728 x 90

فقر و فساد و غارت؛ ثمره ۴۵ سال سلطه فاشیسم دینی

ثمره ۴۵ سال سلطه فاشیسم دینی
ثمره ۴۵ سال سلطه فاشیسم دینی

کارنامه ۴۵ ساله سلطنت مطلقه فقیه به گواهی اسناد، آمار، تجربه زیسته میلیون‌ها ایرانی و نابودی زندگی و کار و پیشرفت و محیط‌زیست، قابل ارائه به عموم محکمه‌های وجدان و تاریخ و عقل بشری است. خمینی سارق بزرگ اعتماد، امید، منابع و ذخایر ملت ایران اکنون دیری‌ست که در زیر خاک است و خامنه‌ای راهش را ادامه می‌دهد. از سرکوب و شکنجه و قتل‌عام زندانیان تا به گلوله بستن معترضان جوان در کف خیابان‌ها... از رواج فرهنگ منحط آخوندی تا از هم پاشیدن شیرازه خانواده و جامعه... و تا ورشکستگی و انهدام اقتصاد ملی و فقر و فلاکت ایرانی‌ها و زیر خط فقر رفتن میلیون‌ها انسانی که روزگاری با عزت و کرامت زندگی می‌کردند.

بیش از سه دهه است تورم افسار گسیخته سیر خود را به سوی ۵۰ درصد طی کرده است. ریال ایران اکنون یکی از بی‌ارزش‌ترین پول‌های جهان شناخته می‌شود. چه کسی حدس می‌زد ۶۰ هزار تومان ارزشی معادل یک دلار پیدا کند. دهه ۹۰ این فاجعه با رکود توأم گردید و یک دهه را به فنا برد. با تحریم‌های بین‌المللی ناشی از جنگ‌افروزی و صدور نیابتی و بمب و موشک، جایگاه کشور در بین کشورهای صادر کننده نفت به پایین کشیده شد. امروز گفته می‌شود «چیز جدیدی در اقتصاد برای عرضه نداریم. حتی، ناترازی در اقتصاد ایران به قطع عضو و جراحی کشیده شده است» (اعتماد، ۱۱دی۱۴۰۲). «در گزارشهای سالانه سازمان بین‌المللی شفافیت، ایران جزء کشورهای با میزان بالای رواج فساد طبقه‌بندی می‌شود» (شرق۱۱آذر۱۴۰۲)

به چند نمونه نگاه کنیم:

 

سهم ۲۱ میلیون روستانشین از بودجه ۱۴۰۲ فقط یک درصد!

- روستاها چنان به ویرانی کشیده شده است که تنها ۲۶ درصد ساکنان ایران در آن به سر می‌برند، اما حتی یک درصد از بودجه را نصیب نمی‌برند! «نواحی روستایی و عشایری ایران طبق آخرین آمارها، زیستگاه نزدیک به ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور (حدود ۲۶ درصد) است... در مجموع سهم قابل احصا و شفاف مناطق روستایی و عشایری از کل بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۲ معادل ۰.۹۷ درصد (کمتر از یک درصد) است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش ۱۷.۵ درصدی داشته است» (فرهیختگان۱۶بهمن۱۴۰۱).

- طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران به ۷۶ میلیون تومان رسیده است» (ایسنا۱۳آبان۱۴۰۲)

- حاشیه‌نشینی از دوطرف، خروجی شهرها و ورودی از روستاها، میلیونها هموطن را در حلبی‌آبادها و بیغوله‌ها جا سازی کرده است. «بر اساس آمارهای سال‌۱۳۹۵ بالغ بر ۱۹.۵میلیون نفر از جمعیت آن زمان کشور در بافت‌های ناکارآمد (فرسوده، تاریخی و سکونت‌گاه غیررسمی) سکونت داشته‌اند (همشهری۱۶آذر۱۴۰۱) وقتی فقر ۳۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور را در برگرفته است (بهار۳آبان۱۴۰۲). حاشیه نشینی طبیعی جلوه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

آب دریاچه ارومیه برای یونجه‌کاری!

- خشک شدن تالاب‌ها، رودهای کوچک و بزرگ و دریاچه‌ها و به‌ویژه دریاچه ارومیه لکه ننگی بر پیشانی رژیم آخوندی است. سهمیه آب دریاچه ارومیه صرف یونجه‌کاری ایادی رژیم شده است. «رئیس سازمان محیط‌زیست: سهم آب دریاچه ارومیه به عده‌یی خاص می‌رسد. باغات سیب و ویلاها برای خوش نشین‌هاست. یونجه حدود ۳۳ تا ۳۴ درصد کل آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه را مصرف می‌کند» (دیده‌بان۱۸بهمن۱۴۰۲).

- سدسازیهای سپاه برای تأمین آب صنایعی که بشود از آن دلار به‌دست آورد آن‌هم در مناطق فلات مرکزی ایران و برداشت از آب‌های زیر زمینی که دیگر قابل جبران نیست. «بحران و تنش آبی به مسأله اصلی کشور مبدل شده، سدسازی‌ها و افتتاح سدها بدون توجه به وضعیت اقلیمی و خشکسالی از یک‌سو و برداشت بی‌رویه از منابع زیر زمینی آب و آبخوانها از سوی دیگر به همراه کشت بی‌رویه محصولات پرمصرف و عدم سرمایه‌گذاری بر فاضلاب امری است که هم‌چنان ادامه دارد» (آرمان۵خرداد۱۴۰۲).

بیشتر بخوانید:

 

- فرسایش خاک هم در ایران ۶ برابر دنیاست. «مدیر کل دفتر حفاظت خا ک گفت: فرسایش خاک در ایران تقریباً معادل ۲ تا ۲.۵ برابر آسیا و ۵ تا ۶ برابر میانگین جهانی است. روند فرسایشی آن اوج گرفته و به ۱۶.۵ تن در هکتار رسیده است» (تسنیم۱۶آذر۱۴۰۲).

 

مصائب اجتماعی فقر فراگیر

خامنه‌ای که برای حل فقر و فلاکت مردم به فکر فرزندآوری ایرانیان افتاده بود! با هزینه‌های هنگفت به ناکجاآباد رسید. «زیرا هر چه جامعه فقیرتر شود به موازات آن نیز میل به تشکیل خانواده و فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند، چرا که وقتی فقر در کشوری فراگیر می‌شود، آن جامعه تنها به فکر زنده ماندن است نه تشکیل خانواده. وقتی فقر در جامعه‌یی فراگیر می‌شود، دیگر نمی‌توان از آن جامعه انتظار توسعه فرهنگ، اخلاق، دموکراسی، پیشرفت، فرزندآوری، تشکیل خانواده و غیره را داشت» (جهان صنعت۱۸بهمن۱۴۰۲)

به‌همین خاطر جامعه‌شناس حکومتی اعتراف می‌کند: «در حال حاضر جامعه ایرانی تبدیل به دو بخش شده است: یکی جمعیت اقلیت سازمان‌یافته ثروتمندی که روز‌به‌روز چپاول‌گرتر می‌شوند که گاهی ثروت خود را از رانت به دست آورده‌اند و دیگری جمعیت کثیری از فقرا که فقر برای آنها به یک دردسر بزرگ تبدیل شده است. متأسفانه این جمعیت عظیم فقیر امیدی به بهبود شرایط خود در آینده ندارند» (همان).

 

فردای ما بهتر از دیروز تباه شده است

اقتصاد آخوندهای دین‌فروش و پاسداران جنایتکارشان را نمی‌شود در چندین کتاب رونمایی کرد و ارقام بالا حتی گوشه کوچکی از فجایع فاشیسم دینی را بیان نمی‌کند. در آستانه چهل و پنجمین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ می‌توان با مرور همه این بحرانها و فجایعی که این رژیم به مردم ستمدیده ایران تحمیل کرده است به پیشواز دگرگونی و زیر و رویی نهایی به دست جوانان آگاه و شورشگری رفت که عزم سرنگونی را با فعالیت‌های خود به جهانیان نشان داده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c35c88ed-face-4f0f-aa79-27f64dda78a0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات