728 x 90

شصت‌وپنجمین روز حمله روسیه به اوکراین - افزایش حمایت ناتو

حملات موشکی به کی‌یف
حملات موشکی به کی‌یف

آخرین تحولات اوکراین

روز جمعه نهم اردیبهشت سخنگوی ستاد مشترکی نیروهای مسلح اوکراین در گزارش روزانه خود از تحولات جنگ اوکراین از جمله گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته تحرکات چشمگیری از اشغالگران در جبهه‌های مختلف مشاهده نشد. در محور ایزیوم تلاش اصلی آنان بر شناسایی مواضع نیروهای اوکراین و هدف قراردادن آنها با آتش توپخانه متمرکز بود. در محور دونتسک و تاویر نیز با آتش سنگین خمپاره و توپ در طول جبهه درگیریها، تلاش کردند مانع از تغییر آرایش نیروهای ما شوند. نیروهای روسیه هم‌چنان ماریوپل را در محاصره خود دارند و راههای مواصلاتی را به روی غیرنظامیان و جنگجویان اوکراینی مسدود کرده‌اند. نیروهای روسیه در کلیه مناطق اشغال شده، هم‌چنان به ایجاد محدودیتهای تردد برای شهروندان، دستگیری مقامات محلی اوکراینی و مسدود کردن کمکهای انسان‌دوستانه از بیرون ادامه می‌دهند. آنها در مناطقی هم‌چون کامانکا و دنیپرو دست به غارت محصولات کشاورزان زده و بیش از شصت تن از گندم را از این منطقه جمع کرده و به بیرون منتقل کرده‌اند.

نیروهای اوکراین در بیست و چهار ساعت گذشته با انجام مانورهای عملیاتی و تاکتیکی در مناطق دونتسک و لوهانسک ۹ عملیات تهاجمی را دفع و خنثی کردند. طی این رشته عملیات ۶تانک، یک سامانه توپخانه، ۱۲واحد تجهیزات زرهی، یک خودرو و یک ضدهوایی نیروهای روسیه توسط واحدهای مسلح اوکراین منهدم شد. روز گذشته نیز دفاع ضدهوایی اوکراین موفق شد یک هواپیمای روسی، پنج موشک کروز و نه پهپاد جنگی را رهگیری و ساقط کند.

 

روز جمعه ۹اردیبهشت وزارت دفاع انگلستان در بیانیه روزانه خود گفت: نبرد دونباس هم‌چنان تمرکز استراتژیک ارتش روسیه را تشکیل می‌دهد تا با تسخیر آن بتوانند امنیت کنترل بر دونتسک و لوهانسک را تأمین کنند. جنگ در محور لیسیچانکس و سهورودونتسک  به‌شدت ادامه دارد و نیروهای روسیه تلاش می‌کنند در جبهه جنوب از ایزیوم به سمت اسلوویانسک پیشروی کنند. اما مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها این پیشروی را مسدود و محدود کرده و بهای سنگینی را بر نیروهای روسیه تحمیل کرده است.

 

روز پنجشنبه یک مقام وزارت دفاع آمریکا در گزارشی از آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: نبردهای سخت در منطقه دونباس اوکراین با ۹۲گروه تاکتیکی گردان روسی که اکنون در این منطقه فعال هستند ادامه دارد. این مقام نظامی آمریکا ضمن اشاره به تشدید حملات موشکی روسیه بر ماریوپل و منطقه دونباس گفت «از ابتدای جنگ تاکنون می‌توان گفت ۱۹۰۰ موشک از انواع مختلف توسط روسیه به خاک اوکراین شلیک شده است». به‌گفته این منبع پیشرفت نیروهای روسیه بسیار کند و ناهموار است. علاوه بر این به‌دلیل مقاومت مؤثر نیروهای اوکراینی، روسها از پیشی گرفتن خطوط تدارکاتی خود به سمت جبهه‌ها بیم دارند چرا که نمی‌خواهند زودتر از موعد مشخص با کمبود لجستیک و پشتیبانیهای رزمی مواجه شوند.

این مقام آمریکایی هم‌چنین گفت رئیس‌جمهور آمریکا از کنگره درخواست کرده بسته کمکهای دیگری به ارزش ۳۰میلیارد دلار را به اوکراین تصویب کنند. قرار است بیست میلیارد دلار از این بودجه به کمکهای نظامی اختصاص یابد.

 

رویترز - روز پنجشنبه آنتونیو گوترز با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف ملاقات کرد. گوترز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با زلنسکی گفت: «تهاجم روسیه نقض آشکار تمامیت ارضی اوکراین و منشور سازمان ملل است». وی خطاب به مردم اوکراین گفت تمرکز سازمان ملل بر یافتن راه‌حلهایی به‌منظور افزایش حمایت از مردم اوکراین و نجات جانها و کاهش رنجهای آنهاست تا بدینوسیله مسیر صلح هموار شود.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز در پاسخ به گوترز گفت: من نیز مانند بسیاری از بستگان افرادی که در کارخانه آزوفستال در ماریوپل گرفتار شده‌اند، اعتماد و باور دارم که دبیرکل و ما می‌توانیم به نتیجه موفقیت‌آمیزی دست پیدا کنیم.

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی پنجشنبه‌شب خود خطاب به مردم اوکراین که ساعاتی پس از ملاقاتش با آنتونیو گوترز منتشر شد، ضمن اشاره به موشک‌باران مجدد کی‌یف توسط روسیه گفت: بلافاصله پس از گفتگوهای ما با گوترز پنج موشک به کی‌یف شلیک شد. این خود در مورد نگرش واقعی روسیه نسبت به نهادهای جهانی و تلاشهای آن برای تحقیر سازمان ملل و هر چیزی که این سازمان نمایندگی می‌کند، چیزهای زیادی می‌گوید و نیاز به یک پاسخ قوی جهانی دارد».

زلنسکی هم‌چنین ضمن قدردانی از مقاومت نیروهای مسلح اوکراین گفت «امروز ما موفق شدیم دشمن را در بسیار از تهاجماتش عقب برانیم و هم‌چنان مواضع خود را در دونباس و جاهای دیگر حفظ کنیم. ما تا بیرون راندن اشغالگران از خاک خود به جنگ ادامه می‌دهیم».

 

حملات موشکی به کی‌یف

در پی وقوع ۲ انفجار در کی‌یف بلافاصله پس از دیدار دبیرکل سازمان ملل و رئیس‌جمهور اوکراین، یک سخنگوی سازمان ملل گفت آقای گوترز در امنیت به سر می‌برد اما از این اتفاق شوکه شده است.

ساویانو ابرو، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، گفت: «ما در امنیت به‌سر می‌بریم. این یک منطقه جنگی است، اما شوکه‌کننده است که چنین رخدادی در نزدیکی جایی که ما حضور داشتیم اتفاق افتاده است».

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، به‌شدت از حمله موشکی به کی‌یف انتقاد کرده و آن را «عملی شنیع و وحشیانه» خوانده است. مقامات اوکراینی می‌گویند منبع انفجارهای مهیب رخ داده در زمان حضور آقای گوترز، دو موشک بالستیک کروز بوده‌اند که به ناحیه‌ای مسکونی در غرب کی‌یف برخورد کرده‌اند.

مقامات اوکراینی می‌گویند در جریان این حمله موشکی، دست‌کم یک تن کشته و چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند. این در حالی است که تعدادی نیز در زیر آوار مانده‌اند. به‌گفته ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، منطقه شوچنکیفسکی در شمال غربی شهر در جریان این حمله ۲بار مورد اصابت قرار گرفت و دو ساختمان طعمه حریق شدند.

 

شلیک موشک و آتش‌سوزی در کی‌یف

شلیک موشک و آتش‌سوزی در کی‌یف

 

کمک ۳۳میلیاد دلاری به اوکراین

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن روز پنجشنبه (۸فروردین)، از کنگره خواست با اختصاص ۳۳میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه موافقت کند. به‌گفته کاخ‌سفید ۲۰میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار برای کمکهای نظامی و امنیتی به اوکراین در نظر گرفته شده تا آن‌گونه که بایدن می‌گوید جریان ارسال تسلیحات و مهمات برای "رزمندگان شجاع اوکراینی" بدون وقفه ادامه یابد.

 

حمایت درازمدت ناتو از اوکراین

به گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت گفت که ناتو آماده است تا سال‌ها حمایت خود از اوکراین را در جنگ علیه روسیه حفظ کند، از جمله کمک به کی‌یف برای تغییر سلاحهای دوران شوروی به جنگ‌افزار و سامانه‌های مدرن غربی. دبیرکل ناتو در نشستی در بروکسل گفت: «ما باید برای درازمدت آماده باشیم. این احتمال وجود دارد که این جنگ ماه‌ها و سال‌ها ادامه داشته باشد».

وی افزود، کشورهای عضو ناتو در حال آماده شدن برای ارائه پشتیبانی در یک دوره زمانی طولانی به اوکراین و هم‌چنین کمک به آن کشور برای گذار از سلاحهای شوروی به تسلیحات امروزی و آموزش نیروهای اوکراینی در این زمینه هستند.

این سخنان آقای استولتنبرگ پس از آن بیان می‌شود که کرملین در روزهای اخیر هشدار داد که ارسال جنگ‌افزار غربی به اوکراین، از جمله تسلیحات سنگین، «تهدیدی برای امنیت قاره اروپا و باعث بی‌ثباتی است».

 

ارتش کانادا نیروهای اوکراینی را آموزش می‌دهد

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا، روز پنجشنبه (۸ اردیبهشت) گفت ارتش این کشور در حال آموزش نیروهای اوکراینی در مورد نحوه استفاده از توپخانه‌های دوربرد موسوم به «هویتزر» هستند. وی که در پنتاگون و در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا حضور یافته بود گفت: «ما با تحویل هویتزرهای ام۷۷۷ به نیروهای اوکراینی حمایت خود را از آنان افزایش دادیم و می‌توانم تأیید کنم که سربازان کانادایی اکنون در حال آموزش استفاده از این تسلیحات به همتایان اوکراینی خود هستند».

 

شلیک موشکهای کروز توسط روسیه

شلیک موشکهای کروز توسط روسیه

 

ثبت بیش از ۸هزار مورد جنایت جنگی روسیه

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین، روز پنجشنبه گفت بازرسان این کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴فوریه «بیش از ۸هزار مورد جنایات جنگی» را شناسایی کرده و به ثبت رسانده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da7c0fd1-7174-42af-8d61-24044079532e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات