728 x 90

محاکمه تروریسم رژیم ایران در دادگاه بلژیک - دومین جلسه دادگاه آنتورپ؛ سخنان شخصیتهای اروپایی و مقاومت ایران

محاکمه تروریسم رژیم آخوندی در دادگاه بلژیک
محاکمه تروریسم رژیم آخوندی در دادگاه بلژیک

دیوید جونز ـ نماینده مجلس عوام انگلستان

نگرانی‌های زیادی در سطح بین‌المللی وجود دارد به‌خاطر فعالیت‌های دیپلماتهای رژیم ایران به‌طور خاص در اروپا. در حالی که من صحبت می‌کنم دیپلمات رژیم ایران اسدالله اسدی در حال محاکمه در آنتورپ هست به‌خاطر تلاش برای کشتار خانم مریم رجوی و چندین تن از شخصیتهایی که در گردهمایی اپوزیسیون ایران شرکت داشتند. این تازه‌ترین مورد از موارد متعددی هست که دیپلماتهای رژیم ایران وارد و درگیر موارد توطئه‌های تروریستی در خاک اروپا بوده‌اند. در سال۲۰۱۸ سفیر رژیم ایران در آلبانی اخراج شد به‌خاطر تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین که خانم رجوی آنجا هدف بود. دانمارک هم خواهان تحریم علیه رژیم ایران شد به‌خاطر یک توطئه تروریستی در خاک دانمارک که توسط یک دیپلمات دیگه رژیم ایران صورت گرفته بود. این وقایع به‌روشنی تمام نشان می‌دهند که رژیم ایران به‌طور سیستماتیک درگیر یک برنامه فعالیت‌های تروریستی در کشورهای خارجی هست. نباید اجازه بدهیم که این ادامه پیدا کند. زمان آن رسیده به نظرم من و هم‌چنین همکاران من همین اعتقاد را دارند که باید به رژیم ایران به‌روشنی گفته شود که اگر این اقدامات متوقف نشود تحریم‌هایی علیه آنها اعمال خواهد شد و رابط دیپلماتیک در صورت نیاز متوقف خواهد شد. اینها اقدامات منفرد نیستند بلکه بخشی از یک سلسله اعمال رژیم ایران هستند که توسط بالاترین سطح رژیم ایران به پیش برده می‌شوند.

راجر گادسیف ـ نماینده پارلمان انگلستان:

اگر بمب در گردهمایی پاریس منفجر می‌شد منجر به کشتار بزرگی می‌شد در آنجا بسیاری از نمایندگان پارلمان حضور داشتند. در سال۲۰۱۹ در حالی که قیام علیه رژیم گسترش پیدا کرد، منظور در سال۹۶ است. دیماه ۹۶، ولی‌فقیه این رژیم و دیگر مقامات رژیم تصمیم گرفتند گردهمایی مقاومت سازمان‌یافته ایران را هدف قراربدهند. این یکی دیگر از اقدامات رژیم علیه مخالفانش در اروپا بود. چون شورای ملی مقاومت نماینده یک آلترناتیو دموکراتیک برای این دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران هست. در ژانویه ۲۰۱۹ اسدالله اسدی دیپلمات دستگیر شده که از اعضای ارشد وزارت اطلاعات رژیم ایران هست، در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت و من از این خیلی استقبال می‌کنم. اکنون باید وزارت‌خارجه تمامیت وزارت اطلاعات رژیم ایران را لیست‌گذاری کنه به‌عنوان یک سازمان تروریستی. وزارت‌خارجه انگلستان. و هم‌چنین دست به تحقیقات بزند برای این‌که تعیین کند آیا دیپلماتهای رژیم ایران در انگلستان عضو همین وزارت اطلاعات هستند مثل اسدی. و چه ارتباطی داشتند با اسدی؟ اگر این‌طور باشه اون دیپلمات باید اخراج بشود از انگلستان. دولت انگلستان هم‌چنین باید این موضوع را مد نظر قرار بده که اقدامات دیگری را در پیش بگیره علیه رژیم ایران، دیپلماتهایی که در سفارتها، کارهای سنتی دیپلماتیک را انجام نمی‌دهند و وارد تروریسم می‌شوند. نباید به اونها اجازه داد که در کشور ما باقی بمانند. چون نه تنها این کار اشتباه و خطرناکی هست. بلکه علیه کنوانسیون وین و مصوبات اون هم هست. یعنی چیزهایی که در ارتباط با دیپلماتیک مد نظر قرار می‌گیرد.

ژان پیر مولر ـ عضو شورای استان والدواز فرانسه:

همه می‌دانیم که رژیم ایران می‌تواند دست به هر کاری بزند چه در داخل کشور که هر روز این را می‌بینیم. مردم را می‌کشه، شکنجه می‌کنه، اعدام می‌کنه، مخالفانش را فقط به‌خاطر این‌که اعتراض کردند علیه این رژیم. رژیم می‌خواهد ترس و وحشت ایجاد کند و هر گونه مخالفتی را از بین ببره. چه در داخل کشور و چه در خارج کشور. من این را فقط این را به‌خاطر این نمی‌گویم که حامی مجاهدین و مقاومت ایران و خانم مریم رجوی هستم یعنی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت. به این خاطر می گویم که از شاکیان خصوصی این پرونده هستم علیه سوءقصدی که خوشبختانه خنثی شد. البته شواهد وجود دارد. من به این خاطر این را می‌گویم که قضاییه بلژیک همین‌طور به این نتیجه نرسیده که در واقع واقعیتهایی هست که نشون می‌دهد که سازماندهی یک عملیات بزرگ تروریستی بوده و هدف اصلیش خانم رجوی بوده است.

مایکل موکیزی وزیر پیشین دادگستری آمریکا

این پیام بسیار مهمی هست برای اروپائیها که می‌خواهند به برجام ادامه بدهند و هر دولتی که در آمریکا سر کار بیاید که بخواهد دوباره برگردد به برجام؛ پیام این است که این شریکی که دارید در برجام یعنی رژیم ایران، شریکی هست که نمی‌شود به آن اعتماد کرد. چون وارد خشونت می‌شود. کشتار می‌کند و حتی در کشورهای خارجی این کارها را انجام می‌دهد.

جولیو ترتزی ـ وزیر خارجه ایتالیا ۲۰۱۱ ـ ۲۰۱۳

دادگاهی که، محاکمه‌یی که این روزها برگزار می‌شود در آنتورپ بلژیک، علیه دیپلمات رژیم ایران، یک دیپلمات تروریست که متهم شده و مجرم هست به‌خاطر تلاش برای سوءقصد. برای انجام یک حمله وحشتناک در ویلپنت دو سال و نیم پیش. یعنی اسدالله اسدی. این اولین بار هست در ۴۰سال حکومت جمهوری اسلامی که یک دیپلمات سر کار، اطلاعات مشخصی علیه ‌او در دسترس هست که برود به دادگاه. محاکمه بشود و در برابر عدالت قرار بگیرد. در قضاییه بلژیک و آن هم در آنتورپ. این یک سرفصل هست. باید یک سرفصل باشه در رابط بین همه کشورهای اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران. چون که این جنایت، این سوء قصد، تلاش برای انجام یک حمام خون بزرگ، آن هم تحت پوش دیپلماتیک و مصونیت دیپلماتیک به‌خاطر یک بی‌عملی بی‌سابقه صورت گرفته است. برای همین هم یک سرفصل به‌شمار می‌رود. چون ما اروپائیها و دولتهای اروپایی باید دست به اقدام بزنیم. با اراده‌یی برای این‌که بتوانیم جلوگیری کنیم از اقدامات مشابه در آینده توسط رژیم ایران.

در این محاکمه تاریخی برای نخستین بار رژیم آخوندها به‌طور نمادین در جایگاه متهم نشسته است و دارد خودش محاکمه می‌شود. به اسم این باصطلاح دیپلمات. اسدی مدعی مصونیت دیپلماتیک خودش شده ولی در واقع هیچ مصونیتی برای اقدامات تروریستی وجود ندارد. این توطئه وحشتناک در ویلپنت مسئولیتش با وزارت اطلاعات رژیم ایران و سپاه پاسداران و به‌طور خاص نیروی تروریستی قدس بوده است. به‌خاطر همین باید همه اینها قطعاً در لیست سازمانهای تروریستی اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

بهزاد نظیری

ما آنچه که صبح در این صحنه روز دوم دادگاه شاهدش بودیم که دفاعیات وکلای این مزدوران بود. وکلای این تروریست‌ها خوب طبعاً وکیل دارند چون اینجا یک سرزمین عدالت است و در مقابل عدالت بلژیک این موضوع دارد قضاوت میشود ولی بیشتر شبیه یک کاریکاتور بود یا چندین صحنه کاریکاتور، تا یک صحنه دفاعیات چون اصل قضیه موضوع اثبات شده‌ای است ببینید تا الآن حداقل تا روز دادگاه اول که ۲۷نوامبر بود خوب همه چیز در رسانه‌ها در مطبوعات در افواه و در بیانات مختلف بود ولی از روز ۲۷نوامبر به‌خصوص در قسمت دوم دادگاه ۲۷نوامبر که همه ما شاهد یک کیفرخواست مبسوط، دقیق با شواهد و فاکتهای خیلی مستحکم بودیم از آنجا به بعد صحنه عوض شده یعنی به‌هرحال رژیم و مزدورانش در مقابل یک کیفرخواست که خودش محصول دو سال و نیم تحقیقات است قرار گرفته‌اند به عبارت دیگر رژیم تروریستی در یک وضعیت فلاکت باری افتاده به همین دلیل امروز ما شاهد بودیم این دو وکیلی که صبح در دادگاه صحبت می‌کردند اینها چون نمی‌توانستند اصل قضیه را منکر بشوند شروع کرده بودند به شکل خنده‌دار و فضاحت‌باری به کوچک کردن و مینی‌میزه کردن صحنه. یعنی خوب بمبی در کار بوده ولی این بمب قدرت تخریبش اینقدرها هم نبوده که می‌گویند و این دو نفر یعنی وکلای سعدونی و نعامی صحبت کردند همان دو مزدوری که بمب را از اسدی تحویل گرفته بودند که به ویلپنت منتقل کنند خوب این دو نفر مزدور وزرات اطلاعات بوده‌اند ولی نه این‌قدر که در پرونده آمده، گول خورده بودند اینها پول گرفته‌اند ولی نه این‌قدر که میگن کمتر پول گرفته‌اند یعنی شما ببینید به این جهت من عرض می‌کنم خدمتتون یک وضعیت مضحک و کاریکاتور چون مبنای قضیه که چند نفر اجیرشده رژیم تروریست آخوندی می‌خواستند در ویلپنت بمب بگذارند و کشتاری اینجا کنند این مورد انکار این وکلای مدافع اینها نبوده چون با توجه به شواهد پرونده نمی‌توانستند انکار کنند بنابراین فقط آمده بودند که یک‌جوری این دو نفر را در ببرند و این دو نفر هم چون برخلاف اسدی در این مراحل بازجویی خیلی حرف زده‌اند و خیلی چیزها را اعتراف کرده‌اند البته نه همه‌اش را ولی بخشی را با کوچک کردن نقش خودشون. در واقع سعی کرده‌اند عمده قضیه را حواله بدهند به خود اسدی که خود او هم جرأت نکرده در این دادگاه در مقابل عدالت حاضر بشه و اینهم خودش بینه دیگری بر این‌که اون مجرم اصلیه. بنابراین هر چه این دادگاه جلوتر میرود ما شاهد این هستیم اتفاقاً آن چیزی که باید بارز بشه و داره میشه همان نقش اخص رژیم آخوندیه. یعنی همان سلسله مراتب فرماندهی و همان چیزی که یکی از وکلا به درستی گفت اونی که روی صندلی متهم شماره یک در اینجا نشسته نه یک دیپلمات تروریست نه یک به‌اصطلاح مزدور یا کارمند عالی‌رتبه به‌قول خودشون وزارت اطلاعات بلکه تمامیت رژیم آخوندی است.

کیمو ساسی ـ وزیر و نماینده پیشین پارلمان فنلاند

کشورها اروپایی باید اقدامات فعالانه‌ای را انجام بدهند بعد از آن چیزی که در ویلپنت به‌وجود آمد برخی از کشورهای اروپایی دست به اخراج دیپلماتهای رژیم ایران زدند از کشور خودش به نظرم این به این معنی است که ارتباطات دیپلماتیک بین اتحادیه اروپا و ایران باید محدود بشه، و باید سفارتهای رژیم ایران را کوچک بکنیم آن‌قدر کوچک کنیم و فعالیت‌هاشون را متوقف کنیم. ولی هم‌چنین بسیار مهم است نیروی تروریستی قدس در لیست اتحادیه اروپا باید قرار بگیرد به‌عنوان پیآمد این قضیه و طبعاً باید تحریم‌های اقتصادی اعمال بشه دست کم علیه این افراد حداقل افرادی که دست داشته‌اند در فعالیت‌های تروریستی، و اینها باید مجازات بشوند همین حالا، قبل از این‌که بعداً بشه اونها را در دادگاهها به‌دلیل نقض حقوق‌بشر به محاکمه کشید.

سفیر رابرت جوزف ـ معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا

به نظرم این رژیم به این خاطر مشروعیتش را از دست داده که حقوق مردم ایران را نقض می‌کند و در نتیجه مردم قیام کرده‌اند این را در آبان ۹۸ دیدیم و در همین امسال در ژانویه یعنی دیماه ۹۸ دیدیم مردم قیام کردند و تأکید کردند این رژیم باید برود سازمان مجاهدین پیشتاز این مقاومت هست و به همین دلیل این رژیم می‌خواست اینکار را علناً بکند آنرا بزرگترین دشمن خودش اعلام کرده رژیمی است که نمی‌تواند کارهایش را انجام دهد و تنها گزینه برایش این است که دست به کارهای زور بزند خشونت بزنه هم در داخل و هم در خارج کشور با کشتار جمعی و ترور، و به نظرم توطئه تروریستی در کنوانسیونی که در پاریس بود فقط یکی دیگر از اقدامات وحشیانه و نفرت‌بار رژیم ایران بود که می‌توانست صدها نفر را و شاید خیلی بیشتر را به‌قتل برساند مثل اون معترضانی که خواهان یک ایران آزاد و دموکراتیک بودند.

شاهین قبادی

سازمان متخصص خنثی کردن بمب ارتش بلژیک که در صحنه روز ۳۰ژوئن ۲۰۱۸ حضور داشت و متخصصین‌اش بمب را خنثی کرده بودند گزارش مفصل با جزییات درباره این بمب تهیه کرده بود و بخشی از پرونده است و در آن توضیح داده شده بود که این بمب درست است که ظاهرش اجزایش ساده بوده اما فوق‌العاده فنی و تخصصی ساخته شده و در یک گزارش دیگر هم گفته بودند تمام علایم بر این دلالت می‌کند که این بمب توسط یک سرویس خارجی و یک دولت ساخته شده و این در حالی بود که وکیل مدافع سعی می‌کرد اینرا به نوعی کوچک نشون بده و بگوید که آنها هم اطلاع نداشته‌اند که این بمب هست باز این در حالی بوده نعامی خودش سه بار با دستگاه دروغ سنج بنا به درخواست خودش مورد آزمایش قرار گرفت و هر سه بار پاسخ‌هایی که داده بود دستگاه دروغ سنج گفته بود که دروغ است و دادستان این را دفعه قبل تصریح کرده بود یعنی به عبارتی تمام استدلالات که وکلای نعامی و سعدونی صبح سعی کردند ارایه کنند در جلسه قبل با مدارک و با مستنداتی که در خود پرونده هست رد شده بود.

ژان پیر بکه ـ فرانسه

این دادگاه به نظرم واقعاً منحصر به‌فرد است که ببینیم که رژیم با مأمورانش با دیپلماتهایش که به‌اصطلاح مصونیت دیپلماتیک دارند یک بمب را از ایران ببرند به اتریش بعد لوکزامبورگ بعد بخواهند این عملیات را ببرند به پاریس بمب را منفجر کنند. این برای فرانسه و کشورهای اروپایی هیچ سیاست مماشاتی نباید باقی بماند و مورد پذیرش نیست. الآن وضعیت مقداری هم تغییر می‌کند از جمله در آمریکا و ما نمی‌توانیم رژیم ایران را یک شریک مثل بقیه تلقی کنیم. همه این سؤالها باید مطرح بشود.

سرهنگ توماس کنتول ـ از فرماندهان حفاظت اشرف

موضوع مورد قابل توجه این است که رژیم ایران به‌نظر می‌رسد از شورای ملی مقاومت وحشت دارد و این بار دیگر اتفاق افتاد بعد از ترور فخری‌زاده آنها شروع کردند مقاومت ایران را متهم کردن. انگیزه آنها این است که به شورای ملی مقاومت ضربه بزنند حالا نکته دوم این است که آنها وحشت از مواضع شورای ملی مقاومت دارند. موضع این مقاومت و کارهایی که می‌کند که نمایندگی می‌کند یک جایگزین کثرت‌گرا را با بردباری مذهبی و می‌توانید ببینید که رژیم از همه اینها وحشت دارد.

مجید حریری

ببینید اسدالله اسدی یکی از بالاترین مقامات وزارت اطلاعات هست که در جنایتهای متعددی دست داشته اینها مستمراً دو ساله که دنبال این هستند که یک راه‌حل حقوقی برای این پدیده پیدا بکنند چون یک افتضاح سیاسی که در تاریخ بی‌سابقه است که یک دیپلمات رسمی رژیم بمب را با یک هواپیمای مسافربری بیاورد که خودش یک عمل جنایت‌آمیز در حقوق بین‌الملل است. بعدش هم خودش شخصاً ببرد تحویل بدهد. اینها مدتها روی این موضوع کار کردند وکلای مختلفی بکار گرفتند. در بلژیک هم یکسری وکیل استخدام کردند برای این‌که این موضوع را حل و فصل بکنند ولی خوب در یک بن‌بستی گرفتار هستند چون این‌قدر شواهد واضح هست که راه خروجی برایشان نیست.

ببینید همه فیلم هست سند هست دفترچه‌های مختلف خودش تو ماشینش هست. بیش از ۱۲۰مدرک فقط از داخل ماشین این اسدی گرفته شده یعنی این‌قدر سند و مدرک هست که اثبات می‌کند جرم را. اینها اصلاً وارد محتوا نمی‌شوند و فقط روی یک موضوع تلاش می‌کنند بایستند که آن‌هم این است که این اسدی یک دیپلمات و برخوردار از مصونیت است، اینهم که یک استدلال بسیار سخیف است که هم وکیل شاکیان خصوصی و وکیل شورای ملی مقاومت به‌طور مفصل در جلسه گذشته این استدلال را رد کرد و استدلال باطلی است، این‌قدر اطلاعات متقن است و در گزارش دادستان جای شک و تردیدی راجع به جرایم وجود ندارد.

انور مالک ـ عضو پیشین هیات جامعه عرب در سوریه

محاکمه اسدالله اسدی که اسم خودش را یک دیپلمات ایرانی گذاشته بیانگر این حقیقته که در رژیم آخوندی چیزی به نام دیپلوماسی وجود ندارد بلکه همه چیز از طراحی تروریستی حکایت می‌کند آن از قوانین دیپلماتیک و دیپلوماسی سوء‌استفاده کرد. این رژیم سفارتخانه‌ها و کنسولگریهایش در سراسر جهان به‌عنوان لانه‌های جاسوسی برای صدور توسعه تروریسم استفاده کرده . محاکمه اسدی گواهی بر همین حقیقت است و صحت خواسته مقاومت ایران که می‌گفت سفارتخانه‌های رژیم ایران باید بسته شود. الآن ۴دهه است که علیه تروریسم رژیم ایران مجاهدین جنگیدند.

ارتشبد جیمز کانوی ـ فرمانده پیشین نیروی تفنگداران دریایی آمریکا

من نگران امنیت خانم رجوی و افراد او بودم به‌خصوص در اون گردهمایی. این‌که این دادگاه راه افتاد خیلی خوبه کار خوبی بود که سرویسهای اروپایی انجام دادند. قبل از این‌که بمب انجام بشه عملیات را متوقف کردند. اونها جری بودن این رژیم را نشون می‌ده که چرا چنین کاری می‌کنه؟ چنین طراحی، طراحی این عمل ریسکی که انجام دادند ماهیت خطر را نشون می‌ده. هر چه ریسک بیشتری داشته باشه این نشون می‌ده خانم رجوی و برنامه ۱۰ماده‌یی او برای این رژیم تهدید جدی هست که دست به چنین عملی می‌زنه.

مارتین پاتسلت ـ نماینده مجلس فدرال آلمان

اینجا بحث بر سر تروریسم حکومتی رژیم ایران است. این حکومت، دادستانی بلژیک خواهان ۲۰سال زندان برای اسدالله اسدی شده که دیپلمات ارشد این رژیم بوده است. در واقع تمامیت تروریسم رژیم آخوندی است که اینجا دارد محاکمه میشود و این عواقب سیاسی خواهد داشت یعنی اقدامات تروریستی باعث خواهد شد که باید وزارت اطلاعات رژیم ایران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار بگیره . باید اقدام کرد علیه تروریسم حکومتی رژیم ایران. من با فراخوان خانم رجوی همراه میشم که این اعمال تروریستی را باید مورد حسابرسی قرار داد و باید در این رابطه صحبت کرد.

فرزین هاشمی

امروز صبح نوبت ارائه دفاعیات از جانب وکلای متهمین بود البته در ابتدای دادگاه یکی از وکلای شاکیان برخی نکات غلطی که در جلسه قبلی مطرح شده بود را تصحیح کرد بعد از آن وکیل امیر سعدونی یکی از تروریستها شروع به دفاع از آن کرد در واقع محتوای دفاعیات این وکیل را اگر بخواهیم خلاصه بکنیم این بود که تلاش می‌کرد جنایتی که صورت گرفته است را مینی‌میزه کند یعنی هیچ بحثی در مورد اصل موضوع نبود و این‌که چنین جنایتی تدارک دیده شده بود و اینها قرار بود که در مراسم بزرگ گردهمایی بزرگ مقاومت ایران دست به اینکار بزنند این را مورد سؤال قرار نمی‌داد بلکه بیشتر داشت تلاش می‌کرد که بگه که این فرد تحت فشار وزارت اطلاعات ایران مجبور شده بود اینکار را بکند این جوهر و محتوای دفاعیات نفر اول بود. قسمت دوم دفاعیات وکیل نسیمه نعامی یکی دیگر از تروریستها بود یعنی کسی که در واقع بمب در کیف او پیدا شده بود که این وکیل هم در چند محور تلاش کرد که دفاع بکنه آن هم نمی‌توانست اصل این موضوع را رد بکند که چنین بمبی در کیف موکل آن پیدا شده و اینها داشتند به طرف گردهمایی مقاومت می‌رفتند ولی تلاش کرد بگوید که خوب این انفجار هم اگر صورت می‌گرفت آن‌قدر که میگن جدی نبوده و من رفتم چک کردم مواد منفجره وقتیکه در هنگام خنثی کردن آن منفجر شد خسارت زیادی وارد نکرد. البته خوب اینجا خیلی از حقایق را عمداَ نادیده می‌گرفت از جمله این‌که آن روباتی که به وسیله آن تلاش کردند که بمب را خنثی بکنند به‌طور کامل از بین رفته بود. به دستور ظریف اسدی در جلسه اول شرکت نکرد در این جلسه هم شرکت نکرد و اتفاقاً این یکی از نکاتی بود که یکی از وکلای تروریستها دیگر به آن اشاره کرد و گفت ما انتظار داشتیم که اسدی می آمد و خیلی از حقایق که او اینها را تحت فشار قرار داده روشن می‌شد ولی خوب متأسفانه نیآمد و توی دادگاه شرکت نکرده که دقیقاَ نشان می‌داد که به‌طور واقعی هیچ حرفی در محتوا برای دفاع از خودشان ندارند من قبلاَ هم گفتم شواهد و قرائن آن‌قدر متقن و گسترده است که امکان هیچگونه دفاع برای وکلای این تروریستهای وابسته به رژیم باقی نگذاشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/280d91a5-b775-4c72-b97c-b3dc9423c583"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات