728 x 90

سی‌ویکمین روز حمله روسیه به اوکراین - حضور غافلگیرکننده رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس دوحه

منطقه دونباس به رنگ قرمز روی نقشه مشخص شده است
منطقه دونباس به رنگ قرمز روی نقشه مشخص شده است

 

حضور غافلگیرکننده رئیس‌جمهور اوکراین در اجلاس دوحه

آسوشیتدپرس روز شنبه ۶فروردین در گزارشی از دوحه قطر نوشت: رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در یک حضور ویدئویی غافلگیرکننده در مجمع دوحه قطر، از این کشور غنی از انرژی و سایرین خواست تا تولید خود را برای مقابله با کاهش منابع انرژی روسیه افزایش دهند.

ولودیمیر زلنسکی، همان‌گونه که در یک سری سخنرانیهای دیگر در سراسر جهان از زمان شروع جنگ در ۲۴فوریه درخواست کرده است، از سازمان ملل‌متحد و قدرتهای جهانی خواست تا به کمک او بیایند. وی تخریب شهر بندری ماریوپل توسط روسیه را با ویرانی شهر سوری حلب در جنگ سوریه مقایسه کرد.

زلنسکی گفت: «آنها در حال تخریب بنادر ما هستند. فقدان صادرات از اوکراین به کشورهای جهان ضربه وارد خواهد کرد».

از دست دادن گندم اوکراین کشورهای خاورمیانه مانند مصر را که به این صادرات متکی هستند، نگران کرده است.

زلنسکی از کشورها خواست تا صادرات انرژی خود را افزایش دهند - چیزی که به‌ویژه مهم است زیرا قطر پیشرو جهانی در صادرات گاز طبیعی است.

وی روسیه را به‌خاطر آنچه که به‌عنوان تهدید جهان با سلاحهای هسته‌یی توصیف کرد و احتمال استفاده از سلاحهای هسته‌یی تاکتیکی در میدان جنگ را افزایش داد، مورد انتقاد قرار داد.

زلنسکی گفت: «روسیه عامدانه در حال رجزخوانی است که می‌تواند با سلاحهای هسته‌یی، نه تنها یک کشور خاص، بلکه کل کره زمین را نابود کند».

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد که مسلمانان در اوکراین باید در ماه مقدس روزه‌داری رمضان که دارد فرا می‌رسد، بجنگند.

او گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که این ماه مقدس رمضان تحت تأثیر بدبختی مردم اوکراین قرار نگیرد».

 

اظهارات سفیر لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در جلسه افتتاح گروه دوستان حسابرسی پس از تجاوز به اوکراین

سایت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز ۵فروردین
... ایالات متحده مفتخر است که به گروه دوستان حسابرسی پس از تجاوز به اوکراین می‌پیوندد و ما مفتخریم که در کنار اوکراین ایستاده‌ایم. همان‌طور که روز چهارشنبه شنیدید، وزیر بلینکن اعلام کرد که بر اساس اطلاعات موجود در حال حاضر، دولت ایالات متحده ارزیابی می‌کند که اعضای نیروهای روسیه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. این تازه‌ترین تلاش ما برای مستندسازی و پیگیری حسابرسی در قبال جنایات جنگی یا سایر جنایات در اوکراین است.

ما متعهد به استفاده از هر ابزاری در دسترس مان، از جمله تعقیب کیفری، برای مورد حسابرسی قرار دادن نیروهای روسیه هستیم. ما این موضوع را در داخل کشور اوکراین دنبال می‌کنیم با حمایت از کار واحد جنایات جنگی تحت مسئولیت دفتر دادستان کل اوکراین و هم‌چنین حمایت از مقامات اوکراین و سازمانهای جامعه مدنی که در محل کار می‌کنند تا جنایات وحشیانه را برای پیگرد قانونی ثبت کنند.

و ما از مکانیسم‌های تحقیقاتی بین‌المللی و مرتبط با حسابرسی نیز حمایت می‌کنیم، از جمله یک کمیسیون جدید تحقیقاتی سازمان ملل‌متحد برای بررسی نقض‌های احتمالی حقوق‌بشر و بدرفتاریها و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط نیروهای روسی. ما هم‌چنین از اعلام دادستان دیوان بین‌المللی کیفری مبنی بر آغاز تحقیقات درباره این وضعیت و به‌طور مشخص تمرکز او بر حفظ شواهد مربوط به جنایات وحشیانه ادعایی و تعهد او به احترام کامل به اصول مکمل استقبال می‌کنیم.

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - به‌گفته دفتر دادستانی کل اوکراین؛ تجاوز روسیه به اوکراین تاکنون ۱۳۶ کودک را کشته است.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از توقف حملات در نقاط دیگر، خواستار گفتگوهای بیشتر با روسیه شد، زیرا مسکو نشان داد که جاه‌طلبیهای خود را بر سرزمینهای مورد ادعای جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق متمرکز می‌کند.

رویترز - وزارت‌خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، ایالات متحده پنج نهاد و شخص در روسیه، کره شمالی و چین را به‌دلیل نقض قانون اشاعه تسلیحات آمریکا تحریم کرده است.

رویترز - مسکو روز جمعه اعلام کرد که در حال کاهش جاه‌طلبیهای خود در اوکراین برای تمرکز بر سرزمینهای مورد ادعای جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق است، زیرا نیروهای اوکراینی برای بازپس‌گیری شهرهای خارج از کی‌یف، پایتخت این کشور ضدحمله کرده‌اند.

رویترز - وزیر خارجه اوکراین می‌گوید هنوز در مذاکرات صلح، اجماع وجود ندارد، می‌گوید روسیه روی اولتیماتومها تأکید دارد.

رویترز - دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد که شیفت کارکنان تأسیسات زباله‌های رادیواکتیو چرنوبیل در ۴روز گذشته تغییر نکرده و اوکراین نمی‌تواند بگوید که چه زمانی تغییر خواهد کرد، زیرا درگیری در شهری که بسیاری از آنها در آن زندگی می‌کنند ادامه دارد.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت با طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره نتایج نشست ناتو در یک روز قبل و تهدید بحران تأمین مواد غذایی پس از تجاوز روسیه به اوکراین صحبت کرده است.

رویترز - بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه از نزدیک، به تلاش‌های بین‌المللی برای کمک به میلیون‌ها آواره اوکراینی در لهستان بازدید کرد و با سربازان آمریکایی که جناح شرقی ناتو را تقویت می‌کنند صحبت کرد.

رویترز - نیروی هوایی اوکراین می‌گوید موشکها به چندین ساختمان اصابت کرده و آسیب قابل توجهی به زیرساختها وارد کرده است و عواقب آن هنوز در حال ارزیابی است.

رویترز - الکسی دانیلوف، یک مقام ارشد امنیتی اوکراین روز جمعه گفت که نیروهای اوکراینی هم‌چنان شهر بندری ماریوپل را تحت محاصره خود دارند و هیچکس آن را تسلیم نخواهد کرد.

رویترز - مقامات محلی به‌نقل از شاهدان روز جمعه گفتند که تخمین می‌زنند که ۳۰۰نفر در بمباران یک تئاتر در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین در ۱۶مارس کشته شدند.

رویترز - فرماندار منطقه دونتسک اوکراین روز جمعه گفت نیروهای اوکراینی هم‌چنان شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب دریای آزوف را تحت کنترل دارند.

اکسیوس - روسیه مدعی است که اکنون تمرکز اش بر تصرف شرق اوکراین است نه کی‌یف. مقامات ارشد نظامی روسیه روز جمعه گفتند که عملیات در اوکراین وارد مرحله جدیدی می‌شود که بر «آزادسازی کامل» منطقه شرقی دونباس متمرکز است و مدعی شدند که حمله روسیه به شهرهایی مانند کی‌یف بخشی از یک استراتژی برای منحرف کردن نیروهای اوکراینی است.

 

بمباران مناطق مسکونی توسط روسیه

بمباران مناطق مسکونی توسط روسیه

 

تمرکز ارتش روسیه برای تصرف منطقه دونباس

خبرگزاری فرانسه - وزارت دفاع روسیه روز جمعه (۵فروردین) اعلام کرد که ارتش این کشور از این پس عملیات خود را بر «آزاد سازی» کامل دونباس متمرکز خواهد کرد و درصدد تسخیر سراسر خاک اوکراین نخواهد بود. اعلام این تصمیم در پی در جا زدن نیروهای روسیه و حتی عقب‌نشینی آنان در برخی جبهه‌ها و نیز روند فزایندۀ تلفات و خسارات وارده بر آنها صورت می‌گیرد. مسکو روز جمعه به کشته شدن ۱۳۵۱نظامی خود در این جنگ اذعان کرد، هر چند که مقامات اوکراین و نیز منابع ناتو، شمار آنان را بسیار بیش از این برآورد کرده‌اند.

 

شلیک موشکهای جاولین توسط سربازان اوکراینی

شلیک موشکهای جاولین توسط سربازان اوکراینی

 

تسلیحات آلمانی به ارتش اوکراین تحویل داده شد

خبرگزاری آلمان به‌نقل از محافل دولتی اوکراین گزارش داد ۱۵۰۰ موشک ضدهوایی استرلا و ۱۰۰ مسلسل MG۳ به ارتش این کشور تحویل داده شده است. علاوه بر این، تجهیزات کمکی شامل ۵۰ آمبولانس و خودروی ملزومات پزشکی و نیز ۳۵۰هزار بسته غذایی به نیروهای مسلح اوکراین تحویل داده شده است.

وزارت اقتصاد آلمان قبلاً ارسال ۱۴خودروی زرهی و ۴۰۰قبضه سلاح ضدتانک به اوکراین را تأیید کرده بود. اوکراین از آلمان سامانه‌های موشکی ضدهوایی میان‌برد، موشکهای ضدهوایی قابل حمل، تسلیحات ضد پهپادی، سامانه‌های موقعیت‌یابی الکترونیکی و هم‌چنین مهمات درخواست کرده است.

 

اوکراین از کشته شدن یک ژنرال دیگر روس خبر داد

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین ادعا کرده است که نیروهای این کشور ژنرال یاکوف ریازانتسف، فرمانده ارتش ۴۹ منطقه جنوبی روسیه را در حمله به فرودگاه چورنوبایوکا در منطقه خرسون اوکراین کشتند.

ریازانتسف ششمین ژنرال روسی است که منابع اوکراینی از کشته شدن آنها خبر می‌دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/78379134-8017-4b41-8f8a-8e206da970b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات