728 x 90

طرح خامنه‌ای برای فیلتر شبکه‌های اجتماعی - گزارش خبری

خامنه‌ای و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی
خامنه‌ای و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی

خامنه‌ای به‌دلیل بحرانهای فراگیر رژیمش مدتهاست که در فکر انقباض در حاکمیتش است. به‌همین دلیل از ماهها قبل پاسدار قالیباف را به‌عنوان رئیس مجلس ارتجاع تعیین کرد. امسال نیز با مهندسی بی‌پرده‌ای در پی به کرسی نشاندن آخوند رئیسی برای ریاست‌جمهوری است. همه این علائم بیانگر انقباض و جراحی در رژیم فرتوت ولایت است. اما در میانه مهندسی انتخابات خبر دیگری توجهات را به خود جلب کرد. فیلتر شبکه‌های اجتماعی از سوی مجلس ارتجاع رژیم...

روز یکشنبه ۱۶خردادماه خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم به‌نقل از یکی از نمایندگان مجلس ارتجاع به‌نام رضا تقی‌پور از طرح ۱۷۰نماینده مجلس ارتجاع برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی خبر داد.

این نماینده مجلس رژیم گفت: «فعالیت پیام‌رسانهای داخلی و خارجی اثرگذار مشروط به تأیید هیات ساماندهی و نظارت خواهد بود در غیراین صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی و وزارت اطلاعات ایران موظف است برای مسدودسازی دسترسی به آنها اقدام نماید».

وی افزود: «این طرح پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی در نوبت بررسی صحن علنی پارلمان برای اظهارنظر نمایندگان است».

بر اساس گفته‌های این عضو مجلس ارتجاع در یکی از محورهای این طرح آمده است:

«عرضه و ارائه خدمات پیام‌رسانهای اجتماعی داخلی و خارجی در کشور مستلزم ثبت در پنجره واحد و رعایت قوانین کشور است. فعالیت پیام‌رسانهای خارجی و داخلی اثرگذار مشروط به تأیید هیأت ساماندهی و نظارت خواهد بود. در غیراین صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به مسدودسازی دسترسی به آنها اقدام نماید. تعیین مصادیق پیام‌رسانهای اثرگذار با هیأت ساماندهی و نظارت است.

تبصره ۱- تمام پیام‌رسانهای داخلی و خارجی فعال موظفند حداکثر تا دو ماه پس از تصویب این قانون شرایط خود را با آن تطبیق دهند.

تبصره ۲- تأیید فعالیت پیام‌رسانهای خارجی اثرگذار در کشور مستلزم تعیین شرکتی ایرانی به‌عنوان نماینده قانونی و پذیرش تعهدات لازم حسب آیین‌نامه تنظیمی است که ۳ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت ساماندهی و نظارت خواهد رسید».

در تبصره ۵ این قانون همه شبکه‌های اجتماعی خارجی ملزم به رعایت قوانین رژیم شده‌اند. در این تبصره آمده است:

«تبصره ۵- کلیه پیام‌رسانهای اجتماعی داخلی و هم‌چنین نمایندگی پیام‌رسانهای خارجی اثرگذار (حسب توافقات انجام شده در مذاکرات رسمی) ملزم به رعایت مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و موارد ابلاغی دبیرخانه کارگروه در راستای پالایش مصادیق مجرمانه می‌باشند».

البته مواد و تبصره‌های این طرح بسیار مفصل است اما تنها اگر همین یک ماده و تبصره‌های آن به‌اجرا گذاشته شود عمده شبکه‌های اجتماعی خارجی که تاکنون فیلتر نشده‌اند مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و کلاب‌هاوس و … مشمول فیلترینگ رژیم خواهند شد و طی ماههای پیش‌رو فیلتر می‌شوند.

حذف خبر فیلتر شبکه‌های اجتماعی خارجی و تکذیب آن

جالب اینجاست که به‌فاصله چند ساعت از درج خبر، خبرگزاری تسنیم رژیم این مطلب را از خروجی خود برداشت. اما شماری از شبکه‌های دیگر هم‌چنان این خبر را به‌نقل از تسنیم درج کرده‌اند.

به‌فاصله کوتاهی از حذف این خبر رضا تقی‌پور خبر درج شده را تکذیب کرد. سایت تجارت نیوز رژیم از قول این نماینده مجلس ارتجاع نوشت: «رضا تقی‌پور انوری … شایعات منتشر شده درباره طرح مجلس در خصوص فیلترینگ را دروغ و کذب دانست و گفت با اقدام قضایی این موضوع را پیگیری می‌کنم».

این نماینده مجلس رژیم برای رد گم کردن، خود را ناجی شبکه‌های اجتماعی معرفی کرد و افزود: «طرح ساماندهی فضای مجازی اصلاً برای محدودیت فضای مجازی نیست بلکه برای استفاده صحیح و مناسب از فضای مجازی و حفظ حریم خصوصی کاربران است».

البته درج محتوای مواد و تبصره‌های این قانون که به تفصیل در رسانه‌های رژیم درج شده است مبتنی بر ایجاد محدودیت نبود، بلکه این طرح مبتنی بر فیلتر کامل تمامی شبکه‌های اجتماعی خارجی بود. زیرا عمده شبکه‌های اجتماعی جهانی حاضر به قبول قوانین متحجرانه آخوندها نیستند و طبعاً به‌طور کامل فیلتر خواهند شد.

تایید طرح مجلس برای فضای مجازی

هنوز مدت زیادی نگذشته، امروز (۱۷خرداد) سایت مجلس رژیم به‌نقل از نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس رژیم به‌نام غلامرضا منتظری خبر از بررسی طرح به‌اصطلاح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی داد. این همان طرح تکذیب شده ۱۷۰نماینده مجلس ارتجاع است. این کارگزار رژیم گفته است: «قول دادیم کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را مانند طرح تعالی جمعیت طی یک ماه آماده کنیم البته اوایل شروع مجلس یازدهم بحث تشکیل کمیسیون مشترک فضای مجازی مطرح شد بنابراین از نظرات کارشناسی نمایندگانی که به‌دنبال تشکیل کمیسیون ویژه بودند در مورد طرح استفاده خواهیم کرد».

انقباض و سرکوب، طرح خامنه‌ای برای مهار قیام

بنابراین درج شرح قوانین تعیین‌شده مجلس در رسانه‌های حکومتی و اقرار این مهره حکومتی جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که رژیم آخوندی پس از برگزاری سیرک انتخابات در پی تشدید سرکوب و فیلتر شبکه‌های اجتماعی است. شاید اکنون فضا را برای ایجاد دود و دم حول این طرح مناسب نیافته باشد اما روشن است که خامنه‌ای برای انقباض در جامعه در سودای فیلتر ته‌مانده شبکه‌های اجتماعی است که در حال حاضر امکان فعالیت دارند.

نفس انتشار این خبر روشن می‌کند که رژیم آخوندی در هراس از بروز اعتراضات اجتماعی از هم‌اکنون کیسه فیلتر کامل شبکه‌های اجتماعی خارجی را دوخته است، امری که در برابر اراده مردم ایران یارای مقاومت و اجرا نخواهد یافت و مانند دوره‌های قبل هم‌میهنانمان با آن مقابله خواهند کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/778a8560-cf5e-44ac-90eb-991f83478eed"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات