728 x 90

شورای نگهبان ابزار خامنه‌ای برای مهندسی انتخابات - گزارش خبری

مهندسی انتخابات خامنه‌ای
مهندسی انتخابات خامنه‌ای

فلسفه وجودی شورای نگهبان ارتجاع

سؤال مقدم این است که شورای نگهبان چه پدیده‌یی است و چگونه در تاریخ سیاسی ایران شکل گرفته است. برای پاسخ باید به اولین انتخابات ریاست‌جمهوری در۵بهمن‌ماه سال۱۳۵۸ برگردیم. در این انتخابات خمینی دجال پیشاپیش قول داده بود تا در انتخابات دخالتی نکند. در این انتخابات بیش از ۱۱نفر از جمله آقای مسعود رجوی کاندید شده بودند. اما خمینی با بهانه این‌که مسعود رجوی به قانون اساسی رژیم رأی نداده است او را به‌صورت مستقیم حذف کرد. دخالت مستقیم خمینی مشروعیت رو به افول او را کاهش داد و همین باعث شد تا به فکر ابزاری برای مهندسی انتخابات بیفتد. وی در سال۱۳۵۹، اقدام به ساختن شورای نگهبان کرد. از آن تاریخ شورای نگهبان ارتجاع متشکل از ۶ به‌اصطلاح فقیه و ۶حقوقدان برگ اصلی ولی‌فقیه برای مهندسی انتخابات هستند.

 

نحوه انتخاب اعضای شورای نگهبان

جالب است که بدانیم ۶ به‌اصطلاح فقیه این شورا مستقیماً منصوب ولی‌فقیه هستند. ۶حقوقدان این شورا نیز توسط رئیس قوه قضاییه رژیم که منصوب ولی‌فقیه است به مجلس پیشنهاد شده و انتخاب می‌شوند. بنابراین در واقع تمامی اعضای این شورا گماردگان مستقیم و غیرمستقیم خامنه‌ای هستند و مردم هیچ نقشی در تعیین آنها ندارند. این نهاد، نظارت استصوابی و تعیین صلاحیت کاندیداها، نظارت بر مصوبات مجلس ارتجاع و تفسیر قانون اساسی را انجام می‌دهد. این ۱۲نفر به هیچ کسی جز خامنه‌ای پاسخگو نیستند و تمامی مصوبات مجلس ارتجاع نیز از فیلتر همین شورای نگهبان عبور کند تا جنبه اجرایی پیدا کند.

 

نقش شورای نگهبان در نمایشهای انتخابات ریاست جمهوری

در سال۱۳۸۸ خامنه‌ای برای این‌که یکی از اعضای باند خودش را به ریاست‌جمهوری بگمارد از طریق همین شورای نگهبان ارتجاع فقط ۴نفر را به‌عنوان نامزد اصلی نمایش انتخاباتی‌اش برگزید و از میان این ۴نفر نیز احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی کرد. نتیجه مهندسی آشکار خامنه‌ای در نمایش انتخابات منجر به قیامهای سال۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ شد.

در سال۱۳۹۲ خامنه‌ای برای این‌که پاسدار قالیباف را به ریاست‌جمهوری برساند ابتدا در اقدامی عجیب آخوند هاشمی رفسنجانی را توسط همین شورای نگهبان حذف کرد. اما در گام بعدی موفق به این کار نشد و آخوند حسن روحانی از صندوق رأی بیرون آمد. خامنه‌ای با توجه به تجربه سال۸۸ به‌شدت از ایجاد شکاف در میان سران رژیمش و برخاستن قیامی دیگر در هراس بود و ترجیح داد تا از خیر ریاست‌جمهوری پاسدار قالیباف بگذرد.

 

اتاق تجمیع آراء در وزارت کشور

گام دیگر خامنه‌ای برای مهندسی نمایش انتخابات پدیده‌یی است به نام اتاق تجمیع آراء. محمدرضا خاتمی در تاریخ ۲۸خرداد ۱۳۹۸ در مورد مهندسی انتخابات در جریان سال۱۳۸۸ گفت: «آنچه در پشت‌پرده گذشت و آنچه در اتاق تجمیع آراء گذشت بر ما روشن نیست. من معتقدم حداقل تعداد ۷میلیون و ۸۹هزار و ۹۹۳ رأی تقلب شده است و فتنه واقعی این است».

بنابراین خامنه‌ای پس از شورای نگهبان در اتاق تجمیع آراء امکان جابه‌جا کردن میلیونی آراء را دارد. در این اتاق خامنه‌ای تا حدی دستش باز است که تجربه سال۸۸ برایش تکرار نشود.

 

شورای نگهبان خط مقدم مهندسی انتخابات

در جریان نمایش انتخابات جاری ریاست جمهوری، خامنه‌ای و شورای نگهبانش گامی فراتر نهاده‌اند. ابتدا خامنه‌ای گفت: «دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد؛ از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم، کدامش آزاد نبوده است؟». پس از چند روز رسانه‌های حکومتی نوشتند حسن خمینی با توصیه خامنه‌ای از شرکت در نمایش انتخابات منصرف شده است.

سپس شورای نگهبان ارتجاع با صدور بیانیه‌یی گفت: «اگر شورای نگهبان احراز کرد که حتی بعد از اعلام صلاحیت یک اتفاقی قبل از انتخابات افتاده که این از اسباب رد صلاحیت است، این حق قانونی شورای نگهبان است که در صلاحیت آن فرد تجدیدنظر کند لذا این فرقی هم نمی‌کند و ممکن است کسی در دوره قبل بعد از تأیید صلاحیت و آن هم در مناظره و غیرمنتظره و هم‌چنین در زمان تبلیغات کار‌هایی را انجام داده که الآن در این دوره ـ وقتی پرونده‌اش بررسی می‌شود ـ ببیند آن امور، اموری بوده که فاقد شرایط بوده، چه مربوط به گذشته و یا چه مربوط به این دوره باشد این حق نظارتی شورای نگهبان است که می‌تواند به بررسی مجدد صلاحیت آن فرد ورود کند» (انتخاب. ۱۸اردیبهشت ۱۴۰۰).

هم‌چنانکه شاهد هستید در این دوره خامنه‌ای قصد یک مهندسی ضربتی انتخابات را دارد تا شاید بتواند رئیسی را از صندوق بیرون بکشد. امری که در هفته‌های آینده نتایج این تلاش روشن خواهد شد. در این زمینه احمدی‌نژاد طی سخنانی به تاریخ ۱۹اردیبهشت گفت: «خیلی راحت و رسماً می‌گویند که ما می‌خواهیم انتخابات را مهندسی کنیم. به یک عده می‌گویند نیایید، یک عده را تهدید می‌کنند که نیایند، یک عده را هم رد می‌کنند. ته آن، کسی می‌ماند که ما می‌خواهیم!

اگر می‌خواهید، فرد خاصی را بیاورید که مردم بارها به او رأی نداده‌اند، مردانه بیایید بگویید که‌ ای ملت این را می‌خواهیم شما هم هیچکاره‌اید، نه این‌که او را به حساب ملت بیاورید».

 

بنابراین سابقه ۴۱ساله این شورا به‌خوبی از مقاصد ولی‌فقیه ارتجاع پرده برداشته است. باید در این نمایش انتخابات نیز شاهد نتایج فاجعه‌بار آن باشیم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32de6170-505d-45c9-a2c9-d50d7cfe7fdd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات