728 x 90

شهرداری نوفل‌لوشاتو برای همیشه نام خمینی ملعون را از این شهرک حذف کرد

نوفل‌لوشاتو
نوفل‌لوشاتو

روزنامه لیبراسیون در شماره روز پنجشنبه ۱۳بهمن درباره تصمیم اخیر شهرداری "نوفل‌لوشاتو"، در حومه پاریس، برای پاک کردن نام خمینی ملعون از این شهرک نوشت: موضوع این تصمیم برداشتن بنای یادبودی است که از سال۲۰۱۷ در حیاط اقامتگاه خمینی در این شهرک به همراه تصویر او نصب شده و از خیابان نیز قابل رؤیت بوده است.
لیبراسیون نوشته است که شهرداری پاریس در نتیجه یک زورآزمایی سنگین با مخالفان جمهوری اسلامی با صدور حکمی اعلام کرد که این بنای یادبود فقط در ستایش خمینی و جمهوری اسلامی نبوده، بلکه ستایشگر جنایات نظام جمهوری اسلامی و نقض مکرر حقوق‌بشر در این کشور و به همین خاطر نقض کرامت انسانی نیز بوده است.

از نظر بسیاری از مدافعان حقوق‌بشر ستایش جمهوری اسلامی و بنیانگذار آن در خاک فرانسه دیگر قابل‌تحمل نبود.

لیبراسیون می‌افزاید: در حالی که نگاه جهانیان متوجه سرکوب و اعدام‌های روزمره در ایران است، شهرداری نوفل‌لوشاتو قصد داشته با تصمیم اخیر خود نام خمینی را از این شهرک برای همیشه پاک کند و بگوید که نوفل‌لوشاتو زمانی نیز اقامتگاه رمان‌نویس و داستان‌نویس معروف "مرگُریت دوراس" در اواسط قرن گذشته نیز بوده است.

لیبراسیون به‌نقل از یکی از ساکنان نوفل‌لوشاتو نوشته است: "دیگر نمی‌خواهیم نوفل‌لوشاتو به اسم خمینی آمیخته باشد. خمینی تصادفاً اینجا آمد و می‌خواهیم این گذشته را برای همیشه فراموش کنیم."

لیبراسیون نوشته است که در اثر فشار مخالفان جمهوری اسلامی مراسم گرامیداشت خمینی در اقامتگاه او در نوفل لوشاتو در سال گذشته برگزار نشد و امسال نیز برگزاری چنین مراسمی ممنوع اعلام شده است.

لیبراسیون می‌نویسد که در دهم ژانویه هیأتی از مدافعان حقوق‌بشر مرکب از شهروندان فرانسوی و ایرانی از شهردار نوفل‌لوشاتو خواستند که سرکوبها در ایران را محکوم و بنای یادبود خمینی را در حیاط اقامتگاه وی در این شهر از بین ببرد.

اما، پیش از آن که شهرداری نوفل‌لوشاتو بنای یادبود خمینی را برچیند، مخالفان رژیم ایران دست به این اقدام زدند. وکیل شهرداری نوفل‌لوشاتو نیز با تأیید این واقعه گفت: "از آنجا که بنای یادبود خمینی دیگر از بین رفته است، بنابراین دیگر نیازی به اجرای حکم شهرداری هم نیست."شهرداری نوفل‌لوشاتو در عین‌حال نصب دوباره یک بنای یادبود در ستایش خمینی را ممنوع اعلام کرده است.(رادیو فرانسه ۱۳بهمن)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/136074e2-6015-46f0-bf86-a6434b8dda00"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات