728 x 90

عفو بین‌الملل: اعتراض به احکام سنگین صادره علیه مسیحیان ایرانی

عفو بین الملل - اعتراض به احکام سنگین صادره علیه مسیحیان ایرانی
عفو بین الملل - اعتراض به احکام سنگین صادره علیه مسیحیان ایرانی

سازمان عفوبین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به احکام سنگین صادره علیه مسیحیان ایرانی به‌خاطر ابراز عقاید و انجام اعمال دینی خواستار اقدام فوری جهت آزادی آنها شد. این نهاد مدافع حقوق‌بشر تأکید کرد “کشیش ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی، که از مسیحیان آشوری هستند و امین افشار نادری و هادی عسگری به پنج تا پانزده سال زندان محکوم شده‌اند. آنها تنها به‌دلیل عقاید مسیحی و انجام فرایض دینیشان هدف قرار داده شده‌اند.

 

متن کامل بیانیه عفو بین‌الملل به شرح زیر است

مسیحیان ایرانی ویکتور بِت تمرز، همسر او شامیرام عیسوی، امین افشار نادری و هادی عسگری تنها به‌خاطر عمل به ایمان مسیحی خود، از جمله حضور در گردهمایی‌های مسیحی و برپایی کلیساهای خانگی در مجموع به ۴۵سال زندان محکوم شده‌اند. در صورتی که این افراد دستگیر و زندانی شوند، به‌عنوان “زندانیان عقیدتی” شناخته خواهند شد.

کشیش ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی، که از مسیحیان آشوری هستند و ایرانیان مسیحی امین افشار نادری و هادی عسگری به پنج تا پانزده سال زندان محکوم شده‌اند. آنها تنها به‌دلیل عقاید مسیحی و انجام فرایض دینیشان هدف قرار داده شده‌اند. اساس این احکام فعالیتهایی مسالمت‌آمیزی مانند برگزاری جشنهای کریسمس، راه‌اندازی و برپایی کلیساهای خانگی و مسافرت به خارج از کشور برای شرکت در سمینارهای مسیحی است که مقامات از آنها با عنوان “فعالیت‌های غیرقانونی کلیسایی” و “اقدام علیه امنیت ملی” یاد کرده‌اند. این نامبردگان پس از تودیع وثیقه، اکنون خارج از زندان و در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر هستند.

 

بازداشت به‌خاطر برپایی جشن کریسمس

در پنجم دیماه ۱۳۹۳ کشیش ویکتور بت تمرز همراه با امین افشار نادری و یک نفر دیگر، هنگام شرکت در گردهمایی خصوصی که به‌مناسبت میلاد مسیح در منزل کشیش ویکتور برگزار می‌شد، با یورش مأموران امنیتی لباس‌شخصی بازداشت شدند. آنها به زندان اوین در تهران منتقل شدند. در آنجا از دسترسی به وکیل خود محروم ماندند و تنها اجازه یافتند ارتباط بسیار اندکی با خانواده خود برقرار کنند. آنها چندین ماه بعد، پس از تودیع وثیقه به‌طور موقت از زندان آزاد شدند. در ۳۱اردیبهشت ۱۳۹۶ دادگاه بدوی آن‌ها، همراه با هادی عسگری که در ۵شهریور ۱۳۹۵در شهر فیروزکوه در استان تهران بازداشت شده بود، برگزار شد. در تیر ماه ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام از این افراد را “به جرم تشکیل گروهی بیش از دو نفر با هدف برهم زدن امنیت کشور” در ارتباط با فعالیت‌های کلیسایی آنها به ۱۰سال زندان محکوم کرد. همین دادگاه امین افشار نادری را به اتهام “توهین به مقدسات اسلام” برای به اشتراک گذاشتن مطلب طنز شخص دیگری در فیس‌بوک که با شیوه نگارش قرآنی با موضوع افزایش قیمت مرغ در ایران پرداخته بود به پنج سال حبس بیشتر محکوم کرد. هادی عسگری پس از تودیع وثیقه در فروردین ۱۳۹۷ آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

وضعیت آزادی مذهبی در ایران بسیار بد است.

...ایران کشوری است که وضعیت آزادی مذهبی در آن بسیار بد و باعث نگرانی بوده است.

در گزارش وزارت‌خارجه آمریکا به موارد نقض حقوق‌بشر یهودیان، زرتشتیان و پیروان اهل حق یا یارسان نیز اشاره شده است.

در این گزارش به نقض حقوق مسلمانان سنی اشاره شده و گفته شده است: ۱۲۰مسلمان سنی در زندان هستند و ۲۲نفر اعدام شده‌اند.

در گزارش وزارت‌خارجه آمریکا همچنین آمده است:‌ پیروان آئین بهایی در ایران قربانی تبعیض، زندان و بازداشت هستند.

درباره مسیحیان نیز آمده است: از سال ۲۰۰۰، مقامهای رژیم ایران بیش از ۶۰۰مسیحی را بازداشت کرده‌اند. ۸۰مورد از بازداشت ها بین ماه می‌ تا اوت ۲۰۱۶ در ایران بود.

در این گزارش همچنین به سرکوب روزنامه‌نگاران و زنان در ایران اشاره شده و آمده است: رژیم ایران سعی دارد با اجبار مذهبی، زنان را به رعایت حجاب ملزم کند.

مطالب مرتبط:

وزارت‌خارجه آمریکا:‌ رژیم ایران به آزار و اذیت اقلیتهای مذهبی ادامه می‌دهد

گزارش سالانه وزارت‌خارجه آمریکا، ایران از ناقضان اصلی آزادیهای مذهبی

عید فطر، بازداشت جوانان عرب اهوازی، ممانعت از برگزاری مراسم مذهبی

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da95d173-60e5-44e1-aa61-49eb7fab9468"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات