728 x 90

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، افزایش اعدامها از جمله اعدام معترضان در ایران را به‌شدت محکوم کرد

شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۵فروردین شورای حقوق سازمان ملل افزایش اعدامها در ایران را محکوم کرد.
شورای حقوق‌بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه افزایش تعداد اعدامها در ایران، از جمله افرادی را که در ارتباط با اعتراضاتی که کشور را تکان داده، مجازات اعدام دریافت کردند، محکوم کرد.
نهاد عالی حقوق‌بشر سازمان ملل قطعنامه‌یی را تصویب کرد که در آن «نگرانی عمیق گزارش‌شده در مورد افزایش تعداد اعدام‌ها، از جمله افرادی که به‌دلیل دخالت ادعایی در اعتراضهای اخیر به اعدام محکوم شده‌اند» را ابراز می‌کند.
این قطعنامه که هم‌چنین مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد، با رأی مثبت ۲۳عضو شورا از ۴۷عضو شورا به تصویب رسید.
۱۶نفر دیگر از جمله چین، کوبا، پاکستان و ویتنام با این متن مخالفت کردند.
این شورا فراتر از اعدام، «تبعیض و خشونت سیستماتیک بر اساس جنسیت، قومیت، مذهب یا عقیده یا عقاید سیاسی» در ایران را محکوم کرد.
این سازمان از مقامات رژیم ایران خواست تا حق آزادی بیان و عقیده را تضمین و حمایت کنند و به مصونیت از مجازات سیستماتیک رسیدگی کنند.
این قطعنامه هم‌چنین مأموریت گزارشگر ویژه جاوید رحمان را تمدید کرد که در گزارشی که ماه گذشته به شورا ارائه شد هشدار داد که ایران از زمان مرگ مهسا امینی تخلفات جدی انجام داده است.
او هشدار داد که برخی از جدی‌ترین سوء‌استفاده‌ها، از جمله قتل گسترده، زندان، شکنجه و خشونت جنسی، می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f954ff35-9a2c-479f-a758-c291890c0972"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات