728 x 90

سی‌ودومین روز حمله روسیه به اوکراین - نیاز به تانک و هواپیما

تصویری از شهر ویران شده ماریوپل
تصویری از شهر ویران شده ماریوپل

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه با موشکهای کروز با دقت بالا به اهداف نظامی در شهر لیویو در غرب اوکراین حمله کرده است.  وزارت دفاع روسیه می‌گوید که موشک کروز با دقت بالا کارگاههای تعمیر رادیویی لیویو را منهدم کرد.

رویترز - وزارت دفاع روسیه می‌گوید روز شنبه یک انبار سوخت را در نزدیکی شهر لیویو اوکراین تخریب کرد.

رویترز - معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت: برای روز یکشنبه دو کریدور بشردوستانه از مناطق لوهانسک و دونتسک به توافق رسیدند. 

رویترز - مشاور وزیر کشور اوکراین می‌گوید روسیه نیروهای بیشتری را به چرخش وارد کند، ممکن است تلاش دیگری برای پیشروی انجام دهد

- روزنامه تلگراف روز شنبه گزارش داد، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید در صورت خروج روسیه از اوکراین و متعهد شدن به پایان دادن به تجاوز، تحریمهای اعمال شده علیه افراد و شرکتهای روسی ممکن است لغو شود.

رویترز - وزارت‌خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد ۱۰۰میلیون دلار دیگر به‌عنوان کمک امنیتی غیرنظامی به اوکراین ارائه کند

رویترز - شهردار لیویو می‌گوید موشکهایی که به شهر اصابت کرده‌اند از سواستوپول در کریمه شلیک شده‌اند.

رویترز - بایدن می‌گوید هزینه‌های «سریع و مجازات» تنها کارهایی است که روسیه را وادار به تغییر مسیر خود می‌کند. بایدن می‌گوید که ناتو یک اتحاد دفاعی است. هرگز به‌دنبال نابودی روسیه نبوده است.

رویترز - راکت ها روز شنبه برای اولین بار از زمان تجاوز روسیه به حومه شهر لیویو در غرب اوکراین اصابت کردند و نیروهای روسی کنترل شهری را گرفتند که کارگران نیروگاه هسته‌یی غیرفعال چرنوبیل در آن زندگی می‌کنند.

رویترز - کاخ‌سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در یک سخنرانی در لهستان استدلال می‌کند که «جهان آزاد» با حمله روسیه به اوکراین مخالف است و در میان اقتصادهای بزرگ در مورد نیاز به توقف ولادیمیر پوتین وحدت وجود دارد.

رویترز - روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که دولت بایدن در حال آماده‌سازی تحریم‌هایی علیه شرکتهای روسی است که می‌گوید به ارتش و سرویسهای اطلاعاتی مسکو کالا و خدمات ارائه می‌دهند.

توئیتر کی‌یف ایندیپندنت - گردان داوطلب بلاروس رسماً به ارتش اوکراین ملحق شد. اعضای گردان به نام کاستوس کالینوسکی، نویسنده و انقلابی بلاروسی قرن نوزدهم، سوگند یاد کردند و بخشی از نیروهای مسلح اوکراین شدند.

رویترز - نکستا (بزرگترین رسانه اوکراین) - دفتر دادستانی کل اوکراین گزارش داد که ۱۲ خبرنگار خارجی در جریان جنگ توسط نیروهای روس کشته شدند.

رویترز - بورل: روسیه می‌خواهد اوکراین را به سوریه جدید تبدیل کند. بورل گفت: «اگر یک کشور قدرتمند بتواند با زور، به همسایه‌ای که او را تهدید نمی‌کند، هر آنچه را که می‌خواهد، از جنایات جنگی انجام بدهد و کشوری را ویران کند، آنگاه تمام جهان در خطر است.

نکستا - نیروهای روسیه بار دیگر یک مرکز تحقیقات هسته‌یی در خارکیف را گلوله‌باران کردند. اگر گلوله‌باران ادامه یابد، ممکن است به یک فاجعه زیست‌محیطی منجر شود.

خبرگزاری فرانسه - جو بایدن، پس از دیدار با وزیران ارشد اوکراین برای اولین بار پس از تهاجم روسیه به اوکراین رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را «قصابی» خواند که «نمی‌تواند در قدرت بماند». چند دقیقه پس از اظهاراتش در ورشو، یکی از مقامات کاخ‌سفید این اظهارات را کم اهمیت جلوه داد و گفت بایدن «درباره قدرت پوتین در روسیه یا تغییر رژیم صحبت نمی‌کرد».

بایدن مقاومت اوکراین در برابر روسیه را با «نبرد آزادی» ضد شوروی مقایسه می‌کند، اما هشدار می‌دهد که جهان باید برای «نبرد طولانی در پیش رو» آماده شود.

خبرگزاری فرانسه - در حالی که شهردار لندن انتقادات خود را از واکنش دولت به بحران پناهجویان افزایش می‌دهد، هزاران نفر در لندن در همبستگی با اوکراین تظاهرات کردند. صادق خان همزمان با تجمع تظاهر کنندگان به اسکای نیوز گفت: «ما می‌خواهیم مردم اوکراین بدانند که در تاریک‌ترین ساعت خود، تنها نیستند».

خبرگزاری فرانسه - حداقل پنج نفر در دو رگبار حمله که به زیرساختها از جمله تأسیسات ذخیره سوخت در یک حمله کم‌سابقه به شهر لویو در غرب اوکراین آسیب وارد کرد، زخمی شدند. شهردار آندری سادووی Andriy Sadovy می‌گوید که یک انبار سوخت پس از اولین حملات آتش گرفت، در حالی که دور دوم «خسارات قابل توجهی» به تأسیسات دفاعی در یک منطقه مسکونی وارد کرد.

خبرگزاری فرانسه - مقامات اوکراینی می‌گویند که نیروهای روسی کنترل شهری را در دست می‌گیرند که کارکنان سایت هسته‌یی چرنوبیل در آن زندگی می‌کنند و برای مدت کوتاهی شهردار را بازداشت کردند که باعث اعتراضات شد. یوری فومیچف Yuri Fomichev، شهردار اسلاووتیچ در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: «من آزاد شده‌ام. همه چیز تا آنجا که در اشغال امکان‌پذیر است خوب است». اما بعداً از مرگ سه غیرنظامی خبر داد.

خبرگزاری فرانسه - شورای شهر ماریوپل با انتشار پستی در تلگرام می‌گوید در حالی که ۱۴۰۰۰۰غیرنظامی توانسته‌اند از شهر محاصره شده فرار کنند، ۱۷۰۰۰۰نفر دیگر هم‌چنان در آنجا محبوس هستند. این مقاله می‌نویسد: ما از تمام جهان متمدن می‌خواهیم که به شهر توجه کنند. ماریوپول نیاز به تخلیه کامل دارد.

 

تصویری از شرایط مردم در ماریوپل

تصویری از شرایط مردم در ماریوپل

 

خبرگزاری فرانسه - اوکراین می‌گوید نیروهای این کشور شهر شمال شرقی تروستیانتس، در نزدیکی مرز روسیه، یکی از اولین شهرهایی را که در تهاجم روسیه تصرف شده بود، پس گرفتند. وزارت دفاع این کشور تصاویری را منتشر می‌کند که سربازان و غیرنظامیان اوکراینی را در میان ساختمانهای آسیب‌دیده و تجهیزات نظامی روسی رها شده به همراه تابلویی به شهر نشان می‌دهد. رهبر این منطقه می‌گوید، منطقه جدایی‌طلب گرجستان اوستیای جنوبی نیروهایی را به اوکراین اعزام کرده است تا «به حفاظت از روسیه کمک کنند». آناتولی بیبیلوف Anatoly Bibilov، رهبر اوستیای جنوبی در تلگرام می‌گوید: «بچه‌های ما با یک بنر که با افتخار برافراشته است، وظیفه نظامی خود را انجام می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه - شهردار کی‌یف پایتخت اوکراین مقررات منع آمد و شد را که ساعاتی قبل اعلام شده بود برای روز بعد لغو کرد.

شهردار ویتالی کلیچکو در تلگرام اعلام کرد: «اطلاعات جدید از فرماندهی نظامی: مقررات منع آمد و شد کی‌یف فردا اجرایی نخواهد شد».

 

جو بایدن: «مطمئن نیستم» روسیه استراتژی خود را در اوکراین تغییر داده است

خبرگزاری فرانسه - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در مورد علامتهایی از سوی روسیه مبنی بر این‌که این کشور قصد دارد اهداف جنگی خود در اوکراین را تنها بر کنترل منطقه شرقی دونباس متمرکز کند، ابراز تردید کرد. پس از دیدار با پناهجویان در ورشو، بایدن در پاسخ به این سؤال که درباره تغییر استراتژی روسیه چه نظری دارد، پاسخ داد: «مطمئن نیستم که آنها این‌چنین کرده باشند».

 

رئیس‌جمهور اوکراین: به جنگنده و تانک نیاز داریم

ولودیمیر زلنسکی بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست سلاحهای سنگین در اختیار کشورش قرار دهند. او در کنفرانسی ویدئویی با آندژی دودا، رئیس دولت لهستان خواهان جت‌های جنگنده و تانک برای ارتش اوکراین شد. وی هم‌زمان در پیامی ویدئویی گفت: «اوکراین نمی‌تواند موشکهای روسی را با تفنگ ساچمه‌ای و مسلسل ساقط کند». زلنسکی از جمله به شهر بندری ماریوپل اشاره کرد که نمی‌تواند بدون تانک، تجهیزات سنگین و هواپیما از محاصره نجات یابد.

پیش از این، زلنسکی به همتای لهستانی خود هشدار داده بود که بدون تأمین جت‌های جنگنده و تانک، ارتش روسیه می‌تواند تهدیدی برای ناتو و کشورهای بالتیک باشد. او گفته بود: «اگر شرکای اوکراین لجستیک لازم نظامی به ما ندهند، این خطر وجود دارد که ارتش روسیه نه تنها لهستان بلکه اسلواکی، مجارستان و رومانی را تهدید موشکی کند».

 

تانکهای روسی در حاشیه شهر ماریوپل

تانکهای روسی در حاشیه شهر ماریوپل

 

شهردار ماریوپل: مقاومت ادامه دارد

وادیم بویچنکو، شهردار شهر بندری و محاصره شده ماریوپول ارتش روسیه را به تلاش برای با خاک یکسان کردن این شهر متهم کرد. بویچنکو در مصاحبه با آژانس یونیان گفت: «آنها موظف شده‌اند که شهر را همراه سکنه از روی زمین محو کنند. این نامی جز نسل‌کشی ندارد». ماریوپل با وجود ویرانی گسترده، هنوز در دست نیروهای اوکراینی است. بویچکنو عنوان کرده که هر چند بخش‌هایی از شهر به اشغال سربازان روسیه در آمده و حلقه محاصره تنگ‌تر می‌شود اما مقاومت ادامه دارد.

اخیراً مقامات ماریوپل تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی را ۲۱۸۷نفر اعلام کرده بودند. بویچنکو بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «می‌توانم بگویم که این رقم اکنون به میزان قابل توجهی بالاتر است». بیش از نیمی از جمعیت ۵۴۰هزار نفری ماریوپول، آنجا را ترک کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/64aceaf5-4dfb-4eac-bbd0-c7f4189504be"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات