728 x 90

شصت‌ویکمین روز حمله روسیه به اوکراین - بر تاریکی‌ها غلبه می‌کنیم!

تصویری از درگیریها در ماریوپل
تصویری از درگیریها در ماریوپل

تازه‌ترین اخبار اوکراین

سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین - یکشنبه شب ۴اردیبهشت سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین گفت نیروهای این کشور در جبهه‌های دونتسک و لوهانسک موفق شدند ۷ تهاجم دشمن را خنثی کردند. این مقام نظامی اوکراین در ادامه گفت: نیروهای اوکراین به‌طور مشخص در این درگیریها سیزده تانک، ۳سامانه توپخانه، ۱۷واحد تجهیزات زرهی، چهار ماشین زرهی، هجده دستگاه خودروی تجهیزاتی و چهار تانکر سوخت نیروهای روسی را منهدم کردند. هم‌چنین دفاع ضدهوایی اوکراین سه فروند پهپاد اورلان-۱۰ را در آسمان دونباس سرنگون کرد. سخنگوی نیروهای مسلح اوکراین در ادامه گفت طی دو هفته گذشته نیروهای اوکراین مجموعاً ۶۳ تهاجم نیروهای روسیه را خنثی کرده و خسارات سنگینی به آنها وارد آورده که بعضی اقلام آن به این شرح است

انهدم یک مجموعه موشکی زنیت نیج، انهدام ۵۵دستگاه تانک، ۲۰ سامانه آتشباری و توپخانه، ۱۱۴ واحد تجهیزات زرهی، ۶دستگاه نفربر، ۲ واحد ویژه مهندسی رزمی، ۶۲ واحد تجهیزات خودرو، ۵ ایستگاه پمپ‌بنزین ارتشی، سرنگون کردن ۵ هواپیما، ۱ هلیکوپتر، ۲۸ پهپاد و ۳فروند موشک بالدار

 

نیویورک تایمز - روز یکشنبه جنگ در ماریوپل ادامه داشت و نیروهای روسیه حملات خود را بر این شهر افزایش داده‌اند. سروان پالامار، یک فرمانده اوکراینی که از داخل شهر ماریوپل و از طریق تلفن صحبت می‌کرد گفت: «ما آماده‌ایم شهر را ترک کنیم، زیرا در اینجا هیچ چیزی باقی نمانده که از آن دفاع کنیم»... وی گفت ما بر این باوریم که مأموریتمان را در اینجا انجام داده‌ایم.

نیویورک تایمز به‌نقل از یک کارشناس نظامی گفت: با توجه به تمرکز جدید روسیه بر تصرف شرق اوکراین، منطقه‌ای که مملو از زمینهای هموار است، نیروهای اوکراین به سلاحهای دوربرد بیشتر و توانایی حرکت سریعتر نیروها در زمین و هوا نیاز دارند.

این منبع افزود با وجود توپهای دوربرد، هلیکوپترها، خودروهای زرهی، تانکها، سامانه‌های دفاعی راداری و پهپادهای مرگبار که اکنون به داخل اوکراین سرازیر شده‌اند، رهبران اوکراین گفته‌اند فرصت دارند تا نه تنها از سرزمین خود دفاع کنند، بلکه روسها را نیز بیرون برانند.

رویترز - آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه قبل از گفتگو در مسکو و کی‌یف به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای حل مناقشه بین روسیه و اوکراین وارد ترکیه شد و با رئیس‌جمهور ترکیه دیدارکرد. به‌گفته رویترز وی قرار است در روزهای

۶ و ۸اردیبهشت به ترتیب با رؤسای جمهور روسیه و اوکراین ملاقات خواهد کند.

تلویزیون ان.بی.سی - روز یکشنبه، ایگور ژوفکا، معاون دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در مصاحبه با تلویزیون ان.بی.سی آمریکا گفت: به‌رغم ادعاهای دروغ روسیه مبنی بر در دست داشتن کنترل شهر بندری ماریوپل، این شهر به‌طور کامل در دست روسها نیست، بلکه آنها کنترل بخشی از آنرا در دست دارند. نیروهای مسلح ما هنوز به همراه جمعیت زیادی از غیرنظامیان هنوز در شهر و در کارخانه فولاد آزووتسال هستند. بسیاری از سربازان اوکراینی زخمی هستند. این مقام اوکراینی افزود رئیس‌جمهور زلنسکی تاکنون چند بار به روسیه پیشنهاد داده تا با ایجاد یک کریدور انسانی، غیرنظامیان و مجروحان از شهر خارج شوند یا حتی در ازای تبادل سربازان مجروح روسی که نزد اوکراینی‌ها هستند این کار صورت گیرد، اما تاکنون هیچ پاسخی از جانب روسیه دریافت نشده است.

ایگور ژوفکا با اشاره به تهاجم جدید روسیه به‌منظور تصرف شرق و جنوب اوکراین گفت: تسخیر دونباس از سال۲۰۱۴ تاکنون جزو رؤیاهای روسیه بوده است. آنها اکنون در نظر دارند دونباس را ضمیمه کریمه کنند. آنها می‌توانند برای هر کاری که در نظر دارند اقدام کنند، اما ما به آنها چنین اجازه‌ای نخواهیم داد. وی هم‌چنین با اظهار بدبینی نسبت به نتایج سفر دبیرکل ملل‌متحد به روسیه و مذاکره با مقامات این کشور برای برقراری صلح گفت: من فکر نمی‌کنم گوترز در این سفر به نتیجه‌ای برسد. این گفتگوها قبل از هر چیز باید بر موضوعات انسانی متمرکز باشند. سازمان ملل هنوز از تعهداتش در زمینه کمکهای انسان‌دوستانه به اوکراین خیلی عقب است، بنابراین خیلی خوب است که دبیرکل ملل‌متحد روی چنین مسائلی نیز تمرکز کند.

 

برخی نتایج سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین

آسوشیتدپرس - نزدیک به مرز لهستان و اوکراین (AP) - در حالی که مقامات دولت رئیس‌جمهور جو بایدن شامل وزیر خارجه و رئیس پنتاگون سفر محرمانه به کی‌یف را به پایان رساندند، آمریکا کمک نظامی جدید به اوکراین و فشار دیپلماتیک جدید در این کشور جنگ‌زده را اعلام کرد.

دیپلمات ارشد آنتونی بلینکن و وزیر دفاع لوید آستین در سفری با شرکت عالیترین مقامات آمریکا به پایتخت اوکراین از زمان تهاجم روسیه در اواخر فوریه، به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، و مشاورانش گفتند که ایالات متحده بیش از ۳۰۰میلیون دلار کمک مالی نظامی خارجی تأمین خواهد کرد و فروش ۱۶۵میلیون دلار مهمات را تأیید کرده‌اند.

آنها هم‌چنین گفتند که بایدن به‌زودی نامزد خود به‌عنوان سفیر در اوکراین را اعلام خواهد کرد و دیپلماتهای آمریکایی که قبل از جنگ اوکراین را ترک کردند، هفته آینده به کشور باز خواهند گشت. سفارت آمریکا در کی‌یف فعلاً بسته باقی خواهد ماند.

زلنسکی روز شنبه اعلام کرده بود که روز یکشنبه با مقامات آمریکایی در کی‌یف دیدار خواهد کرد، اما دولت بایدن از تأیید آن امتناع ورزید و از بحث در مورد جزئیات دیدار احتمالی خودداری کرد، با وجود این‌که برنامه‌ریزی به مدت بیش از یک هفته در جریان بود.

آستین و بلینکن در مجموع ۷۱۳میلیون دلار بودجه نظامی خارجی برای اوکراین و ۱۵کشور متحد و شریک اعلام کردند. حدود ۳۲۲میلیون دلار برای کی‌یف در نظر گرفته شده است. مقامات گفتند که باقیمانده بین اعضای ناتو و سایر کشورهایی که از زمان آغاز جنگ با روسیه تجهیزات نظامی حیاتی را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، تقسیم خواهد شد... .

زلنسکی از آمریکایی‌ها خواسته بود که دست خالی نیایند. مقامات ایالات متحده گفتند که آنها معتقدند کمکهای جدید حداقل برخی از درخواستهای فوری اوکراینی‌ها برای کمک بیشتر را برآورده می‌کند. به‌گفته مقامات، توپخانه جدید، از جمله هویتزر، به‌سرعت به ارتش اوکراین تحویل داده می‌شود و آنها بکارگیری آنها را در کشورهای همسایه آموزش می‌گیرند... .

بلینکن قصد دارد از لهستان به واشنگتن بازگردد در حالی که آستین برای نشست سه‌شنبه وزرای دفاع ناتو و سایر کشورهای کمک کننده به رامشتاین آلمان می‌رود.

مقامات گفتند که در این بحثها به روز رسانیهای میدانی از صحنه نبرد، کمکهای امنیتی اضافی برای اوکراین و نیازهای دفاعی بلندمدت‌تر در اروپا، از جمله چگونگی افزایش تولید نظامی برای پر کردن شکافهای ناشی از جنگ در اوکراین بررسی می‌شود. انتظار می‌رود بیش از ۲۰کشور نمایندگان خود را به این نشست بفرستند.

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز- زلنسکی در عید پاک ارتدوکس متعهد شد «خباثت و تبهکاری» اوکراین را نابود نخواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه در پیام عید پاک ارتدوکس قول داد که هیچ «خباثت و تبهکاری» کشور اوکراین را ویران نخواهد کرد و دعا کرد که خداوند شادی را به کودکان بازگرداند و به مادران داغدار تسلی دهد.

زلنسکی که در یکی از شناخته شده‌ترین مکانهای دیدنی کشور، کلیسای جامع ۱۰۰۰ساله سنت سوفیا در کی‌یف ایستاده بود، در یک سخنرانی ویدیویی گفت که اوکراین بر تاریکی‌هایی که جنگ بر سرش آورده است غلبه خواهد کرد.

زلنسکی که لباس خاکی تیره خود را به تن داشت، گفت: «امروز، ما هم‌چنان به پیروزی جدید اوکراین اعتقاد داریم و همه متقاعد شده‌ایم که توسط هیچ گروه یا «خباثت و تبهکاری» نابود نخواهیم شد». او گفت: «ما در حال غلبه بر دوران تاریکی هستیم و در این روز من - و بیشتر ما - لباس روشن به تن نداریم، اما برای یک ایده درخشان می‌جنگیم».

رویترز - هشت کشته در اودسا -کی‌یف می‌گوید در حمله روسیه به یک ساختمان مسکونی در شهر اودسا در دریای سیاه در روز شنبه هشت نفر از جمله یک نوزاد کشته و حداقل ۱۸نفر دیگر زخمی شدند.

رویترز - وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک انبار حاوی تسلیحات تحویل داده شده توسط آمریکا و کشورهای اروپایی به نیروهای اوکراینی مورد اصابت موشک قرار گرفته است. این وزارتخانه می‌افزاید که این یکی از ۲۲ سایت نظامی اوکراینی است که روسیه روز شنبه هدف آنها قرار گرفت، در حالی که هواپیماهای جنگی روسیه به ۷۹ سایت نظامی حمله کردند.

رویترز - حملات مجدد -مؤسسه مطالعات جنگ مستقر در آمریکا در آخرین تحلیل خود می‌گوید که به‌نظر نمی‌رسد نیروهای روسی برای بازسازی یا تجمع نیروهای خود در حین استقرار مجدد حملات خود را متوقف کرده باشند و احتمالاً حملات خود را افزایش خواهند داد. در این اظهارات آمده است: «نیروهای روسیه احتمالاً در روزهای آینده مقیاس عملیات تهاجمی زمینی را افزایش خواهند داد، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم با چه سرعتی این کار را انجام خواهند داد یا این حملات چقدر گسترده خواهد بود.

رویترز - تخلیه ماریوپل -مقامات اوکراینی روسیه را به خنثی کردن تلاش‌ها برای تخلیه بیشتر غیرنظامیان از ماریوپل، شهر بندری ویران‌شده‌ای که اکنون عمدتاً تحت کنترل نیروهای روسیه است، متهم می‌کنند.

رویترز - تحویل عمده تسلیحات لهستان -ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان می‌گوید که لهستان تسلیحاتی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار به اوکراین تحویل داده است. گزارشها در رسانه‌های لهستانی حاکی از آن است که این بسته شامل ۴۰ تانک و حدود ۶۰ خودروی زرهی است.

 

دیدار وزاری خارجه و دفاع آمریکا از اوکراین

رویترز - مشاور رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید بلینکن در کی‌یف در حال مذاکره با رئیس‌جمهور زلنسکی است. الکسی آرستویچ مشاور زلنسکی اواخر روز یکشنبه در ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده وارد کی‌یف شده‌اند و در حال گفتگو با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین می‌باشند.

دیدار آنتونی بلینکن و لوید آستین با آقای زلنسکی در شرایطی صورت گرفته که کی‌یف به غرب برای ارسال تسلیحات بیشتر و قدرتمندتر فشار می‌آورد و روسیه عملیات گسترده‌یی در منطقه دونباس آغاز کرده است، به‌طور خاص در شهر ماریوپل که آخرین واحدهای نیروهای اوکراینی در آنجا هم‌چنان مقاومت می‌کنند.

 

زلنسکی و اردوغان درباره ماریوپل گفتگو کردند

رویترز - ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که با طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در مورد لزوم تخلیه فوری غیرنظامیان از شهر بندری ماریوپل که عمده آن توسط روسیه اشغال شده است، گفتگو کرده است. او گفت که این دو در آستانه گفتگوهای رئیس‌جمهور ترکیه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، درباره تخلیه ماریوپل، از جمله کارخانه آزوفستال محاصره شده اما تحت کنترل اوکراین، صحبت کردند.

زلنسکی در توئیتر نوشت: «من بر لزوم تخلیه فوری غیرنظامیان از ماریوپل، از جمله آزوفستال، و جابه‌جایی فوری نیروهای محدود شده تأکید کردم».

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اردوغان در تماس تلفنی به زلنسکی گفته است که باید از تخلیه مجروحان و غیرنظامیان در ماریوپل اطمینان حاصل شود زیرا "وضعیت روزبه‌روز غم‌انگیزتر می‌شود".

در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور اردوغان گفت که آماده است تمام کمکهایی را که می‌تواند در جریان مذاکرات ارائه کند و پیشنهاد حمایت‌های لازم، از جمله میانجی‌گری، را بدهد. اردوغان هم‌چنین گفت که ترکیه در اساس به موضوع تضمین کننده دیدی مثبت دارد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/39ef508a-3667-4154-8dc6-8b9a29755af6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات