728 x 90

فارین پالیسی: اعمال مجدد تحریمها علیه رژیم ایران در صورت شکست مذاکرات

مذاکرات وین
مذاکرات وین

به گزارش مجله فارین پالیسی دیپلماتهای اروپایی در هفته‌های اخیر دستوراتی از پایتخت‌های خود دریافت کرده‌اند تا در صورت شکست مذاکرات اتمی با رژیم ایران برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه این رژیم آماده باشند.

مکانیزم ماشه در توافق اتمی۲۰۱۵ به کشورهای امضاکننده این امکان را می‌دهد که در صورت نقض توافق توسط رژیم ایران، طیف وسیعی از تحریم‌های سازمان ملل متحد را مجدداً اعمال کنند.

یک مقام ارشد آمریکا به فارین پالیسی گفت: رژیم ایران فقط هفته‌ها و نه ماه‌ها فرصت دارد تا به یک توافق دست یابد و فعالیت‌های هسته‌یی خود را محدود کند، وگرنه خود را در مقابل چشم‌انداز تشدید اقدامات قهری، از تحریم‌های اضافی گرفته، تا تهدید اقدام نظامی خواهد یافت. مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که پنجره احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ موسوم به برجام تقریباً بسته شده است.

این مقام آمریکایی گفت: رژیم ایران برای دستیابی به موفقیت در هفته‌های آینده با سرعت لازم کار نمی‌کند. (فارین پالیسی ۶دی)

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمانهای بین‌المللی که در مذاکرات وین شرکت دارد، در مصاحبه با فارن پالیسی گفت: اولیانوف گفت چین و روسیه رژیم ایران را متقاعد کردند که از برخی مواضع حداکثری خود، از جمله اصرار این کشور بر این‌که مذاکرات تنها بر تحریم‌ها متمرکز باشد، نه موضوع هسته‌ای، عقب‌نشینی کند. وی در پایان گفت، رژیم ایران موافقت کرد که مذاکرات را بر اساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته توسط دولت قبلی تنظیم شده بود، آغاز کنند.

از سوی دیگر رویترز گزارش داد آمریکا در برخوردی محتاطانه می‌گوید هنوز خیلی زود است که بگوییم رژیم تهران با یک رویکرد سازنده به مذاکرات بازگشته است.

رویترز افزود: روسیه و رژیم ایران دیدگاههای مثبتی درباره مذاکرات روز سه‌شنبه ارائه دادند، اما کشورهای غربی گفته‌اند مذاکرات بسیار کند پیش می‌رود (رویترز ۷دی).

مذاکرات اتمی در وین روز چهارشنه نیز ادامه یافت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد این دور از مذاکرات گفت: هنوز خیلی زود است که بگوییم رژیم ایران با برخوردی سازنده وارد این دور از مذاکرات شده است. پیشرفتها به این دلیل کند شده که این رژیم به برنامه‌های اتمی اش سرعت داده و همچنانکه قبلا گفته‌ایم، اگر به این کار ادامه بدهد، بزودی با وضعیتی روبرو می‌شویم که دیگر برای برگشت به یک توافق دو جانبه در برجام خیلی دیر خواهد بود.حقیقتاً ما با وضعیت خطیری روبرو هستیم، زیرا رئیس جمهور بایدن بسیار مصمم است که رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند...تا ند پرایس افزود: همین امروز اوضاع بطور پایه‌ای هیچ تغییری نکرده است. در بهترین حالت می‌توان گفت رژیم ایران پای مذاکره آمده، اما همزمان مشغول توسعه برنامه اتمی اش است. ما به صراحت گفته‌ایم چنین چیزی جواب ندارد وبه خوبی تفهیم کرده‌ایم که بیکار ننشسته‌ایم. ما فعالانه همراه با شرکا و متحدانمان، چه در چهارچوب کشورهای ۱+۵ و چه خارج از آن با شرکای منطقه‌ یی آمریکا ، مشغول بررسی گزینه‌های دیگر هستیم و اگر رژیم ایران عدم صداقت و جدیت خود را در مذاکرات نشان بدهد، بسیار آماده و مصمم هستیم تا چنین گزینه‌هایی را بکار بگیریم. (وزارت خارجه آمریکا ۷دی)

همزمان با هشتمین دور مذاکرات هسته یی در وین، فرانسه، آلمان و انگلستان در بیانیه‌ای اعلام کردند باوجود پیشرفتهای فنی باید طرفهای مذاکره‌کننده به طور کامل روی موضوعات کلیدی باقی‌مانده به‌ویژه هسته‌ای و تحریم‌ها متمرکز باشند. فرصت زمانی باقیمانده برای دستیابی به توافق هفته ها و نه ماههاست.

در این بیانیه آمده است: برای ما روشن است که به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه اتمی رژیم ایران، برجام را به طور کامل از بین خواهد برد. مذاکره یک فوریت است و تیم‌های ما اینجا هستند تا به سرعت و با حسن نیت برای رسیدن به یک توافق کار کنند.(خبرگزاری رویترز ۷دی)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12ac3245-14a5-453b-bdfe-6034f865fcc4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات