728 x 90

فرو نشست زمین، بمب ساعتی بی‌صدا زیر پای تهرانی‌ها

فرو نشست زمین - عکس از آرشیو
فرو نشست زمین - عکس از آرشیو

سازمان زمین‌شناسی نرخ فرو نشست زمین در تهران را ۳۶سانتیمتر در سال اعلام کرد در حالی که استاندارد جهانی آن ۴میلیمتر در سال است. یعنی اگر میزان فرو نشست زمین از ۴میلیمتر در سال بیشتر باشد باید شرایط بحرانی اعلام شود در حالی که ما در تهران ۳۶سانتیمتر، فارس ۵۴سانتمیتر، خراسان ۲۵ و اصفهان ۲۳سانتیمتر سالانه فرو نشست زمین داریم.

محمد درویش رئیس کمیته محیط‌زیست یونسکو معتقد است بسیاری از سازه‌هایی که در تهران بر روی دشتی که سفره‌های آب زیر زمینی آن خالی شده ساخته شده‌اند ممکن است به جای یک زلزله ۷ریشتری با یک زلزله ۵ریشتری فرو بریزند.

پیش از این مؤسسه تحقیقاتی اینتل‌، فرو نشست زمین در اطراف تهران را بمب ساعتی بی‌صدا توصیف کرده بود و آن را تهدیدی برای ۱۳میلیون نفر جمعیت ساکن در این مناطق دانست.

چندی پیش نیز محمد درویش به خبرگزاری حکومتی ایرنا گفته بود که در مدت پنج دهه گذشته ذخیره هزار ساله منابع آبی کشور را مصرف کرده‌ایم، به‌طور نرمال انتظار داریم که از هر متر بارندگی یک چهارم آن در زمین نفوذ کند که اگر پوشش گیاهی مناسب باشد و طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به درستی اجرا شود این نسبت یک چهارم می‌تواند تا یک دوم و حتی بیشتر هم افزایش یابد، اما اگر این اتفاقات نیفتاده باشد و زمین برهنه باشد پوشش گیاهی جنگلی و طبیعی از بین رفته باشد حتی این یک چهارم هم تحقق نمی‌یابد.

درویش گفت: پدیده فرو نشست در ایران بسیار بحرانی است چون میزان برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر از میزان تغذیه آنها است در یک مطالعه‌ای که اخیراً چند دانشمند ایرانی انجام دادند گفتند در مدت ۱۴سال گذشته ۷۴میلیارد متر‌مکعب بیشتر از آبی که وارد سفره‌های آب زیرزمینی کشور شده برداشت صورت گرفته است بنابراین ماجرا بسیار جدی است. (سایت حکومتی خبربان ۲۶تیر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3617d8c2-76be-4fb8-b9e4-448c3ecf96b0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات