728 x 90

فاکس نیوز: رهبران رژیم ایران در اعتراضات سال۹۸ به‌قتل‌عام متهم شدند

فاکس نیوز - قیام آبان۹۸
فاکس نیوز - قیام آبان۹۸

فاکس نیوز روز ۱۵خرداد در گزارشی از قیام آبان۹۸ و برگزاری دادگاه بین المللی مردمی آبان نوشت: ۱۵میلیون بیننده ایرانی سانسور را دور زدند و پخش زنده دادگاه را در داخل کشور تماشا کردند.

در این گزارش درباره قتل‌عام و کشتار مردم در آبان۹۸ توسط رژیم آمده است: اعتراضات ایران با شلیک گلوله جنگی به سمت جمعیت تشدید می‌شود.در سال۹۸، تظاهر کنندگان ایرانی در اعتراضات ناشی از افزایش قیمت بنزین کشته شدند، اما رژیم ایران ایالات متحده را مسئول خشونت می‌داند.

در حالی که دولت بایدن خود را در اتریش مشغول می‌کند، جایی که به‌شدت به‌دنبال دستیابی به توافق هسته‌یی با ایران است، منتقدان شکایت دارند که حقوق‌بشر از روی میز برداشته شده است.

این در حالی است که مخالفان و وکلای برجسته ایرانی در تلاش هستند تا جامعه بین‌المللی را برای پاسخگویی رژیم ایران به‌خاطر اعدام دستجمعی معترضان مسالمت‌آمیز در سال۲۰۱۹ تحت فشار قرار دهند.

دادگاه جنایات ایران باعنوان دادگاه بین‌المللی مردمی آبان ماه که در آن حذف مخالفان رژیم انجام شد، در لندن تشکیل جلسه داده و قرار است در اواخر سال گزارشی درباره ۱۵۰۰معترض کشته شده توسط نیروهای امنیتی ایران منتشر کند.

شادی صدر، وکیل برجسته ایرانی و مدیر اجرایی گروه عدالت برای ایران، یکی از عوامل محرک ایجاد این دادگاه است. او به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «جامعه بین‌المللی نسبت به جنایات بی‌تفاوت است» و رژیم آخوندی ایران این جنایات را مورد تحقیق قرار نداده است.

شادی صدر گفت: «مصونیت مطلق» عامل کنترل کننده نظام غیرشفاف جمهوری اسلامی است و عاملان این کشتار جمعی، ارتقای مقام یافته‌اند.

شادی صدر به علاقه عمومی نسبت به این دادگاه اشاره کرد و گفت: «بیش از ۱۵میلیون بیننده در ایران پخش زنده جلسات [دادگاه آبان] را در حالی که توسط رسانه‌های بزرگ ایرانی در تبعید پوشش داده می‌شد، تماشا کردند. این رویداد به پربیننده‌ترین رویداد در تاریخ فعالیت‌های مدنی ایران تبدیل شد».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم، که در زمان اعدامها رئیس قوه قضاییه ایران بود، از تحقیق در مورد تیراندازی معترضان خودداری کرد. رئیسی بر یک سیستم حقوقی خشن نظارت داشت که در جریان یک تظاهرات گسترده ۷۰۰۰نفر را دستگیر کرد و پس از آن معترضان شکنجه شدند و به بیش از حد احکام زندان محکوم شدند.

ایالات متحده رئیسی را به‌دلیل نقش او در سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان در سال۹۸ و همدستی او در قتل جمعی زندانیان سیاسی ایرانی در سال۱۳۶۷ تحریم کرد. بسیاری از کشته‌شدگان اعضای یک گروه مخالف موسوم به مجاهدین خلق بودند.
شادی صدر درباره تظاهرات سال۹۸ گفت: «طبق شواهد جمع‌آوری شده توسط وکیل، ۱۶۰ [نفر] متهم به جنایات علیه بشریت از جمله قتل، شکنجه و تجاوز جنسی هستند. از جمله علی خامنه‌ای ولی‌فقیه، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فعلی و حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق.

در یکی از ویدئوهای شاهد که توسط فاکس نیوز دیجیتال بررسی شده، شاهدی از شهر شیراز گزارشی از اعتراض مسالمت‌آمیز و جراحات خود در جریان تظاهرات و دستگیری ارائه می‌دهد.
وی گفت: از فاصله دو متری به سمت ما تیراندازی کردند که من از ناحیه گردن، کمر و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفتم. نیروهای امنیتی در حین (بازداشت) ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند». شاهد گفت که در میان دستگیر شدگان، نوجوانان ۱۳ساله و ۱۴ساله نیز وجود داشتند.
افسران امنیتی... از این کودکان سوء‌استفاده جنسی می‌کردند و ما شاهد آن بودیم.
این شاهد در افشاگری شگفت‌انگیزی گفت که مدیر بازداشتگاه مرکزی شیراز که از نوید افکاری کشتی‌گیر اعدام‌شده بازجویی کرده بود، به معترضان زندانی ناسزا می‌گفت.

ترامپ از ایران خواست که کشتی‌گیر ۲۷ساله قهرمان را اعدام نکند.
پس از این‌که فاکس نیوز دیجیتال در سپتامبر ۲۰۲۰ داستانی را در مورد افکاری منتشر کرد، پرزیدنت ترامپ مقاله فاکس نیوز دیجیتال را توئیت کرد و پرونده این کشتی‌گیر را به یک موضوع بین‌المللی تبدیل کرد. نوید افکاری، کشتی‌گیر جوانی که در پی ایفای نقش در تظاهرات مسالمت‌آمیز سال۱۳۹۷ به زندان و شکنجه محکوم شد، سرانجام توسط رژیم اعدام شد.

این شاهد گفت: فردی که از نوید افکاری بازجویی کرد، رئیس بازداشتگاه مرکزی به نام میرزایی بود. او به بند ما در بازداشتگاه آمد و سخنرانی کرد و گفت که چگونه شهر را آتش زدیم. او گفت که در بسیاری از کشورها از جمله عراق، فلسطین و لبنان بوده است.
او می‌گوید شب‌ها با اسلحه تردد می‌کند، با این نگرانی که کسی مزاحمش شود آنها را بکشد و اشکالی نخواهد داشت.
این دادگاه صدها مصاحبه از جمله با مقامات عالی‌رتبه دولتی و یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انجام داد.
به گفته وب سایت دادگاه آبان، احکام این دادگاهها؛ حقایق و شواهد قابل اعتمادی را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای ترغیب سازمانهای رسمی بین‌المللی یا دولتها به اقدام و ایجاد یک پایگاه شواهد تاریخی (در جایی که هیچ مورد دیگری وجود نداشته باشد) مورد استفاده قرار گیرد از جنایت وقایع هولناک.

مقامات ایرانی به دادگاه انتقاد کرده‌اند. حسن نوروزی، نماینده مجلس رژیم و سخنگوی کمیته قضایی آن، به نقش خود در قتل معترضان در سال۲۰۱۹ افتخار کرد.
حسن نوروزی گفت: من یکی از افرادی بودم که به تظاهر کنندگان تیراندازی کردم. ما آنها را کشتیم.
شادی صدر به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «در جلسات دادگاه روز بعد، وکیل دادگاه اعلام کرد که این مقام [نوروزی] به فهرست ۱۳۳ متهمی که برای کیفرخواست آنها شناسایی شده‌اند، به‌خاطر سخنان جنایت‌آمیزش اضافه خواهد شد».
صدر گفت که یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها پس از دومین جلسه استماع در ماه فوریه مطرح شد و در تحلیل من، بیشتر به‌دلیل محتوای مخرب شهادت شاهد شماره ۶۰۰، یک افسر عالی‌رتبه سپاه بود.

دولت ایالات متحده، سپاه پاسداران را به‌دلیل نقش آن در قتل بیش از ۶۰۰پرسنل نظامی آمریکایی در خاورمیانه به‌عنوان یک نهاد تروریستی خارجی طبقه‌بندی کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cfaa4a96-bad3-45df-b0d7-33c4353e28d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات