728 x 90

فیگارو: تحریم ۱۵بانک وابسته به سپاه در عراق و دورنمای سیاه ارزش ریال

صرافی‌های تهران
صرافی‌های تهران

فیگارو روزنامۀ صبح پاریس دوشنبه ۱۹دی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه پانزده بانک عراقی وابسته به سپاه پاسداران پیش‌بینی کرده که کمبود دلار در بازار ایران به سقوط ارزش ریال در مقابل دلار تشدید خواهد شد.

ژورژ مالبرونو، خبرنگار فیگارو، نوشته است، پانزده بانک عراقی که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند وابسته به رهبران سیاسی شناخته شدۀ عراق هستند که هر هفته بیش از صد میلیون دلار به‌صورت قاچاق به چهار کشور ایران، سوریه، اردن و ترکیه ارسال می‌کنند.

به نوشتۀ فیگارو، آمریکا با تحریم این پانزده بانک در واقع یکی از منابع مهم مالی سپاه پاسداران را مسدود کرده است. یک دیپلمات عراقی به فیگارو گفته است که بانک مرکزی عراق روزانه به بانک‌های خصوصی این کشور دلار می‌فروشد و این بانکها دلارهای خریداری شده را به ایران منتقل می‌کنند. در واقع، به گفتۀ دیپلمات عراقی، بانک‌های عراقی تحریم شده ویترین سپاه پاسداران هستند که با عملیات قاچاق خود به زیان منافع ملی و اقتصاد عراق عمل می‌کنند.

به نوشتۀ فیگارو تحریم‌های آمریکا از حالا باعث افزایش ارزش دلار در مقابل دینار عراق و در واقع سپرده‌گذاران این کشور نیز شده است. به گمان خبرنگار فیگارو آمریکا مصمم است که برای مقابله با سرکوب مردم ایران توسط رژیم ایران و برنامۀ اتمی این کشور، فشارها بر سپاه پاسداران را تشدید کند. یک منبع آگاه در خلیج‌فارس به خبرنگار فیگارو گفته است که حکومت ایران و سپاه پاسداران با دلارهایی که از طریق بانک‌های عراقی دریافت می‌کنند بخش مهمی از هزینه‌های عملیات خود را در سوریه و به‌ویژه در لبنان تأمین می‌کنند.

به نوشتۀ فیگارو با تحریم‌های جدید آمریکا علیه پانزده بانک خصوصی در عراق، از این پس سپاه پاسداران که بخش مهمی از اقتصاد ایران را در کنترل خود دارد ناچار است دست در صندوق خود و صندوق علی خامنه‌ای کند. فیگارو سپس به‌نقل از یک کارشناس افزوده است: دولت آمریکا که کلیه تراکنش‌های مالی ایران را برای کنترل رژیم این کشور زیر نظر دارد رویکرد سخت‌گیرانه‌ای در قبال بانک مرکزی عراق و بانک عراق آمریکا در نیویورک اتخاذ کرده و در برخی موارد حتی از انتقال دلار به آنها جلوگیری می‌کند.

فیگارو افزوده است که دلارهای انتقالی به ایران از طریق بانک‌های مستقر در عراق در عین‌حال نیاز بازار ارز و صرافی‌های ایران را نیز تأمین می‌کرده‌اند و توقف این انتقال در سقوط ارزش ریال در مقابل دلار نقش داشته است.

فیگارو سپس افزوده است که تغییر رئیس بانک مرکزی ایران طی روزهای اخیر به همین خاطر صورت گرفت تا شاید کمی از التهاب شدید در بازار ارز این کشور کاسته شود. به گمان خبرنگار فیگارو این تحول نتیجۀ مثبتی نیز برای رژیم اسلامی داشته است، زیرا سقوط ارزش ریال در مقابل دلار باعث شده که توجه مردم به جای مطالبۀ آزادی بر موضوع‌های اقتصادی متمرکز شود.

فیگارو در پایان افزوده است که فشار دولت آمریکا علت دیگری نیز داشته است و آن این است که با افزایش بهای نفت ذخایر ارزی عراق افزایش چشمگیری یافته است و در نتیجه آمریکا مایل است نظارت بیشتری بر توزیع این ذخایر اعمال کند به‌ویژه این‌که نخست‌وزیر جدید عراق، محمد شیا السودانی، از نزدیکان گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران در عراق است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1a864a11-6756-407a-89eb-ac86db81f731"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات