728 x 90

طراح حمله به ناوشکن یو.اس.اس کول آمریکا کشته شد

ناوشکن آمریکایی USS Cole
ناوشکن آمریکایی USS Cole

دونالد ترامپ طی پیامی از کشته شدن جمال البدوی عضو ارشد القاعده و طراح حمله سال ۲۰۰۰به ناوشکن آمریکایی "یو اس اس کول" در سواحل عدن خبر داد.

دونالد ترامپ در این پیام بر ادامه نبرد با القاعده تأکید کرد و گفت: ‌نبرد ما علیه القاعده هم‌چنان ادامه دارد و هرگز مبارزه با تروریسم تحت نام اسلام متوقف نمی‌شود

لازم به یادآوری است که در اکتبر سال ۲۰۰۰اعضای القاعده به ناوشکن آمریکایی USS Cole در خلیج عدن حمله کردند و ۱۷تفنگدار دریایی این کشور را کشتند.

قابل ذکر است که جمال البدوی به‌دلیل طراحی حمله به ناوشکن آمریکایی در سال ۲۰۰۰ تحت تعقیب بود. آمریکا برای دستگیری او ۵میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. البدوی در سال ۲۰۰۳ در یمن دستگیر و پس از مدت کوتاهی آزاد شد. او در سال ۲۰۰۴ دوباره دستگیر شد اما دو سال بعد از زندان فرار کرد.

در بیانیه‌ای که ستاد فرماندهی آمریکا – سنتکام صادر کرد آمده است: از کشته شدن جمال البدوی خبر داریم. نیروهای آمریکایی در یک ژانویه در استان مارب یمن جمال البدوی، از سرکردگان القاعده و طراحان حمله به کشتی جنگی USS Cole را هدف حمله قرار دادند.

 

بیشتر بخوانید

در صبح روز پنج شنبه، ۱۲ اکتبر ۲۰۰۰، ناو شکن یو.اس.اس کول، تحت فرمان فرمانده کرک لیوپولد، در بندر عدن برای سوخت‌گیری لنگر انداخت. تکمیل پهلوگیری این ناو در ساعت ۰۹:۳۰ انجام شد و ایستگاه سوخت رسانی در ساعت ۱۰:۳۰ آغاز به کار کرد. حدود ساعت ۱۱:۱۸ محلی (۰۸:۱۸UTC)، یک قایق کوچک به سمت بندر و ناوشکن نزدیک شد و یک انفجار مهیب رخ داد. شدت انفجار به حدی بود که در بدنه ناو شکافی ۴۰پایی ایجاد کرد و موجب کشته شدن ۱۷نفر و زخمی شدن عده‌ٔ زیادی کرد.با توجه به گزارش افسر اطلاعاتی سازمان سیا رابرت فینک،این انفجار به‌نظر می‌رسد توسط مواد منفجره به بدنه ناوشکن توسط قایق متصل شده بود و در حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰پوند (۲۰۰ تا ۳۰۰کیلوگرم) مواد منفجره مورد استفاده قرار گرفته باشد.

انفجار درست در جایی که خدمه برای در یافت ناهار صف کشیده بودند اتفاق افتاد و همین موجب جاری شدن سیل در فضاهای مختلف ناوشکن شد اما پس از ۳روز خسارت تحت کنترل در آمد و غواصان در بازرسی از بدنه به این نتیجه رسیدند که ناوشکن آسیب جدی ندیده است.۱۷ملوان در این انفجار کشته و ۳۹نفر مجروح شدند. ملوانان مجروح به مرکز پزشکی منطقه‌ٔ لند استول ارتش ایالات متحده در نزدیکی رامشتاین در آلمان منتقل و سپس به ایالات متحده آمریکا برده شدند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7afb4e9f-f1dc-4a37-8246-1e0de255890e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات