728 x 90

عفو بین‌الملل: با افزایش سه برابری اعدامها در ایران زندانها به میادین کشتار تبدیل شدند

اعدام در ایران
اعدام در ایران

عفو بین‌الملل روز ۱۲خرداد در بیانیه‌ای در واکنش به افزایش موج اعدامها در ایران نوشت: با افزایش سه برابری اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سال جاری، زندانها به میادین کشتار تبدیل شدند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقامات رژیم ایران دست‌کم ۱۷۳نفر را که به‌خاطر جرایم مرتبط با مواد مخدر در سال جاری پس از محاکمه‌های ناعادلانه سیستماتیک محکوم شده‌اند، اعدام کرده‌اند که تقریباً ۳برابر بیشتر از این زمان در سال گذشته است.
اعدام برای جرایم مرتبط با مواد مخدر دو سوم کل اعدام‌هایی را تشکیل می‌دهد که در ۵ماهه اول سال۲۰۲۳ در ایران انجام شده است و عمدتاً بر افراد حاشیه‌نشین و دارای زمینه‌های اقتصادی محروم تأثیر گذاشته است. اعضای اقلیت قومی بلوچ تحت آزار و اذیت و فقیر ایران با وجود تشکیل تنها ۵درصد از جمعیت ایران، حدود ۲۰درصد از اعدام‌های ثبت شده را تشکیل می‌دهند.
سرعت بی‌شرمانه‌ای که مقامات با نقض قوانین بین‌المللی اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر را انجام می‌دهند، فقدان انسانیت و بی‌توجهی آشکار آنها به حق زندگی را آشکار می‌کند.

دایانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل گفت: جامعه بین‌المللی باید اطمینان حاصل کند که همکاری در طرح‌های مبارزه با قاچاق مواد مخدر، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، به محرومیت خودسرانه از زندگی و سایر موارد نقض حقوق‌بشر در ایران کمک نمی‌کند.
دولتها و نهادهای بین دولتی باید مقامات ایرانی را به شدیدترین وجه به‌خاطر این اعدام‌های خودسرانه محکوم کنند، خواهان توقف رسمی همه اعدامها شوند، نمایندگانی را برای ملاقات با زندانیان محکوم به اعدام بفرستند و از حضور در محاکمات مربوط به جنایات مرگ بخواهند. با توجه به بحران معافیت از مجازات اعدام‌های خودسرانه دستجمعی، آنها باید فوراً مسیرهای معناداری را برای پاسخگویی دنبال کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2e91e2cd-74e1-4474-8fd4-b5f9997825b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات