728 x 90

لوموند: مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران با خطر رکود روبه‌روست

روزنامه لوموند
روزنامه لوموند

روزنامه فرانسوی لوموند با عنوان «مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران با خطر رکود روبه‌روست»، نوشت: تهران خواستار توقفی در مذاکرات جاری وین شده است. اروپاییها امیدوار بودند حتی در ایام تعطیلات کریسمس و سال نو بدون وقفه مذاکره کنند تا زمان از دست رفته تا حدی جبران شود. اما روز جمعه ۱۷دسامبر در وین ناگزیر یک وقفه تازه در مذاکرات را پذیرفتند. هدف بایدن برای بازگشت به برجام با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در تابستان گذشته در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. مذاکرات آغاز شده به مدت پنج ماه به‌دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران معلق شده بود. توقف جدید که دومین مورد ظرف سه هفته گذشته است، مبین خطر یک رکود جدید در گفتگوهاست. توقف اول را غربیها روز ۳دسامبر درخواست کرده بودند تا رژیم ایران را وادار به تعدیل مواضع خود کنند. هیأت رژیم ایران با یک رشته خواستهای افراطی به وین آمده بود که برای واشنگتن غیرقابل قبول بود...

 

لوموند افزود: خواستهای تیم جدید رژیم ایران به‌مثابه زیر سؤال بردن تقریباً ۹۰% توافقات قبلی مندرج در متون نوشته شده قبلی بود. وقفه جدید به درخواست رژیم ایران مذاکره‌کنندگان اروپایی را غافلگیر کرده است، به‌نحوی که از یک "وقفه مأیوس کننده" صحبت می‌کنند.

لوموند در ادامه نوشت: رژیم ایران به تولید مقادیر نگران‌کننده‌ای توسط سانتریفوژهای پیشرفته دست‌زده است. سؤال این است که آیا این وقفه جدید، شیوه رژیم تهران جهت خریدن وقت بیشتر است؟

کسی هنوز به درستی نمی‌داند، اما اروپائیان روز جمعه بر "فوریت"به نتیجه رساندن گفتگوها تأکید کرده و گفتند:"مسأله نه چند ماه، بلکه چند هفته است". زیرا به‌زودی احیای توافق‌نامه ۲۰۱۵ وین ناممکن خواهد شد، و چنان‌چه رژیم ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌یی قرار گیرد، توافق مزبور از محتوا تهی شده و از موضوعیت می‌افتد.

لوموند هم‌چنین نوشت: هیچ موعدی برای از سرگیری مذاکرات اعلام نشده، اما برخی منابع از ۲۷دسامبر صحبت می‌کنند. تاریخی که گویا مقام‌های رژیم ایران حاضرند بپذیرند، اما غربی‌ها آن را دیر هنگام تلقی می‌کنند» (روزنامه لوموند۲۷آذر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fae15c1f-90d6-444e-b1b1-603f6ac8c5bf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات