728 x 90

فراخوان گزارشگران و کارشناسان حقوق‌بشر ملل ‌متحد به آزادی فوری زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی در ایران

شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد
  • گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران
  • گزارشگر ویژه در امور حق سلامت جسمی و روانی
  • گزارشگر ویژه در امور وضعیت مدافعان حقوق بشر
  • گزارشگر ویژه در امور حقوق‌بشر و محیط‌زیست
  • گزارشگر ویژه در امور بازداشتهای خودسرانه

 

گزارشگران و کارشناسان حقوق‌بشر ملل ‌متحد روز ۲۹فروردین ۹۹، طی فراخوانی خواستار آزادی هزاران زندانی از جمله زندانیان سیاسی در ایران شدند چرا که با وجود ریسک بیماری کرونا با خطر جدی روبه‌رو هستند.

در فراخوان گزارشگران ملل ‌متحد که در سایت سازمان ملل متحد منتشر شده آمده است: ایران به‌شدت از ویروس کرونا ضربه دیده است. در چنین شرایطی اکثر زندانیان عقیدتی، مدافعان حقوق‌بشر، فعالان محیط‌زیست و زندانیان دو تابعیتی هم‌چنان در زندان هستند. برخی از آنها به‌خاطر سن و سال و یا وضعیت سلامتی در معرض ریسک بزرگی از خطر کرونا قرار دارند.ما خواستار آن هستیم که این زندانیان فوراً آزاد شوند.. زندانیان در ایران از قدیم با مشکلات بهداشتی و درمانی و ازدحام بیش از حد روبه‌رو بوده‌اند. ما مصرانه خواستار رفتار منطبق با میثاق جهانی حقوق شهروندی و سیاسی با زندانیان هستیم، از جمله رفتار انسان‌دوستانه و احترام به کرامت انسانی و حق زندگی نسبت به انسان‌هایی که از آزادی محرومند».

گزارشگران و کارشناسان ملل ‌متحد اعلام کردند به همه کسانی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، باید آزادی دائم داده شود.

 

شماری از امضا کنندگان این فراخوان عبارتند از:

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران، دنیس پوراس گزارشگر ویژه در امور حق سلامت جسمی و روانی، مایکل فورست، گزارشگر ویژه در امور وضعیت مدافعان حقوق‌بشر، دیوید بوید، گزارشگر ویژه در امور حقوق‌بشر و محیط‌زیست، خوزه آنتونیو گوارا برمودز (رئیس کار گروه بازداشتهای خودسرانه)، لی تومی (نایب‌رئیس ارتباطات این کار گروه)، الینا اشتاینر (معاون رئیس در پیگیری) و سئونگ فیل هونگ و سونتوندجی آدووجی از اعضای کارگروه بازداشتهای خودسرانه.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f3f46b00-ba4d-4c8b-892a-34d0164d8b93"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات