728 x 90

ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا برکنار شد

برکناری ماریو راخوی نخست وزیر اسپانیا
برکناری ماریو راخوی نخست وزیر اسپانیا

با رأی عدم اعتماد پارلمان اسپانیا به نخست‌وزیر این کشور، سرانجام ماریو راخوی پس از شش سال از قدرت برکنار شد. پدرو سانچز رقیب او از حزب سوسیالیست، به مقام نخست‌وزیری رسید.

رأی‌گیری روز جمعه انجام شد و ۱۸۰نماینده از مجموع ۳۵۰نماینده پارلمان، به طرح عدم اعتماد رأی مثبت دادند.

ماریو راخوی که خود نیز در صحن پارلمان حاضر بود، پیش از آغاز رأی‌گیری، مقابل نمایندگان به شکست خود اعتراف کرد و گفت: «فعالیت به‌عنوان رئیس دولت اسپانیا برای من افتخاری بود. برای آینده اسپانیا آرزوی موفقیت می‌کنم... می‌توان پیش‌بینی کرد که رأی عدم اعتماد تصویب و به این ترتیب پدرو سانچز رئیس جدید دولت خواهد شد.». راخوی به رقیب خود تبریک گفت.

این برای نخستین بار در تاریخ معاصر اسپانیا است که یک نخست‌وزیر با رأی عدم اعتماد پارلمان از کار برکنار می‌شود. بر اساس قوانین اسپانیا ماریانو راخوی باید کناره‌گیری خود را رسماًً به اطلاع فلیپه ششم، پادشاه اسپانیا برساند.

 

درخواست برکناری راخوی از سوی حزب سوسیالیست

نشست روز جمعه پارلمان پس از آن برگزار شد که با مجرم شناخته شدن ۲۹تن از اعضای پیشین حزب او (حزب مردم) از سوی دادگاه، رهبر حزب رقیب (حزب سوسیالیست) خواستار برکناری راخوی از مقام نخست‌وزیری شد و بر این اساس، موضوع رأی عدم اعتماد به او را در صحن پارلمان مطرح کرد.

با طرحِ این درخواست، پنج نمایندۀ حزب ملی‌گرای باسک و هم‌چنین نمایندگان کاتالونیا نیز اعلام کردند که در رأی‌گیری، در کنار سانچز و ۸۴نمایندۀ حزب سوسیالیست خواهند بود.

ماریانو راخوی ۶۳ساله که از دسامبر سال ۲۰۱۱میلادی بر مسند قدرت است، در پی رسوایی فساد مالی «حزب مردم» قدرت اجرایی را در این کشور از دست داد.

قضاتِ این پرونده فساد که در اسپانیا به پرونده «گورتل» مشهور است اعلام کرده‌اند که حزب مردم با دستکاری اسناد، از منابعی که توسط شهرداران جمع‌آوری می‌شد بهره می‌برده‌اند. دادگاه حزب مردم را محکوم به پرداخت ۲۵۰هزار یورو کرد و این حکم فرصت را در اختیار رقبای ماریانو راخوی برای سرزنش او قرار داد.

 

چالشهای پیش روی پدرو سانچز

یورونیوز گفت:‌ ‌اگر چه پدرو سانچز ۴۶ساله، استاد پیشین اقتصاد و نخست‌وزیر جدید اسپانیا توانست برای برکناری راخوی طیف ناهمگونی از نمایندگان، از چپ رادیکال (پودموس) گرفته تا ناسیونالیستهای باسک و استقلال‌طلبان کاتالونیا را دور خود جمع کند، اما به‌نظر می‌رسد که او نیز در آینده برای ادارۀ کشور با سختی‌های متعددی مواجه شود چرا که از مجموع ۳۵۰نمایندۀ پارلمان، تنها ۸۴نماینده عضو حزب او هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cfdbd263-9a6d-4071-8512-7ccfd848fb03"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات