728 x 90

شصت و هفتمین روز جنگ در غزه - نیویورک تایمز: بیماریهای عفونی در سراسر غزه گسترش یافته است

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات مهم شصت و هفتمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.


رویترز: وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد سه فلسطینی روز سه‌شنبه در جریان حمله اسراییل به شهر جنین در کرانه باختری کشته شدند.
منابع پزشکی اعلام کردند که حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسراییل به کشته شدن سه فلسطینی و زخمی شدن تعدادی دیگر افزوده شده و افزودند که حمله اسراییل شامل شهر جنین و اردوگاه آوارگان آن نیز می‌شود.

 

رویترز: فلسطینیها در حالی که جنگ غزه در میان ترس از مهاجرت به مصر بیداد می‌کند، گرسنگی می‌کشند.

اسراییل روز دوشنبه انکار کرد که قصد دارد فلسطینی‌هایی را که به‌دنبال پناه بردن از بمبارانهای آن از غزه هستند به داخل مصر سوق دهد زیرا آژانس‌های امدادی بین‌المللی اعلام کردند که گرسنگی در میان جمعیت غیرنظامی محاصره شده در حال گسترش است.
در میان تشدید بحران انسانی، جنگجویان حماس و نیروهای اسراییلی در سراسر قلمرو با هم جنگیدند و شبه‌نظامیان سعی داشتند مانع پیشروی تانکهای اسراییلی در خیابانهای از بین رفته شوند.

در آخر هفته، آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که از آوارگی گسترده به مصر می‌ترسد و فیلیپ لازارینی، کمیسر آن‌روا، گفت که نزدیک‌تر کردن مردم غزه به مرز نشان‌دهنده تلاش‌هایی برای جابه‌جایی آنها از مرز است... .
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل روز دوشنبه گفت که اسراییل قصدی برای ماندن دائمی در نوار غزه ندارد و تا زمانی که گروهی متخاصم با اسراییل نباشد، آماده بحث در مورد گزینه‌های جایگزین درباره کنترل این سرزمین است.

 

نیویورک تایمز: اسرائیل می‌گوید به جستجو برای رهبر حماس ادامه خواهد داد
ارتش اسراییل گفت که کنترل منطقه اطراف مقر سابق حماس در شهر غزه را به دست گرفته است و نیروهایش درگیر نبردهای شدید در سه منطقه از نوار غزه هستند، جایی که به‌گفته آنها این گروه هنوز سنگرهایی دارد، از جمله در جنوب، جایی که سازمان ملل در مورد وضعیت انسانی خطرناک‌تر هشدار داده است.
 دانیل هاگاری اواخر روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: ارتش اسراییل اکنون منطقه‌یی را در شهر غزه در اطراف میدان فلسطین، که محل استقرار دفاتر شهرداری و مقر یحیی سینوار، رهبر حماس در این منطقه است، در کنترل خود دارد.

 

رویترز:  بایدن به اختلاف‌نظر با نتانیاهو اسراییل اشاره کرد
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه به روابط پیچیده خود با بنیامین نتانیاهو اسراییل اشاره کرد و گفت که نخست‌وزیر در مقایسه سخت قرار دارد و این دو در طول سال‌ها و در حال حاضر اختلاف‌نظر داشته‌اند.

بایدن که در مراسم پذیرایی در کاخ‌سفید برای جشنواره یهودی حنوکا صحبت می‌کرد، روابط چند دهه‌ای خود با نتانیاهو را به یاد آورد. او خاطرنشان کرد که روی عکس قدیمی این دو مرد کتیبه‌ای با نام مستعار رهبر اسراییل ساخته است. بالای آن نوشتم بی‌بی دوستت دارم اما با حرف لعنتی تو موافق نیستم. بایدن با تشویق پراکنده تماشاگران عمدتاً یهودی گفت که امروز هم همین‌طور است و افزود که اسراییل در مقایسه سخت است و من با برخی از رهبران اسراییل اختلاف داشته‌ام.

 اگر چه در هفته‌های اخیر این اختلافات شامل مواردی از جنگ فعلی علیه حماس و رفتار با فلسطینیها شده است... بایدن به یهودیانی که تعطیلات را در کاخ‌سفید جشن می‌گرفتند، گفت، به‌جز اختلافات با رهبری اسرائیل، «تعهد» او به «دولت مستقل یهود تزلزل ناپذیر است»...

 

نیویورک تایمز: ما همه مریض هستیم بیماریهای عفونی در سراسر غزه گسترش یافته است
مقامات بهداشتی و سازمانهای امدادی روز دوشنبه با اشاره به هوای سرد و مرطوب گفتند که بیماریهای عفونی جمعیت غزه را درگیر کرده است. ازدحام بیش از حد در پناهگاه ها؛ غذای کمیاب؛ آب آلوده؛ و کمبود دارو.
با اضافه شدن به بحران در منطقه پس از بیش از ۲ماه جنگ، بیمارانی که بیمار می‌شوند گزینه‌های درمانی بسیار محدودی دارند، زیرا بیمارستانها مملو از بیماران مجروح شده در حملات هوایی شده‌اند.
در حالی که فروپاشی سیستم بهداشتی غزه ردیابی آمار دقیق را دشوار کرده است، سازمان بهداشت جهانی با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از وزارت بهداشت غزه و اونرووا (UNRWA)، آژانس سازمان ملل که مراقبت می‌کند، حداقل ۳۶۹۰۰۰ مورد بیماریهای عفونی را از زمان آغاز جنگ گزارش کرده است. این برای فلسطینیها - افزایش خیره‌کننده‌ای نسبت به قبل از جنگ است... .

 

خبرهای کوتاه از جنگ غزه
وزیر دفاع اسرائیل: اسراییل برای توافق احتمالی با حزب‌الله در صورتی که شامل منطقه امن در امتداد مرز و تضمین شده باشد، باز است.
وزیر دفاع اسرائیل: اسراییل برای بحث در مورد همه گزینه‌های جایگزین درباره این‌که چه کسی غزه را کنترل می‌کند، باز است، مادامی که با اسراییل خصمانه نباشد.
وزیر دفاع اسرائیل: اسراییل قصدی برای ماندن دائمی در نوار غزه ندارد
 از وزیر دفاع اسراییل در مورد گزارش استفاده اسراییل از فسفر سفید پرسیده شد، گفت: ارتش اسراییل بر اساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کند
بورل اتحادیه اروپا می‌گوید به دولتهای اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند تا تحریم‌هایی را علیه شهرک‌نشینان که از خشونت استفاده می‌کنند در کرانه غربی اعمال کنند.
 جان کربی، سخنگوی کاخ‌سفید روز دوشنبه به خبرنگاران در ایر فورس وان[هواپیمای رئیس‌جمهور] گفت که ایالات متحده نگران گزارشهایی است که اسراییل از فسفر سفید استفاده کرده است و به‌دنبال اطلاعات بیشتر خواهد بود.
یکی از بستگان بخشدار یک روستای لبنانی و خبرگزاری ملی لبنان گفتند، در حالی که اسراییل و حزب‌الله لبنان به خصومت‌های ناشی از جنگ غزه ادامه می‌دهند، یک گلوله اسراییلی بخشدار یک روستای لبنانی را در روز دوشنبه کشته است.
وزیر دفاع - اسراییل قصد ندارد برای همیشه در غزه بماند 
اورشلیم (رویترز) - وزیر دفاع اسراییل روز دوشنبه گفت که کشورش قصدی برای ماندن دائمی در نوار غزه ندارد و تا زمانی که گروهی متخاصم با اسراییل نباشد، آماده است تا در مورد گزینه‌های جایگزین در مورد این‌که چه کسی این سرزمین را کنترل می‌کند، گفتگو کند.
ارتش روز دوشنبه اعلام کرد بیش از ۵۰۰شبه‌نظامی از حماس و گروه کوچکتر جهاد اسلامی تاکنون در غزه دستگیر و برای بازجویی به اسراییل برده شده‌اند.
از گالانت هم‌چنین در مورد تحولات در امتداد مرز با لبنان، جایی که اسراییل در حال جنگ با حزب‌الله است، سؤال شد. به‌گفته وی، اقدامات اسراییل در غزه باید مورد توجه حزب‌الله قرار گیرد.
«اگر حزب‌الله اجازه می‌دهد روند توافق صورت گیرد، و من اکنون به جزئیات آن نمی‌پردازم، اما واضح است که نمی‌تواند شامل شرایطی باشد که در آن فاصله ایمن از حصار ما تا نیروهایی که می‌توانند به خاک اسراییل شلیک کنند، وجود نداشته باشد. یا نیروهایی که می‌توانند در داخل اسراییل وارد عمل شوند. اگر این امکان وجود داشته باشد، با تضمین مناسب، می‌توانیم در مورد آن صحبت کنیم. 
پس از آن‌که واشنگتن حدود ۱۴۰۰۰گلوله تانک را بدون بررسی کنگره به اسراییل فروخت، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که اسراییل از سیاست آمریکا مستثنی نیست مبنی بر این‌که هر کشوری که تسلیحات خود را دریافت می‌کند باید با قوانین جنگ مطابقت داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cc8be951-1fb7-46c9-90cd-72a4125f1cb5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات