728 x 90

فیگارو: راهبرد رژیم ایران این است که با سلاح تشدید فقر اعتراضها را مهار کند

قیام ایران
قیام ایران

روزنامۀ فیگارو در گزارشی روز دوشنبه ۱۹دی در مورد قیام سراسری ، اوضاع رژیم ایران را شکننده و ناسازگار توصیف کرده و در عین‌حال افزوده است که حکومت ایران قصد دارد به موازات سرکوب معترضان با سلاح تشدید فقر نیز مردم را ضعیف‌تر و به تبع اعتراضات آنان را مهار کند.

"جاناتان پیرون"، پژوهشگر بلژیکی معتقد است که شیوه‌های اعتراض در ایران در حال دگردیسی است. او معتقد است که یک مرحله از اعتراضها به پایان رسیده، اما خود اعتراضها خاتمه نیافته است. فیگارو به‌نقل از یک ناظر داخل ایران نوشته است که تشدید فقر طی ماه‌های گذشته جمعیت گرسنگان را افزایش داده به‌طوری که بسیاری از ایرانیان اکنون به فکر نجات خانواده‌های خود از گرسنگی هستند.

به نوشتۀ فیگارو، تنها طی ۴۵روز گذشته ارزش ریال چهل درصد کاهش و تورم پنجاه درصد افزایش داشته است.

یک تاجر ایرانی به خبرنگار فیگارو گفته است که این واقعیتها برای مردم بسیار ملموس هستند و قدرت سیاسی می‌کوشد وخامت اوضاع اقتصادی را به معترضان نسبت دهد. همین منبع به خبرنگار فیگارو گفته است که اگر حکومت برخلاف دفعات گذشته از تزریق دلار به بازار ارز برای جلوگیری از سقوط ارزش ریال خودداری کرده، علتش این است که می‌خواهد با تشدید فشار اقتصادی بر مردم از پیوستن آنان به صف تظاهر کنندگان جلوگیری کند یا آنان را در مقابل معترضان قرار دهد.

فیگارو هم‌چنین می‌نویسد که راهبرد حکومت اسلامی این است که پس از آرام شدن اوضاع سیاسی با تزریق دلار به بازار فشار اقتصادی بر مردم را قدری کاهش دهد. با این حال، همین منبع افزوده است که این تدابیر باعث از بین رفتن خشم عمومی نمی‌شود و حکومت اسلامی در امان از وقوع اعتراضهای گسترده‌تر به‌ویژه در سالگرد انقلاب در بهمن‌ماه نخواهد بود.(رادیو فرانسه ۱۹دی)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/60ef966a-ddb3-48c7-9a9b-62591615f2ca"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات