728 x 90

فاکس نیوز: آیا حمله به گروه اپوزیسیون ایران با مذاکرات احتمالی جدید هسته‌یی بایدن و تهران مرتبط بود؟

اشرف۳
اشرف۳

فاکس نیوز ۴تیرماه در گزارشی از حمله پلیس آلبانی به اشرف۳ نوشت: آیا حمله به گروه اپوزیسیون ایران با مذاکرات احتمالی جدید هسته‌یی بایدن و تهران مرتبط بود؟ گزارشها حاکی از آن است که دولت بایدن در حال مذاکره درباره یک «توافق کوچک» با ایران است.

فاکس نیوز نوشت: یورش دولت آلبانی به اردوگاهی که توسط گروه اپوزیسیون ایرانی تبعیدی مجاهدین خلق (مجاهدین خلق) اداره می‌شود، به انتقاد از کاخ‌سفید و آلبانی به اتهام آرام کردن جمهوری اسلامی بزرگترین حامی تروریسم در جهان منجر شده است.

هنگامی که از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده در مورد حمله دولتی آلبانی پرسیده شد، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: "پرزیدنت بایدن و راب مالی با کاهش تحریم‌ها به رژیم ایران، مردم ایران را رها کرده و سرکوبگران آنها را غنی می‌کنند. رژیم متعهد است سرکوب مردم خود در حالی که رعب و وحشت را در خارج از کشور گسترش می‌دهد، و تمایل کور دولت بایدن برای مماشات و مذاکره با آن، جهان را به مکانی خطرناکتر تبدیل کرده است." پمپئو سال گذشته از مقر مجاهدین خلق بازدید کرد.

رابرت مالی، که فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران است، از سوی برخی مفسران ایران به‌عنوان دیپلمات بسیار بحث‌برانگیز شناخته می‌شود، زیرا تلاش‌هایش برای ارائه امتیازات مالی قابل توجه به رژیم ایران برای دستیابی به توافق هسته‌یی با تهران است. منتقدان موضع مالی در قبال سیاست مماشات با ایران را می‌گویند.

نمایندگان کنگره در سنا و مجلس نمایندگان نسبت به حمله خشونت‌آمیز دولت آلبانی به اردوگاه مجاهدین خلق ابراز نگرانی کرده‌اند.

سناتور تد کروز، ایالت تگزاس، در توئیتی نوشت: «عمیقا نگرانم که در سرتاسر اروپا – و به‌ویژه در حال حاضر، فرانسه و آلبانی – متحدان ما در حال مماشات با رژیم ایران و سرکوب مخالفان ضد رژیم هستند».

نماینده شیلا جکسون لی، نماینده تگزاس نیز در یک سری توئیت این حمله را محکوم کرد.

هنگامی که از سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد حمله آلبانیها به مجاهدین خلق و این‌که آیا دولت بایدن برای دستیابی به یک توافق هسته‌یی کوچک با تهران نرم افزاری علیه رژیم ایران می‌کند، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «ما درک می‌کنیم که در ۲۰ژوئن دولت آلبانی پلیس برای اجرای حکم دادگاه وارد محوطه مجاهدین خلق (مجاهدین خلق) در دورس، آلبانی شد.

سخنگوی ایالتی ایالات متحده افزود: "پلیس ایالتی آلبانی به ما اطمینان داده است که تمام اقدامات مطابق با قوانین قابل اجرا از جمله در رابطه با حمایت از حقوق و آزادیهای همه افراد در آلبانی انجام شده است. ما از حق دولت آلبانی حمایت می‌کنیم. هر گونه فعالیت غیرقانونی بالقوه در قلمرو خود را بررسی کند."

نماینده کوری میلز، نماینده آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: "این عمیقاً نگران‌کننده است که مقامات آلبانیایی با انکار وجود خشونت، حقیقت را در این وضعیت پنهان می‌کنند. این اظهارات تنها باعث تعمیق برداشتها می‌شود. من از دولت بایدن می‌خواهم که این وضعیت را ارزیابی کند و عدالت را به‌عنوان نتیجه مذاکرات پشت سر هم که با ایران انجام می‌شود قربانی نکند».

سفارت آلبانی در واشنگتن دی سی، فاکس نیوز دیجیتال نوشت: "ما نمی‌توانیم تحمل کنیم که از خاک ما برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی، خرابکارانه و سیاسی علیه سایر کشورها استفاده شود، همان‌طور که گفته می‌شود در مورد مجاهدین خلق اتفاق افتاده است."

سفارت آلبانی گفت: «اسپری فلفل تنها در موارد محدودی به‌منظور کنترل اوضاع ناآرام استفاده شد، اما در هیچ نقطه‌ای از عملیات جستجو نیروی فیزیکی توسط پلیس ایالتی استفاده نشد».

به گفته منتقدان سیاست کاخ‌سفید در قبال ایران، دولت بایدن تمام تلاش خود را می‌کند تا توافقی کوتاه مدت با ایران به دست‌آورد که حداقل ۱۷میلیارد دلار به رژیم ملاها در ازای محدودیتهای موقت بر برنامه تسلیحات هسته‌یی غیرقانونی تهران ارائه کند. .

سناتور سابق جوزف لیبرمن، رئیس اتحاد علیه ایران هسته‌یی (UANI) و سفیر مارک دی والاس، مدیر عامل شرکت، روز جمعه گفتند: «مطبوعات از «تفاهم» بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده بر سر موضوع هسته‌یی خبر می‌دهند. این پرونده نگران‌کننده است، زیرا آنها خطر مشروعیت بخشیدن به غنی‌سازی آن با خلوص ۶۰درصد را دارند، حتی اگر محصول پایین‌آمیخته شود، که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. "

لیبرمن و والاس افزودند: "این نشان‌دهنده فروپاشی موضع مذاکره بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌یی ایران است که از غنی‌سازی صفر قبل از سال۲۰۱۳ به تحمل غنی‌سازی ۶۰درصد در سال۲۰۲۳ تبدیل شده است. فقدان هر گونه عواقبی برای خنثی کردن تشدید تنش هسته‌یی ایران، تأیید کننده این موضوع است. راهبرد خامنه‌ای و کیفرخواست خود ما».

جان کری و هیلاری کلینتون وزرای خارجه پیشین ایالات متحده نقش کلیدی در اسکان مجدد ایرانیان از عراق به آلبانی داشتند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «کری فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری ایالات متحده برای آب و هوا بر سیاست آب و هوا متمرکز است و ما شما را به نظراتی که قبلاً در مورد این موضوع ارائه کرده‌ایم ارجاع می‌دهیم». یک پرسش مطبوعاتی دیجیتال فاکس نیوز که به بنیاد کلینتون ارسال شده بود، بازگردانده نشد.

علی صفوی نماینده شورای ملی مقاومت ایران که عضو اصلی آن سازمان مجاهدین خلق است، به فاکس نیوز دیجیتال گفت: "ما قبلاً این فیلم را دیده‌ایم، نمایشی با فیلمنامه ضعیف و ارزان تولید شده است. این فیلم شامل تلاش‌های مکرر و ناموفق وزارت‌خارجه برای استمالت از رژیم قرون‌وسطایی آخوندها است. از رسوایی ایران‌گیت در سال۱۹۸۵، گرفته تا گزارش تحریف شده وزارت‌خارجه در سال۱۹۹۴، تا ژستهای حسن‌نیت نابجا در سال۱۹۹۷، و معامله بر سر سازمان مجاهدین خلق قبل از جنگ عراق در سال۲۰۰۳، روایت وزارت‌خارجه به‌طور قابل پیش‌بینی و غم‌انگیزی یکسان است: توهین ناعادلانه مجاهدین خلق برای دلجویی از دیکتاتورهای آدمکش حاکم بر ایران».

وی افزود: "این امتیازات بیهوده و غیراخلاقی هیچ نتیجه‌یی در بر نداشته و در حال حاضر و آینده نیز نخواهد داشت. مشروعیت مجاهدین خلق از اعلامیه‌های مضحک وزارت امور خارجه نشأت نمی‌گیرد، بلکه عمیقاً در شش دهه مبارزه تزلزل ناپذیر آن و بهای سنگینی که در تلاش برای آزادی در ایران داده است، ریشه دارد».

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که "هم‌چنان به نگرانی‌های جدی در مورد سازمان مجاهدین خلق به‌عنوان یک سازمان، از جمله اتهامات سوء‌استفاده از اعضای خود ادامه می‌دهد."وزارت امور خارجه افزود که کاخ‌سفید مجاهدین خلق را "یک جنبش مخالف دموکراتیک قابل دوام که نماینده مردم ایران باشد" نمی‌داند.

سالی بریشا، نخست‌وزیر سابق آلبانی (۲۰۰۵-۲۰۱۳) که در حال حاضر نماینده حزب محافظه‌کار دموکرات آلبانی است، به فاکس نیوز دیجیتال گفت که «شکی نیست» که این حمله تلاشی برای راضی کردن رژیم ایران بوده است.

بریشا که در دهه۱۹۹۰ نیز رئیس‌جمهور کشور بود، گفت: «من در پارلمان درخواست کردم که وزیر کشور [بلدی کوچی] باید استعفا دهد زیرا یک مرد کشته و ۱۰۰نفر زخمی شدند.

یورش به اردوگاه مجاهدین خلق مصادف است با لغو راهپیمایی NCRI توسط دولت فرانسه در ماه ژوئیه و دولت بلژیک در آزادی یک دیپلمات ایرانی محکوم به اتهام بمب‌گذاری برنامه‌ریزی شده کشتار جمعی در کنفرانس مجاهدین خلق، در ازای یک امدادگر بلژیکی ربوده شده در ایران.

ایالات متحده در سال۱۹۹۷ سازمان مجاهدین خلق را در دهه۱۹۷۰ به فهرست تروریستی خود اضافه کرد. اما در سال۲۰۱۲، وزارت امور خارجه آنها را از لیست تروریستی خود حذف کرد.

این گروه که دشمن قسم خورده رژیم ایران است، اردوگاه خود را در عراق در سال۲۰۱۳ بر اساس توافقنامه‌ای با میانجیگری سازمان ملل و ایالات متحده ترک کرد که در آن هزاران نفر از اعضای آن در آلبانی اسکان داده شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fac5ebb2-754f-4920-9c21-cf7269d2d19b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات