728 x 90

فاجعه زیست‌محیطی، مرگ تدریجی تالاب هورالعظیم

خشک شدن تالاب گاوخونی و وقوع فاجعه زیست محیطی
خشک شدن تالاب گاوخونی و وقوع فاجعه زیست محیطی

به‌دنبال فاجعه زیست‌محیطی که منجر به مرگ تدریجی حیات در هورالعظیم شده است تجمع اعتراضی علیه خشکسالی و تأمین حقابه و هم‌چنین واکنش‌های نسبت به آن را در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است. (رادیو فرانسه ۱۲تیر).
تصاویر منتشر شده از هورالعظیم مرگ هزاران ماهی و گرفتار شدن احشام در این تالاب را نشان می‌دهد به‌دنبال این فاجعه زیست‌محیطی روز شنبه ۱۲تیر در واکنش به خشک شدن تالاب و هم‌چنین تأمین حقابه یک تجمع اعتراضی در اهواز برگزار گردید.

 

تالاب هورالعظیم در غرب استان خوزستان، در انتهای رود کرخه و در منطقه مرزی دشت آزادگان واقع است. حدود یک‌سوم این تالاب در خاک ایران قرار دارد. این تالاب علاوه بر ذخایر عظیم زیست‌محیطی، محلی برای ارتزاق روستاییان نیز هست که اکنون به‌علت بی‌تفاوتی سرمداران نظام آخوندی در معرض خطر تهدید نابودی قرار گرفته است.

یک کارشناس ارشد محیط‌زیست، در شبکه‌های اجتماعی، در واکنش به فاجعه زیست‌محیطی تالاب هورالعظیم در شبکه‌های اجتماعی نوشت: بالادست آب را بر هورالعظیم بسته‌اند و حاصل این کشتار بیرحمانه زیستمندان هستند. آدمی نشسته زیر کولر توی دفترش و تصمیم می‌گیرد آب کجا برود و کجا نرود. این‌طور کم و زیاد شدن حقابه‌ عملاً شکنجه طبیعت است که البته در هورالعظیم به قتل‌عام منجر شده.

 

شایان ذکر است فجایع اکو سیستمی و زیست‌محیطی از جمله خشکسالی و بی‌آبی، آتش‌سوزی جنگلها و... در اقصی نقاط کشور در نظام آخوندی هم‌اکنون تبدیل به یک روش جاری شده است و سرمداران حکومتی تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در این رابطه انجام نداده‌اند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ca1d5b7c-ac03-48af-8dfd-41c00f914393"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات