728 x 90

فیگارو: مردم ایران به انتخابات و حکومت پشت می‌کنند

دست رد زدن مردم ایران به سینه خامنه ای در انتخابات
دست رد زدن مردم ایران به سینه خامنه ای در انتخابات

روزنامه فرانسوی فیگارو- ۲۴فوریه ۲۰۲۰- ۵اسفند ۹۸:

در شرایطی که گشایشی در ایران روی نداده و محافظه‌کاران امور کشور را در دست می‌گیرند، عدم شرکت در انتخابات هرگز اینچنین گسترده نبوده است.

«هیچگاه از زمان تأسیس رژیم ایران در سال ۱۳۵۷، چنین تعداد اندکی از ایرانیان برای رأی دادن در انتخابات سراسری حاضر نشده بودند. میزان مشارکت در انتخابات مجلس در روز جمعه طبق اعلام وزارت کشور، تنها به ۴۲.۵۷%، کمترین میزان در تاریخ انتخابات در ایران رسید. در حالی که در آخرین انتخابات مشابه در سال ۲۰۱۶، مشارکت (اعلام شده توسط حکومت) ۶۲% بوده است..... در پایتخت، تنها یک چهارم از رای‌دهندگان یعنی (۲۶.۲%). پای صندوق رأی رفته‌اند این ارقام نشانه بحران عمیق بی‌اعتمادی مردم به سران رژیم است. این یک دست رد به ولی‌فقیه و نفر اول رژیم...علی خامنه‌ای است که رأی دادن را "یک تکلیف دینی" خوانده بود.

فیگارو افزود رژیم برای به‌دست آوردن مشروعیت از طریق رأی‌گیری، هر ۴سال انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری برگزار می‌کند. اما بسیاری از ایرانیان از شرکت در انتخابات که نتایج آن از قبل معلوم بود. خودداری کردند.

محافظه‌کاران با کسب ۲۰۰کرسی از ۲۹۰کرسی بر مجلس بعدی مسلط خواهند بود. حامیان...حسن روحانی، که بیش از ۲۰۰تن از کاندیداهای آنها رد صلاحیت شدند، تنها ۱۵نماینده به مجلس جدید خواهند فرستاد. آخرین سال ریاست‌جمهوری روحانی در برابر پارلمان بعدی که از سیاست شرط‌بندی او بر توافق اتمی برای برقراری مجدد ارتباط با جهان، انتقاد می‌کند، پر رنج و مصیبت خواهد بود.

در واکنش به میزان مشارکت پایین مردم، خامنه‌ای "رسانه‌های خارجی" را متهم کرد به بهانه اپیدمی ویروس کرونا مردم ایران را از رأی دادن "دلسرد" کرده‌اند. اکثریت ایرانیان اکنون بر این باورند که رژیم ایران قابل تغییر نیست.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d487d64b-b27c-4912-937c-55ac5b515212"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات