728 x 90

مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های استراتژیک: موشکهای بالستیک ایران تهدیدی برای تمام جهان است

برنامه موشکی رژیم ایران
برنامه موشکی رژیم ایران

«مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های استراتژیک» که اندیشکده‌ای وابسته به دولت انگلستان است، در گزارش جدید خود نوشته است: موشکهای بالستیک رژیم ایران تهدیدی برای تمام جهان است، و توسعه موشکهای دوربرد تمام‌عیار توسط این کشور «پیامدهای جهانی» دارد.

به گزارش روزنامه «نشنال نیوز» امارات متحده، سه‌شنبه دوم فروردین، بر اساس گزارش اندیشکده بریتانیایی، «اگر رژیم ایران موشکهای دوربرد با برد بیش از ۲۰۰۰کیلومتر بسازد، بعید است که از این موشکها صرفاً برای حمل محموله‌های انفجاری معمولی استفاده کند، چرا که آنها تأثیر بازدارندگی کمی بر ایالات متحده و کشورهای اروپایی خواهند داشت».

به‌گفته این اندیشکده، رژیم ایران چنین موشک‌هایی را احتمالاً برای حمل «کلاهک‌های هسته‌ای» طراحی کند، که اثر بازدارندگی بسیار بالاتری خواهند داشت. بنابراین، نگرانی درباره این‌که موشکهای دوربرد ایران در نهایت اروپا یا آمریکا را مورد حمله قرار دهد موجه است.

«مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های استراتژیک» در گزارش خود می‌گوید که موشکهای دوربرد جدیدی که ایران ساخته است، نسبت به مدل‌های قبلی «بسیار خطرناک‌تر» است؛ و تأکید می‌کند که ترکیبی از «توسعه قابلیت‌های موشکی» و «تمایل آشکار برای استفاده از این قابلیت‌ها» توسط رژیم ایران، ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

به گفته این اندیشکده: «رژیم ایران تولید موشکهای با دقت بالا را در اولویت قرار داده است، که کاربرد جنگی آنها را افزایش می‌دهد. بنابراین، برنامه موشکی ایران دیگر نمی‌تواند صرفاً به‌عنوان یک عامل بازدارنده تلقی شود، بلکه بخشی از یک توانمندی مؤثر تهاجمی است».

بر اساس این گزارش، تکثیر موشکهای بالستیک، موشکهای کروز، و فن‌آوری پهپادی ایران و ارسال آن برای شبه‌نظامیان، به‌طور جدی امنیت خاورمیانه را تضعیف و منطقه را بی‌ثبات کرده است و به رقابتهای تسلیحاتی دامن می‌زند.

«مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های استراتژیک» در نهایت تأکید می‌کند که جهان در درجه اول باید تلاش کند تا برد موشکهای ایران را محدود کند تا از هدف قرار گرفتن اروپای غربی و آمریکا جلوگیری کند، و بعد از انتقال موشکها و فناوری موشکی ایرانی به نیروهای شبه‌نظامی در خاورمیانه جلوگیری کند.(العربیه دوم فروردین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/470db700-8100-4f65-a0a4-d2fc875a76a3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات