728 x 90

شغل حبس کشی در ازای دریافت ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان

شغل حبس‌کشی
شغل حبس‌کشی

شغل حبس‌کشی، یکی دیگر از دست‌آوردهای شوم نظام فاسد آخوندی است که به‌دلیل فقر و فلاکت و بیکاری برای گذران زندگی به حبس کشی روی می‌آورند.

شغلی به نام گردن‌گرفتن جرم دیگران، عنوان روزنامه حکومتی همدلی است که در این باره نوشت: درد شهرهای مرزی کشور فقط کولبری و سوخت‌بری و مرگ کولبرها و سوختبران در سرما، انفجار مین، آتش‌سوزی، سقوط از کوه و کمر و... نیست، فقر در این مناطق آن‌قدر گسترش پیدا کرده است که برخی حاضرند در ازای دریافت مبالغ ناچیزی جرم دیگران را به گردن بگیرند و خود را به‌جای مجرمانی که جرمی را مرتکب شده‌اند، معرفی کنند و به‌جای آنها حبس بکشند.
این شغل آن‌قدر در مناطق مرزی به‌خصوص کردستان و بلوچستان عمومیت پیدا کرده است که حتی اسم و عنوان دارد. به افرادی که از سر اجبار و فقر آزادی خود را به مشتی پول می‌فروشند و تن به زندان می‌دهند «حبس‌کش» یا «گردن‌گیر» می‌گویند...


«در اطراف دادگستری مهاباد، مردان جوانی ایستاده‌اند که دست در جیپ گاها در گوش عابران زمزمه می‌کنند زندان! زندان! این‌ها یا بیکار هستند یا کولبر، اموال قاچاق ضبط‌شده را گردن می‌گیرند و به‌جای قاچاقچی و صاحب بار خود را معرفی و حبس می‌کشند. زندان رفتن در کردستان شغل است»... .
همدلی با ذکر نمونه‌ای افزود:... محمد اهل بلوچستان یکی از افرادی است که به‌خاطر روزی ۳۰۰هزار تومان بار قاچاق یک قاچاقچی لوازم‌خانگی را به‌عهده گرفته و چند ماهی را در زندان زاهدان به سر برده است
محمد می‌گوید این کار در میان قشر فقیر سیستان و بلوچستان پرطرفدار است و متقاضیان حبس‌کشی در برخی از مناطق آن‌قدر زیاد است که صاحبان بار و قاچاقچی‌ها برای پیدا کردن آنان دچار دردسر نمی‌شوند و در میان متقاضیان پرتعداد گردن‌گیر، انتخاب می‌کنند که با چه کسی وارد معامله شوند.
همدلی با اشاره به‌گفته یک وکیل که نمی‌خواست نامش فاش شود نوشت: شغل حبس‌کشی فقط مختص به سیستان و کردستان نیست. بیکاری و فقر باعث شده این آسیب سراسری شود. (روزنامه حکومتی همدلی ۴اسفند). 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ad87b17e-4e08-4a65-b0ee-5527ff437c86"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات