728 x 90

عفو بین‌الملل به رئیس شورای حقوق‌بشر: فراخوان در مورد ایجاد مکانیسم تحقیق و حسابرسی از رژیم ایران

شورای حقوق‌بشر
شورای حقوق‌بشر

عفو بین‌الملل طی نامه‌ای  به رئیس شورای حقوق‌بشر، خواهان یک مکانیسم مستقل سازمان ملل برای تحقیق و تضمین حسابرسی در قبال جدی‌ترین جنایات تحت قوانین بین‌المللی در ایران شد.

امروز جمعه ۲۰آبان عفو بین‌الملل به فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، فراخوان بیش از یک میلیون نفر در ۲۲۰کشور جهان را برای اقدام سازمان ملل برای ایجاد یک مکانیسم حسابرسی مستقل برای ایران منتقل کرد.

 

خطاب به: عالیجناب آقای فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق‌بشر در ژنو

سازمان عفو ​​بین‌الملل

۱۱ نوامبر ۲۰۲۲

اینجانب این نامه را می‌نویسم تا نتایج طوماری را که ارتباط مستقیمی با کار شورای حقوق‌بشر دارد، به شما منتقل کنم. بیش از یک میلیون نفر طومار عفو بین‌الملل را امضا کرده‌اند که از دولتها می‌خواهد به‌طور جدی یک مکانیسم مستقل سازمان ملل برای تحقیق و تضمین حسابرسی در قبال جدی‌ترین جنایات تحت قوانین بین‌المللی در ایران ایجاد کنند. این اقدام در پی آغاز اعتراضات سراسری ناشی از مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت برگزار شد. تا این تاریخ، حداقل ۱.۰۰۹.۶۰۰ نفر در ۲۲۰کشور و منطقه برای فراخوان به چنین مکانیزمی اقدام کرده‌اند. در زمانی که مردم در ایران هم‌چنان به خیابان‌ها می‌آیند و جان و آزادی خود را به خطر می‌اندازند و خواستار پایان دادن به سرکوب گسترده و کشتارهای غیرقانونی و آینده‌ای که برابری و حقوق‌بشر را رعایت کند، هستند، این امر همخوانی دارد که کشور دارای بیشترین تعداد امضا کننده ایران است با حداقل ۲۵۸.۵۸۱نفر، که بیش از یک چهارم کل درخواست کنندگان و بیش از دو برابر تعداد منتسب به هر کشور دیگری را تشکیل می‌دهند.

تظاهرات سراسری جاری در ایران باعث همبستگی در بسیاری از کشورها شده و در عین‌حال خشم را در مقابل ادامه سرکوب خونین مقامات ایرانی برانگیخته است. این امر با این واقعیت منعکس می‌شود که حامیان این طومار از اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو شورای حقوق‌بشر هستند. از جمله آرژانتین. ارمنستان. بنین، بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، کوبا، جمهوری چک، اریتره فنلاند، فرانسه، گابن، گامبیا، آلمان، هندوراس، هند. اندونزی. ژاپن، قزاقستان، لیبی، لیتوانی. لوکزامبورگ، مالاوی، مالزی. ، جزایر مارشال، موریتانی، مکزیک، مونته نگرو، نپال، هلند، پاکستان، پاراگوئه، لهستان، قطر، جمهوری کره جنوبی، سنگال، سومالی، سودان، اوکراین، امارات متحده عربی. انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ازبکستان و ونزوئلا.

من به‌نمایندگی از سازمانم و بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان که به این فراخوان برای اقدام فوری سازمان ملل متحد برای ایجاد یک مکانیسم حسابرسی در مورد ایران پیوسته‌اند، با کمال احترام از شما تقاضا دارم که این اطلاعات را به دفتر و بقیه اعضای شورای حقوق‌بشر برسانید.

کوین ویلان، نماینده عفو بین‌الملل در مقر سازمان ملل در ژنو

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e58efea4-7bcb-4d6d-bf48-a0564b41fde5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات