین عمل دستگیر شدند و همین اینها دادگاه بلژیک اینها را آن دیپلمات ۲۰سال حبس گرفت به‌خاطر مشارکت همکارش ۱۸سال و بقیه آنها همکارانش شکایت کردند از این حکم ولی اخیراً از طرف دادگاه بلژیک تأیید شده حکمشان. شکی نیست که اکثریت قریب به اتفاق این رژیم از دهه۸۰ تحت سرکوب و ظلم قرار گرفتند و از جمله هواداران مجاهدین. و به‌خاطر عقاید مذهبی و سیاسی شون محکوم شدند و دستگیر شدند و تحت فعالیت‌های صلح‌آمیز روزنامه بدهند نشریه توزیع کنند اعلامیه بدهند تو تظاهرات شرکت کنند پول برای سازمانشان خانواده‌های سیاسی پول جمع آ‌وری کنند و اینها دستگیر شدند اغلب اینها دستگیر شدند و محکوم شدند اوایل سال۸۱ و ۸۲ اکثرشان. و بیشمار گزارشهایی وجود داره از این‌که آنهایی که این زندانیان سیاسی که دستگیر شدند نه تنها ضرب و شتم بلکه شکنجه هم شدند. خیلی زیاد در مورد شکنجه اینجا ضربه با کابل به کف پا زیاد شنیدیم و سایر شکنجه‌ها ولی اعدامهای تقلبی ظاهری سوری که این اتاق گاز که شهود و شاکیهای ما تعریف کردند و بعضی‌ها جتی مجبور شدند شاهد اعدام بقیه باشند تعرضهای جنسی علیه زنان اعمال شد و این عکسهای فیجع نشان میده که چه جوری آنهایی که این ضربه‌ها را خوردند روی پاها و کف پاها چه اثراتی باقی بگذاره. از هیچ دادگاهی در مقیاس بین‌المللی تشکیل نشد وکیل نداشتند نتوانستند یا این‌که حکم‌هایشان را بخواهند شکایت بکنند استیناف بکنند

اصلا وجود نداشته استیناف و شکایت و به‌رغم این‌که رئیسی و سایر اولیای مقامات رژیم گفتند اره اینها محاکمه رسمی شدند عادلانه شدند ولی نبوده این چنین.

 

کنت لوییس سپس به‌قتل‌عام سال۶۷ پرداخت و خواند بخشهایی از تلگراف رهبر مقاومت به دبیرکل سازمان ملل در شهریور ۱۳۶۷ در مورد قتل‌عام هزاران تن از زندانیان سیاسی به فرمان خمینی به تشریح فتوای خمینی دژخیم برای قتل‌عام مجاهدین بر سر موضع پرداخت و گفت زمینه این قتل‌عام بر اساس حکم خمینی بوده که به آن فتوا می‌گویند در این حکم خمینی مجاهدین را دشمنان خدا می داند که باید همگی اعدام بشوند

وی سپس توضیح کوتاهی در مورد اعدام زنان مجاهد در زندانهای سراسر کشور داد و گفت که در گوهردشت تمامی زنان مجاهد در جریان قتل‌عام ۶۷ اعدام شدند

وکیل کنت لوئیس در بخش پایانی اظهارات خود با ادله‌ای بسیار قوی و روشن ثابت کرد که کشتار و قتل‌عام زندانیان سیاسی و به‌خصوص نسل‌کشی مجاهدین ماهها قبل از عملیات فروغ جاویدان توسط خمینی طراحی و حکم آن صادر شده بود. وی هم‌چنین به نقش مستقیم حمید نوری در اعدام و شکنجه زندانیان سیاسی و حتی ضرب و شتم زنان مجاهد در زندان گوهردشت اشاره کرد و در پایان، کیفرخواست دادستان مبنی بر تقاضای اشد مجازات برای دژخیم حمید نوری را تأیید کرد...

و من برداشتم با برداشت دادستانها یکیه و می‌خوام که حمیدنوری به‌عنوان شخص ضارب و مجرم طبق کیفرخواست محکوم بشه اون یه شخص نامهم نبوده یه شخص مهم بوده ... اعدامها که بگیم نقش مهمی داشته و میدونیم که خودشم کاملاً آگاه بوده وقتی که شرکت کرده تو این کارها و چکار داره می‌کنه ما انواع اقسام توضیحات رو شنیدیم که حمید عباسی یعنی حمیدنوری از ۱۳۶۶ عضو شده وقتی که زندانیها رو گروه بندی کردن اون هست وقتی که زندانیها رو یکی یکی میبرن ازشون سؤال میپرسن بازجویی می‌کنن در مورد احکامشون در مورد موضعشون و غیره و غیره و اون بعدش باز هم هست حضور داره در ماه مرداد ۱۳۶۷ وقتی که انتخاب می‌کنن زندانیها رو و باز یه گروه بندی دیگه‌ای انجام میدن اون هست باهاشون وقتی که زندانیها رو همراهی می‌کنه میبره به راهروی مرگ اون هست و می‌فرسته به داخل پیش هیأت مرگ یه سری از شاهدها دیدن که حتی پرونده تحویل داده به هیأت مرگ یه عده تعریف کردن که حتی حضور داشته داخل اتاق وقتی که اونها در حضور این هیأت مرگ بودن به اندازه کافی بوده واقعاً حمید نوری قصد و غرض داشته و می‌فهمیده و آگاه بوده که چیکار داره می‌کنه و در چه کارهایی داره شرکت می‌کنه  ...

و من کاملاً مطمئن هستم که هیأت دادگاه تمام اینها را در نظر خواهد گرفت مدنظرشون خواهد بود تمام این ادله اثبات قوی که معرفی شده و حمید نوری را محکوم بکنند طبق کیفرخواست و دیگه پرونده دست شما برای قضاوت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/881833a9-79d8-4952-bd87-60e05f06cd12"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات