728 x 90

سیزدهمین روز حمله روسیه به اوکراین - مذاکرات بی‌نتیجه

سرنگونی جنگنده روسیه - آرشیو
سرنگونی جنگنده روسیه - آرشیو

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - مقام ریاست‌جمهوری اوکراین - تخلیه غیرنظامیان از شهر سومی اوکراین در حال انجام است. یک مقام اوکراینی می‌گوید تخلیه غیرنظامیان از شهر ایرپین در نزدیکی کیف نیز در حال انجام است

رویترز - وزیر انتقال انرژی ایتالیا گفت: ایتالیا قصد دارد ظرف ۲۴ تا ۳۰ماه از واردات گاز روسیه مستقل شود.

رویترز - فرماندار منطقه‌یی اوکراین گفت که اوکراین یک شهرک‌سازی در منطقه میکولایف را از نیروهای روسی پس گرفته است.

رویترز - باشله، رئیس حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، از همه طرف‌های درگیری در اوکراین می‌خواهد تا همه غیرنظامیان را قادر به ترک امن مناطق تحت تأثیر درگیری کنند.

رویترز - رئیس‌جمهور اوکراین گفت: کودکی در ماریوپل محاصره شده بر اثر کم‌آبی بدن در میان قطعی آب جان باخت.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه در مجلس عوام بریتانیا از طریق اتصال ویدئویی برای قانون‌گذاران بریتانیایی سخنرانی خواهد کرد، این اولین باری است که رئیس‌جمهور کشور دیگری در اتاق اصلی وست‌مینستر سخنرانی می‌کند. او در ساعت ۱۸:۰۰ هنگامی که فعالیت رسمی پارلمان به‌حالت تعلیق در خواهد آمد، در اتاق سخنرانی خواهد کرد. 

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، به اسکای نیوز گفت که انتظار دارد این سخنرانی «فوق‌العاده قدرتمند» باشد. وی گفت: زلنسکی روح اوکراین است، جوان است، با تفکر لیبرال است، به ارتباط با بیرون خودش عنایت دارد، اروپایی است و این چیزی است که روسیه یا پوتین درک نمی‌کند.

آ.اف.پ - تقریباً دو هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین، نیروهای اوکراینی با مقاومتی که موجب تمجید متحدان غربی شده، موفق شدند پیشروی دشمنان خود را متوقف کنند. تحلیلگران می‌گویند عملکرد آنها در برابر ارتشی که از نظر کمی بسیار برتر است، با ترکیبی از آمادگی خوب، همبستگی ملی و اشتباهات روسیه تقویت شده است.

آ.اف.پ - تلفات سنگین روسیه که به‌گفته منبع فرانسوی، حداقل یک ژنرال را شامل می‌شود، به روحیه روسها کمکی نمی‌کند و نشانه‌ای است که نخبگان ارشد نظامی احساس می‌کنند مجبور به بازدید از خط مقدم باشند.

رویترز - گارد مرزی لهستان روز سه‌شنبه گفت که حدود ۱.۲ میلیون اوکراینی از زمان تجاوز روسیه در ۲۴فوریه وارده شده و به لهستان پناه برده‌اند.

 

آ.اف.پ - آمریکا بر این باور است که روسیه در حال تدارک یک جنگ طولانی‌مدت است و واشنگتن می‌خواهد به کی‌یف در مقاومت کمک کند، اما یک هدف اساسی باقی مانده است - محدود کردن درگیری به اوکراین برای جلوگیری از سرریزی آن‌که می‌تواند «جنگ جهانی سوم» را تحریک کند. بر اساس بیانیه‌های عمومی رهبران آمریکایی و مصاحبه خبرگزاری فرانسه با چندین مقام که به شرط ناشناس ماندن برای بحث در مورد این موضوع حساس صحبت کردند، تشکیلات نظامی آمریکا در تلاش برای ایجاد توازن بین چنین خواسته‌ها و جلوگیری از تشدید تنش هسته‌یی، با وضعیت حساسی مواجه است.

آ.اف.پ - آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در آخرین سفر خود به اروپا هشدار داد که درگیری در اوکراین «ممکن است به‌زودی تمام نشود». منابع اطلاعاتی ایالات متحده در ابتدا از حمله برق‌آسا نگران بودند که ظرف چند روز شاهد سقوط کی‌یف باشند. اما پنتاگون به‌زودی متوجه شد که ارتش روسیه در طرح نبرد خود به‌دلیل مشکلات لجستیکی و مقاومت شدید اوکراین عقب مانده است.

رویترز - ارتش و اطلاعات اوکراین گفتند که حمله روسیه به اوکراین گرچه با سرعت بسیار کمتری در روز سه‌شنبه اما ادامه یافته است. در حالی که ساکنان وحشت‌زده از شهرهای بمباران شده فرار کردند، دومین فرمانده ارشد روسیه کشته شد. اطلاعات نظامی اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی یک ژنرال روسی را در نزدیکی شهر محاصره شده خارکیف، دومین فرمانده ارشد روسی که در تهاجم کشته شد، کشتند.

رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌یی اعلام کرد، ژنرال ویتالی گراسیموف، معاون اول فرمانده ارتش ۴۱ روسیه روز دوشنبه کشته شد.

رویترز - دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به رویترز گفت که اگر اوکراین جنگ را متوقف کند، قانون اساسی خود را اصلاح کند و ضمیمه کریمه به روسیه و استقلال مناطق جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه را به‌رسمیت بشناسد، مسکو عملیات را متوقف خواهد کرد.

رویترز - الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه هشدار داد که اگر ایالات متحده و متحدانش واردات نفت روسیه را ممنوع کنند، قیمت نفت می‌تواند بیش از ۲برابر شود و به ۳۰۰دلار در هر بشکه برسد.

آ.اف.پ - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد که گزارشهایی مبنی بر آسیب گلوله‌های توپخانه به تأسیسات تحقیقاتی هسته‌یی در دومین شهر محاصره شده اوکراین در خارکیف را دریافت کرده است، اما هیچ «عواقب رادیولوژیکی» نبوده است.

آ.اف.پ - گروهی از امدادگران روز دوشنبه اعلام کردند که بیش از ۱۰۶میلیون یورو در هلند برای کمک به قربانیان جنگ در اوکراین جمع‌آوری شده است.

 

 مقاومت مردمی در اوکراین

مقاومت مردمی در اوکراین

 

تمجید از مقاومت مردم اوکراین در اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت

در اجلاس فوق‌العادهٴ شورای امنیت سازمان ملل‌متحد برای بررسی اوضاع وخیم انسانی در اوکراین، نمایندگان کشورهای مختلف روسیه را به‌عنوان عامل این وضعیت وخیم محکوم کردند.

کاترین راسل نماینده یونیسف در اجلاس شورای امنیت: آنچه برای کودکان در اوکراین اتفاق می‌افتد وحشتناک است. ما باید برای حفاظت از کودکان از این بیرحمی اقدام کنیم.

نماینده آمریکا در شورای امنیت: ما از گزارشات در مورد حمله به‌اوکراین برآشفته‌ایم. روسیه که از مقاومت قهرمانانه مردم اوکراین به خشم آمده، غیرنظامیان و زیرساختهای غیرنظامی و مناطق مسکونی و مدارس و بیمارستانها را هدف قرار می‌دهد.

نمایندهٔ انگلستان در شورای امنیت: تجاوز روسیه با مقاومت شدید مردم اوکراین مواجه شده است. در پاسخ پوتین کارزاری از خشونت و بیرحمی را علیه شهروندان به‌راه انداخته است. ما روسیه را به‌این خاطر مورد حسابرسی قرار خواهیم داد

نمایندهٔ فرانسه در شورای امنیت: آنچه در برابر چشمان ما واقع می‌شود یک فاجعهٔ انسانی است. تجاوز روسیه شهروندان از جمله کودکان را روزانه می‌کشد.

نمایندهٔ اوکراین در شورای امنیت: ۱۲روز از تهاجم کامل روسیه به‌اوکراین از جمله از جانب بلاروس، ما را در آستانه وضعیت فاجعه‌بار انسانی قرار داده است. تاکنون بیش از یک میلیون و هفتصد هزار نفر اکثراً از زنان و کودکان از جنگ روسیه گریخته‌اند.

وزیر دفاع اوکراین: بیش از ۶۶هزار و ۲۰۰مرد اوکراینی از خارج به اوکراین بازگشته‌اند تا به نبرد علیه تهاجم روسیه بپیوندند.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت، هزاران خارجی نیز داوطلب شده‌اند تا برای اوکراین بجنگند وی خواستار ادامه راه آنها شد.

 

آخرین تحولات اوکراین

خبرگزاری اینترفاکس به‌نقل از ارتش روسیه: روسیه قصد دارد روز سه‌شنبه راهروهای بشردوستانه را از چندین شهر اوکراین از ساعت ۱۰صبح معرفی کند.

رویترز - نماینده آمریکا در سازمان ملل از افزایش گزارشهای حملات مسکو که به غیرنظامیان اوکراینی آسیب می‌زند، خشمگین شده است. تهاجم روسیه در حال حاضر نیم میلیون کودک را به پناهنده تبدیل کرده است.

رویترز - نماینده ایالات متحده در سازمان ملل می‌گوید ما به «تعهد قاطع، شفاف، عمومی و بی‌چون و چرای» روسیه برای اجازه و تسهیل دسترسی فوری و بدون ممانعت بشردوستانه به امور انسانی بشردوستانه نیاز داریم.

رویترز - پوتین: در عملیات اوکراین فقط از سربازان حرفه‌یی استفاده خواهیم کرد. از سربازان وظیفه در اوکراین استفاده نخواهیم کرد

رویترز - مذاکره‌کنندگان کنگره آمریکا به توافقی برای ارائه میلیاردها دلار کمک اضطراری به اوکراین نزدیک شدند. کاخ‌سفید ۱۰میلیارد دلار درخواست کرد.

رویترز - لاپید وزیر امور خارجه اسراییل گفت: جنگ اوکراین و مذاکرات هسته‌یی در وین رویدادهایی هستند که جهان را آنطور که ما می‌دانیم تغییر می‌دهند.

رویترز - وزارت خزانه‌داری آمریکا در نامه‌یی به جمهوری‌خواهان کنگره می‌گوید تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به‌دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، موانع قابل توجهی را برای روسیه ایجاد می‌کند تا از دارایی ذخیره بین‌المللی صندوق بین‌المللی پول بهره‌مند شود.

رویترز - مقام دفاعی آمریکا می‌گوید ایالات متحده ارزیابی می‌کند که روسیه نزدیک به ۱۰۰درصد از قدرت رزمی از پیش برنامه‌ریزی شده را به اوکراین اختصاص داده است.

رویترز - مقام آمریکایی گفت: روسیه بیش از ۶۲۵ موشک به سمت اهداف اوکراینی پرتاب کرده است. مقام آمریکایی گفت: ایالات متحده ارزیابی می‌کند که اوکراین هم‌چنان دارای اکثریت قریب به اتفاق هواپیماهای بال ثابت برای پرواز در حریم هوایی مورد بحث است.

رویترز - مقامات اوکراینی گفتند که یک کارخانه پخت نان روز دوشنبه در حالی که مذاکره‌کنندگان این کشور برای گفتگو با مقامات روسی پس از دوره‌های قبلی که هیچ مهلتی در درگیری ایجاد نکرد، گردهم آمده بودند، هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت.

رویترز - خبرگزاری تاس: سفارت روسیه در مینسک می‌گوید دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین به پایان رسیده است

رویترز - مذاکره‌کننده اوکراینی می‌گوید که مذاکرات با روسیه منجر به تحولات مثبت کوچک در زمینه راهروهای بشردوستانه می‌شود. مذاکرات با روسیه به نتیجه‌یی منجر نشده است که به‌طور قابل توجهی وضعیت را بهبود می‌بخشد

رویترز - مدینسکی MEDINSKY، مذاکره‌کننده روسی می‌گوید پس از دور سوم مذاکرات با اوکراین، خیلی زود است که در مورد هر چیزی مثبت صحبت کنیم.

رویترز - مذاکره‌کننده روسی اسلاتسکی SLUTSKY: بیایید دچار هیچ توهمی نباشیم که مرحله بعدی (مذاکرات) نتیجه نهایی را به همراه خواهد داشت.

رویترز - سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید روز دوشنبه گفت که مقامات آمریکایی جمع‌آوری اطلاعات، برای کمک به تعیین این‌که آیا روسیه در جریان تهاجم به اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده است را آغاز کرده‌اند.

 

سومین دور مذاکرات میان اوکراین و روسیه

سومین دور مذاکرات میان اوکراین و روسیه

 

پایان دور سوم مذاکرات اوکراین و روسیه

پس از پایان دور سوم مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه در بلاروس که سه ساعت طول کشید طرف روسی اعلام کرده که مذاکرات ادامه خواهد یافت و نتایج حاصل از این دور کمتر از انتظارات بوده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، طرف اوکراینی نیز اعلام کرد که نتایج این دور بهبود ملموسی در اوضاع به‌وجود نیاورده است.

دو طرف بر قصد خود برای ایجاد کریدور‌ها یا گذرگاههای بشردوستانه به‌منظور انتقال مایحتاج ضروری و خروج غیرنظامیان اوکراین از مناطق درگیر تأکید کردند.

شایان ذکر است که دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که در تاریخ ۱۰مارس با سرگیی لاوروف همتای روس خود در ترکیه دیدار خواهد کرد. وزیر خارجه اوکراین در نشست خبری روز دوشنبه (۱۶اسفند) گفت: (دیدار با لاوروف) برای ۱۰مارس برنامه‌ریزی شده است، اگر او به آنتالیا برسد، من پرواز می‌کنم، می‌نشینم و صحبت می‌کنم.

 

وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان

 

وزیر خارجه آلمان: امروز قلب ما با زنان شجاع اوکراین است

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در مراسمی که در آستانه ۸مارس، روز جهانی زن در برلین برگزار شد، حمایت خود از زنان اوکراین را اعلام کرد. بربوک خطاب به زنان اوکراین گفت: «ما شما را می‌بینیم و کنارتان ایستاده‌ایم‌. امروز قلب ما با زنان شجاع اوکراین است». او اطمینان خاطر داد که آلمان هر چه از دستش برمی‌آید را برای پایان دادن به این "جنگ نفرت‌انگیز" انجام می‌دهد.

 

آکسیوس: روسیه تحریم شده‌ترین کشور جهان است

سایت خبری آکسیوس می‌گوید که روسیه اکنون تحریم‌شده‌ترین کشور جهان است و از ایران پیشی گرفته است.

طبق آمار سایت Castellum. AI که تحریم‌ها علیه روسیه را دنبال می‌کند، روسیه در کمتر از دو هفته با ۲۷۷۸ تحریم جدید روبه‌رو شده است که این کشور را به تحریم‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل می‌کند. ایران اکنون رتبه دوم است.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، تحریم‌ها علیه روسیه به ۵۵۳۲مورد افزایش یافته است. در مقایسه، طبق آمار بلومبرگ، ایران با ۳۶۱۶ تحریم مواجه شده است. سوریه و کره شمالی به ترتیب با ۲۶۰۸ و ۲۰۷۷ تحریم بعد از ایران قرار دارند.

 

خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی اوکراین

خروج غیرنظامیان از مناطق جنگی اوکراین

 

مسکو در چند شهر اوکراین آتش‌بس موقت اعلام کرد

مسکو اعلام کرد که فردا (سه‌شنبه) آتش‌بس موقت را از ساعت هفت صبح به وقت گرینویچ در چندین شهر اوکراین اجرا می‌کند تا امکان تخلیه غیرنظامیان از طریق گذرگاههای بشردوستانه فراهم شود.
طبق بیانیه‌یی که خبرگزاریهای روس به‌نقل از وزارت دفاع این کشور منتشر کردند، «فدراسیون روسیه در تاریخ هشت مارس از ساعت ۱۰صبح به وقت مسکو (هفت صبح به وقت گرینویچ) آتش‌بس را برای تخلیه غیرنظامیان از کی‌یف و هم‌چنین شهرهای سومی، خارکیف، چرنیگوف و ماریوپل اعلام می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd463762-a8c5-44d3-ac8e-f52627a0a9b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات