728 x 90

فاکس نیوز: هشدار چهار آژانس فدرال در خصوص تلاشهای رژیم ایران برای دور زدن تحریم‌ها برای دستیابی به فناوریهای حساس

فاکس نیوز
فاکس نیوز

فاکس نیوز یکشنبه ۲۱خرداد در گزارشی خبر داد: چهار آژانس فدرال در خصوص تلاشهای رژیم ایران برای دور زدن تحریم‌ها برای دستیابی به فناوریهای حساس برای برنامه‌های پهپادی خود، هشدار مشترکی به صنایع خصوصی صادر کردند.

این آژانس‌ها نوشتند: «توسعه، تهیه و تکثیر پهپادهای رژیم ایران، منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را بی‌ثبات می‌کند».

وزارت بازرگانی، دادگستری، امور خارجه و خزانه‌داری روز جمعه دستورالعمل مشترک طبقه‌بندی نشده‌ای را صادر کردند تا به شرکتها اطلاع دهد که ایران برای قطعات مهم مورد استفاده در پهپادها که تحت پوشش کنترل صادرات و تحریم‌ها و سایر موارد هستند، به منابع خارجی متکی است. نهادهای ایرانی از شرکت‌های پوسته و روشهای دیگر برای پنهان کردن مقصد چنین معاملاتی و فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کنند.

این آژانس‌ها نوشتند: «توسعه، تهیه و تکثیر پهپادهای ایران، منطقه خاورمیانه و فراتر از آن را بی‌ثبات می‌کند. طی ده سال گذشته، ایران موجودی پهپادهای مسلح و غیرمسلح خود را افزایش داده است که هزینه پایین، سادگی تولید و سهولت استفاده آنها را برای نهادها و کشورهای مورد نظر که ایران می‌تواند آنها را به این مقاصد منتقل کند، جذاب کرده است».

در این گزارش اشاره شده است که یکی از دریافت کنندگان اصلی پهپادهای رژیم ایران، روسیه است که از آنها در حملات به اهدافی در اوکراین استفاده کرده است. رژیم ایران هم‌چنین قصد دارد مواد مورد نیاز برای ساخت کارخانه تولید پهپاد در نزدیکی مسکو را به روسیه ارسال کند.

این آژانس‌ها نوشتند: حداقل از اواخر اوت ۲۰۲۲، ایران صدها پهپاد از سری شاهد و مهاجر را به روسیه منتقل کرده است. مسکو از این پهپادها به‌طور گسترده برای ضربه زدن به زیرساختهای حیاتی در طول جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین استفاده کرده است.

این چهار آژانس افزودند که رژیم ایران «محموله‌های غیرقانونی پهپاد و سایر سلاحها» را در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است. این گروه از پهپادهای ایرانی برای حملات در داخل یمن و علیه کشورهای همسایه مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی استفاده کرده است.

از جمله موارد کلیدی که ایران برای حفظ و بهبود برنامه‌های پهپاد خود به‌دنبال تهیه آن است، تجهیزات الکترونیکی - مانند ماژول‌های فرستنده گیرنده، پردازنده‌ها و کنترل‌کننده‌ها - به اضافه تجهیزات ناوبری و اجزای سیستم‌های موتور و کنترل‌های پرواز است.

برخی از این اقلام به صراحت در فهرست‌های کنترل صادرات گنجانده شده‌اند، به این معنی که فناوریهای حساسی در نظر گرفته شده‌اند که به‌دلیل نگرانی‌های امنیت ملی به کشورهایی مانند ایران صادر نمی‌شوند. برخی دیگر این‌طور نیستند، اگر چه ممکن است تحت پوشش سایر رژیمهای کنترل صادرات یا تحریم اعمال شده بر دولت ایران و سایر نهادهای ایرانی باشند.

به‌عنوان نمونه‌ای از انواع قطعات خارجی که ایران در پهپادهای خود استفاده می‌کند، راهنمایی آژانس‌ها تصویری از یک ماژول ناوبری ماهواره‌ای از یک پهپاد شاهد-۱۳۶ را نشان می‌دهد که پس از ارائه آن توسط ایران به روسیه در اوکراین کشف شد.

ماژول ناوبری شامل اجزایی مانند خازن، میکرو کنترلر، پورت حافظه و فرستنده و گیرنده تحت کنترل‌های صادراتی است که الزامات مجوز را برای جلوگیری از استفاده ایران از این فناوریها در برنامه پهپادی خود تحمیل می‌کنند.

این آژانس‌ها نوشتند، «صادر کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اقلام ذکر شده در بالا باید از اهمیت انجام بررسی‌های لازم برای مشتری به روشی مطابق با راهنمای [دفتر صنعت و امنیت] «مشتری خود را بشناسید» و پرچم‌های قرمز آگاه باشند و باید آن را پیگیری کنند، که چه کسانی اقلام خود را می‌فروشند و یا ارسال می‌کنند».

«ما از سازندگانی که اقلام مربوط به پهپاد را عرضه می‌کنند می‌خواهیم به‌دلیل شیوع مشاهده شده روش‌هایی که برای پنهان کردن منابع قطعات موجود در پهپادهای ایرانی مانند لیزر کردن شماره سریال و سایر اطلاعات شناسایی استفاده می‌شود، روش‌های متعددی برای ردیابی چنین اقلامی ایجاد کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5c6b1297-ee8c-48f3-9beb-bab163c1a959"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات