728 x 90

سی.ان.ان: پس از اوکراین، دولت بایدن به اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک برای ایران روی آورد

قیام سراسری   مردم ایران ۱۴۰۱
قیام سراسری مردم ایران ۱۴۰۱

چند مقام آگاه به سی.ان.ان گفتند: کاخ‌سفید با ایلان ماسک درباره امکان راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره‌یی استارلینک اسپیس ایکس، در داخل ایران مذاکره کرده است.

سی.ان.ان در یک گزارش اختصاصی گفت: این گفتگوها که قبلاً گزارش نشده بود، در حالی انجام می‌شود که دولت بایدن به‌دنبال راه‌هایی برای حمایت از جنبش اعتراضی ایران است که پس از مرگ مهسا امینی ۲۲ساله در شرایط مشکوک پس از بازداشت به وسیله گشت موسوم به ارشاد فوران کرد.

کاخ‌سفید فناوری فشرده و ساده استارلینک را راه‌حلی بالقوه برای تلاشهای تجاوزکارانه و تهاجمی رژیم ایران برای محدود کردن دسترسی فعالان به اینترنت و ارتباطات می‌داند.

یک مقام ارشد دولت به سی.ان.ان گفت: ما پایمان را روی گاز گذاشته‌ایم تا هر کاری که ممکن است برای حمایت از آرمان و آرزو‌های مردم ایران انجام دهیم. این سیاست ما [در این] دوره است. در ضمن این به‌طور واقعی یک جنبش ایرانی است که توسط دختران جوان رهبری می‌شود و به دیگر جنبه‌های جامعه سرایت می‌کند. و ما به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم جنبش آنها را تحت‌الشعاع قرار دهیم.

اگر این طرح اجرایی شود، این دومین صحنه بزرگ امسال در کنار اوکراین خواهد بود، که در آن دولت ایالات متحده برای کمک به ارائه خدمات مهم مخابراتی و ارتباطاتی به استارلینک روی آورده است، حتی با وجود سؤالاتی که درباره قابل اتکا بودن ماسک در معاملاتش با دولت ایالات متحده وجود دارد.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که با گفتگوهای دولت با ماسک و اسپیس ایکس درباره اوکراین آشناست، گفت: او یک فرد غیرقابل پیش‌بینی است. ما هرگز نمی‌توانیم او را پیش‌بینی کنیم.

نگرانی‌ها در مورد تمایلات غیرقابل پیش‌بینی ماسک پس از آن تشدید شد که سی.ان.ان برای اولین بار هفته گذشته گزارش داد که اسپیس ایکس شرکت ماسک، بی‌سر و صدا از پنتاگون خواسته است تا دهها میلیون دلار در ماه برای تأمین مالی استارلینک در اوکراین و برداشتن بار از دوش اسپیس ایکس بپردازد. در پاسخ به این گزارش، ماسک سپس به‌طور ناگهانی در حساب کاربری توئیتر اعلام کرد: او درخواست کمک مالی را پس گرفته است...

نیازهای معترضان ایرانی و سربازان اوکراینی و نحوه استفاده آنها از استارلینک بسیار متفاوت است. و کارشناسان هشدار می‌دهند که در حالی که استارلینک در اوکراین برای موفقیت در میدان نبرد بسیار مهم بوده است، ورود استارلینک به ایران یک چالش بسیار بزرگتر و بالقوه خطرناکتر خواهد بود...

جو بایدن نسبت به رئیس سابق خودش، پرزیدنت باراک اوباما، که ترجیح داد تا حد زیادی از جنبش اعتراضی ایران که در سال۲۰۰۹ شروع شد کنار بکشد، می‌خواهد بیشتر و با سرسختی از معترضان ایرانی حمایت کند. بایدن در بیانیه‌یی در ۳اکتبر گفت: دولت او در کنار زنان ایرانی و همه شهروندان ایرانی که با شجاعت‌شان الهام‌بخش جهان هستند، می‌ایستد و تلاش می‌کند تا دسترسی ایرانیان به اینترنت را آسان‌تر کند.

این مقام ارشد دولت گفت: ما علاقه‌مندیم تا راه‌هایی پیدا کنیم تا اطمینان یابیم که مردم ایران می‌توانند از طریق تلفنهای همراه‌شان و هر جای دیگر به اینترنت دسترسی داشته باشند. و بنابراین استارلینک یک گزینه است، اما این تنها گزینه نیست.

برخی از مقامات آمریکایی امیدوارند که روزی پایانه‌های زمینی استارلینک به اندازه تلویزیونهای ماهواره‌یی در ایران رایج خواهند شد. این منابع خاطرنشان کردند: این فناوری از نظر فنی نیز از سوی رژیم غیرقانونی است، اما با این وجود در سراسر کشور فراوان است.

ماسک هفته گذشته در توئیتی گفت: در حال حاضر، ترمینال‌های استارلینک به تعداد بسیار کمی، در ایران وجود دارد. . …

مقامات گفتند: کاخ سفید، فن‌آوران دولتی و ماسک و تیمش هنوز در حال کار برای پرداختن به بزرگترین چالشها با استارلینک و سایر فناوریهای ارتباطی هستند...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/615803cd-8806-4603-b050-b1a233e01ff6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات