728 x 90

فارین پالیسی: رژیم ایران با حمله به کشتیها بدنبال گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات است

حمله تروریستی به کشتی مرسر استریت در ساحل عمان
حمله تروریستی به کشتی مرسر استریت در ساحل عمان

رژیم ایران تلاش می‌کند به حمله به کشتی‌ها فشار خود را برای دریافت امتیازات بیشتر در جریان مذاکرات برجام زیاد کند. مجله «فارین پالیسی» در مقاله‌یی نوشت: اگر دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ با رژیم ایران موسوم به «برجام» جدیت دارد، لازم است به حملهٔ پهپادی سپاه پاسداران به نفتکش «مرسر استریت» در سواحل عمان «واکنش مناسب» نشان دهد، چرا که عدم واکنش درست می‌تواند ادامه مذاکرات برجام را به مخاطره بیندازد.

در این مطلب آمده است حمله به نفتکش‌ها بخشی از کارزار گسترده حکومت ایران در «منطقه خاکستری» علیه ایالات متحده است، و قصد آن وارد آوردن فشار بر آمریکا به‌منظور دریافت امتیازات بیشتر در جریان مذاکرات است. بنابراین منطقی نیست که حملات پهپادی سپاه پاسداران به کشتی‌ها یا کارزار منطقه خاکستری را از مذاکرات برجام جدا کرد.

تهران و نیروهای وابسته به آن، از طریق مختل کردن کشتیرانی در خلیج‌فارس و حملات نیابتی شبه‌نظامیان به اهداف آمریکایی در عراق، کاخ‌سفید را مدام «محک» می‌زنند تا ببینند واشنگتن بالاخره کجا «خط قرمز» می‌کشد. واکنش مناسب ایالات متحده به واقعهٔ «مرسر استریت» حساب و کتاب‌های رژیم ایران را بر هم خواهد زد.

به گفته ستلاف نویسنده مقاله: «این واکنش می‌تواند شامل اقدام هماهنگ با شرکای منطقه‌یی برای هدف قرار دادن پایگاههای دریایی سپاه پاسداران، کارخانه‌های مونتاژ یا تولید قطعات هواپیماهای بدون سرنشین نظامی، یا تأسیساتی باشد که از صادرات تسلیحات به نیروهای نیابتی ایران در عراق، یمن، سوریه، و لبنان حمایت می‌کنند».

این واکنش باعث خواهد شد تا «بازدارندگی» آمریکا در این عرصه تقویت شود. این امر به نوبه خود به متحدان منطقه‌یی ایالات متحده نشان می‌دهد که بیرون کشیدن نیروهای نظامی آمریکا از خاورمیانه به این معنا نیست که واشنگتن از نقش خود به‌عنوان «ضامن اجرای هنجارهای بین‌المللی»، از جمله آزادی دریانوردی در آب‌های خاورمیانه، پا پس می‌کشد.

در پایان مقاله آمده است: «واکنش مناسب، در نهایت دغدغه ویژه دولت بایدن را از طریق کنار زدن یکی از دلایل بن‌بست مذاکرات برجام برطرف خواهد کرد» (العربیه ۲۱مرداد).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5b96b0c8-9fff-41a2-81bd-224e36e001a1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات