728 x 90

سیل در سیستان و بلوچستان - تصویری

بر اساس آخرین گزارشها در جریان سیل اخیر ۴۰درصد منازل شهری و روستایی تخریب شده است. برخی آمارها حاکی از تخریب ۲۰ تا ۱۰۰درصدی ۲۰هزار منزل مسکونی است.

بخش کشاورزی بیشترین آسیب را دیده است. رسانه‌های حکومتی با وجودی که تلاش می‌کنند ابعاد فاجعه را کوچک جلوه دهند به خسارت ۱۱۰۰میلیارد تومانی تنها به بخش کشاورزی اعتراف کرده‌اند. باغهای میوه تماماً به زیر آب رفته و نابود شده‌اند. در بسیاری روستاها دامها صددرصد تلف شده‌اند. روستاییان محروم هست و نیست خود را از دست داده‌اند.

 

علت گستردگی ابعاد خسارت لایروبی نشدن رودخانه‌ها توسط رژیم آخوندی است که همه داراییهای مردم ایران را به حلقوم پاسداران و سرکوب و تروریسم می‌ریزد.

یک رسانه حکومتی نوشت: «خسارت‌های اولیه سیل در سیستان و بلوچستان حدود ۱۰هزار‌میلیارد تومان برآورد شده» و اضافه کرد که یک هفته بعد از وقوع سیل: «وضعیت ۴۰روستای این استان در مناطق دشتیاری، دشت باهو، زرآباد و بنت وخیم، و ارتباط آنها هم‌چنان قطع است.

 هم‌چنین به روستاهای این مناطق بیش از ۸۰‌درصد خسارت وارد شده است... لایروبی هر کیلومتر رودخانه دست کم یک‌ میلیارد و ۷۵۰‌میلیون تومان برای وزارت نیرو آب می‌خورد. هشت ماه پیش گفته شده بود رودخانه‌ها باید لایروبی شود. اما کاری صورت نگرفت».

یک عضو مجلس ارتجاع نیز اعتراف کرد: «دلیل این خسارتها بی‌توجهی به لایروبی رودخانه‌ها است و اگر زیرساخت‌های مناسب فراهم می‌شد، با توجه به این‌که وقوع سیل در سیستان و بلوچستان قابل پیش‌بینی بود، می‌توانستیم جلوی خسارتها را بگیریم.»

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات