728 x 90

ما اکنون با نوجوانان ناراضی و خشمگین مواجه هستیم

اعتراضات در ایران
اعتراضات در ایران

روزنامه حکومتی ستاره صبح روز شنبه ۱۶مهر در مطلبی گفته روزنامه کیهان را که «اکثریت قاطع جامعه ایران انقلابی است؛ غیر انقلابی‌ها در اقلیت محض به سر می‌برند؛ شاید ۹۹درصد در برابر یک درصد» زیر ضرب برده و درباره اعتراضات این روزها نوشت: بسیاری از جوانان دانشگاهی و نوجوانان دبیرستانی در صف معترضان قرار گرفته‌اند و مرگ یک دختر جوان را بهانه اعتراض کرده‌اند. در شرایطی که نارضایتی در جامعه وجود دارد، روزنامه کیهان مدعی شده که «اکثریت قاطع جامعه ایران انقلابی است؛ غیر انقلابی‌ها در اقلیت محض به سر می‌برند؛ شاید ۹۹درصد در برابر یک درصد»!

در ادامه مطلب برای اثبات بطلان کیهان خامنه‌ای آمده است: نویسنده پیشنهاد می‌کند ادعای کیهان به همه‌پرسی گذاشته شود تا معلوم شود چند درصد مردم انقلابی و چند درصد غیر انقلابی هستند. البته مردم طالب رفراندوم درباره خیلی از موضوعات هستند و ادعای روزنامه کیهان می‌تواند شروع خوبی باشد تا وزن و جایگاه انقلابیون و غیر انقلابیون در کشور مشخص شود.

نویسنده به بی‌حاصل بودن ترفندهای سالیان قبل رژیم در اعمال حاکمیت، اشاره کرد و نوشت: عده‌یی هنوز در کشور می‌پندارند لباسی که ۴۳سال پیش برای یک کودک دوخته‌اند را می‌توان اکنون تن یک فرد ۴۳ساله کرد! این جامعه ۴۳سال رشد کرده و نمی‌تواند قالب‌های یک سالگی‌اش را بپذیرد و خواستار گفتگو و مفاهمه هستند.

و در ادامه مطلب به آگاهی نسل نو اشاره دارد: متأسفانه عده‌یی سر خود را مثل کبک در برف فرو کرده‌اند یا خود را به خواب زده‌اند. واقعیت این است که جامعه‌یی که تقریباً همه آن به اینترنت دسترسی دارد مثل گذشته زندگی نمی‌کند. جامعه در ۴۳سال گذشته متحول شده و در آن تغییرات نسلی، گسست نسلی، انفصال نسلی، تغییر نگرش نسبت به جامعه و حاکمیت، تغییر نگاه به زندگی و مطالبه داشتن زندگی توأم با آرامش بدون تنش در داخل و خارج شکل گرفته است.

نویسنده به تهدیدی که تمامیت رژیم را از سوی نسل نو فراگرفته اشاره کرده و نوشت: واقعیت این است که مطالبه امروز نوجوانان و جوانان داشتن زندگی خوب و امید به آینده است. آقایان بدانند که اکنون بسیاری از افرادی که سن بالا داشتند دیگر در میان ما نیستند. میان‌سالان هم حاشیه‌نشین شده و یا سکوت اختیار کرده و یا بی‌تفاوت شده‌اند. جوانان هم در دایره‌یی که حلقه کیهان و همفکرانش ترسیم می‌کنند نمی‌گنجند یا حضور ندارند. نوجوانان هم که در کف خیابان هستند و ما اکنون با نوجوانان ناراضی و خشمگین مواجه هستیم که نسبت به‌عملکرد مسئولان در گذشته و حال اعتراض دارند. با این‌ وجود چگونه روزنامه کیهان مدعی می‌شود همه انقلابی هستند جز یک درصد؟!

نویسنده نتیجه‌گیری خود را از قلب واقعیتها از سوی حاکمیت ابراز کرده و هشدار می‌دهد: وقتی واقعیتها این‌چنین توسط رسانه‌های حاکمیتی جلوه داده می‌شود نارضایتی در گذر زمان شکل می‌گیرد و هر وقت که بهانه‌یی پیش آید نارضایتی سر باز می‌زند؛ واقعیتی که امروز شاهدش هستیم. پرسش این است آیا باز هم باید همان روش‌های نخ‌نما شده گذشته را ادامه داد و یا به فکر طرحی نو بود؟ اکنون بر اهل فن روشن شده که پروژه یکسان‌سازی جامعه آن‌طور که عده‌یی می‌پندارند موفق نبوده است. علت این است که جامعه ایران متکثر، مطالبه‌گر و مهم‌تر از همه نسبت به حقوق خود آگاه شده است. در چنین شرایطی می‌طلبد که حاکمیت از یک‌سو به حرف منتقدان توجه کند و از سوی دیگر خود پیش‌قدم در انجام اصلاحات شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/88989802-7faa-40e9-8d9c-270e4ad7ee09"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات