728 x 90

مافیای زباله و ۱۴هزار زباله‌گرد فقط در تهران

زباله گردی
زباله گردی

رئیس شورای قلابی شهر تهران روز سه‌شنبه ۲۴فروردین از مافیای زباله و استفاده از کودکان محروم کار و کارتن‌خواب‌ها و مهاجران و کارگران گفت و تعداد زباله‌گردها در تهران را بیش از ۱۴هزار نفر عنوان کرد.

محسن هاشمی رفسنجانی از معضل پسماند در ایران با عنوان گره کور‍ و یا آفت رو به رشد نام برد و متقابلاً در شهرهای توسعه‌یافته دهه‌هاست به فرصت و منبع درآمد و انرژی مبدل شده است.

وی از عوامل بازدارنده در دستیابی به استفاده از پسماند به مافیای زباله و هم‌چنین روزمرگی مدیریت شهری نام برد و گفت: «مافیای زباله با استفاده از کودکان کار و اتباع خارجی، کارتن‌خواب‌ها و کارگران محروم، علاوه بر مسائل زیست‌محیطی و تهدید سلامت جامعه، موجب بروز آسیب‌های اجتماعی نیز شده است. مانع دوم نیز روزمرگی مدیریت شهری و عدم جسارت برای ایجاد تحولی بنیادین در سیستم پسماند شهری است».

بر اساس نتیجه پژوهشی در سال۹۷، تعداد زباله‌گردها در تهران ۱۴هزار نفر است که چهار هزار و ۷۰۰نفرشان کودک هستند. ۴۰درصد این کودکان بی‌سواد مطلق هستند، ۳۷درصدشان ترک‌تحصیل کرده‌اند، ۵۹درصدشان در زمان جمع‌آوری زباله، همراه دارند، ۶۲درصدشان بدون دستکش زباله‌ها را می‌گردند و میانگین کارشان نیز روزی ده ساعت و نیم است.

گزارشها نشان می‌دهند که گردش مالی تجارت زباله چندین هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. تنها گردش مالی پسماند خشک در شهر تهران چیزی در حدود سه هزار میلیارد تومان در سال است که ۷۰درصد این میزان، سهم جمع‌آوری غیررسمی پسماند است.

بر اساس بررسی‌های "جمعیت امام علی" در دو سال قبل نیز نشان می‌داد که کودکان زباله‌گرد روزانه به‌طور متوسط ۶۰ کیلو زباله جمع می‌کنند و محل زندگی اغلب آنها کارگاههای تفکیک زباله است. این کارگاهها به‌طور معمول گاراژهایی در حاشیه شهر و بدون ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی هستند و کودکان زباله‌گرد در آنها در معرض انواع بیماریهای عفونی قرار دارند.

هم‌چنین پایگاه خبری شهر در شهریورماه ۹۹ در گزارش خود نوشت: «گردش مالی پسماند خشک در شهر تهران چیزی در حدود سه هزار میلیارد تومان در سال است که ۷۰درصد این میزان، سهم جمع‌آوری غیررسمی پسماند است. در سال‌های گذشته بسیاری از پیمانکاران در قرارداد با شهرداریها برای گرفتن مسئولیت جمع‌آوری و تفکیک زباله‌های خشک آن‌قدر پول به جیب زده‌اند که حالا میلیاردر شده‌اند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/476c8a7c-e751-46c6-b787-582d11d35f65"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات