728 x 90

سی‌وهشتمین روز حمله روسیه به اوکراین - عقب‌نشینی از کی‌یف + تصویر

انهدام تجهیزات روسیه توسط زرمندگان اوکراینی
انهدام تجهیزات روسیه توسط زرمندگان اوکراینی

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - چین روز جمعه به اتحادیه اروپا تضمین داد که به‌دنبال صلح در اوکراین است، اما گفت که این امر بر اساس شرایط خودش خواهد بود و به اینصورت فشار برای اتخاذ موضع سخت‌تر در قبال روسیه را کاهش داد. دیپلمات چینی پس از نشست اتحادیه اروپا و چین می‌گوید: اوکراین، ایران و دیگران به جای نقاط اصطکاک «نقاط همکاری» هستند.

رویترز - نیویورک تایمز روز جمعه به‌نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که آمریکا با متحدان خود برای انتقال تانکهای ساخت شوروی به اوکراین برای تقویت دفاع خود در منطقه دونباس همکاری خواهد کرد.

رویترز - وزارت دفاع آمریکا ۳۰۰میلیون دلار کمک امنیتی افزوده به اوکراین ارائه خواهد کرد که شامل سیستم‌های موشکی هدایت‌شونده لیزری، پهپادها و خدمات تصویربرداری ماهواره‌یی تجاری می‌شود. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع در بیانیه‌یی گفت: این اعلامیه آغاز فرآیند قرارداد برای ارائه قابلیت‌های جدید به نیروهای مسلح اوکراین است.

رویترز - وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه ۱۲۰ نهاد روسی و بلاروسی را که عمدتاً شرکتهای مرتبط با ارتش هستند، به لیست افرادی که برای دریافت کالاها از ایالات متحده محدودیت دارند، اضافه کرد.

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه گفت تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و دیگر کشورها علیه روسیه به‌دلیل تجاوز روسیه به اوکراین مؤثر بوده و باید افزایش یابد. زلنسکی در مصاحبه با فاکس نیوز هم‌چنین گفت که مایل است چین که روسیه را تحریم نکرده در کنار اوکراین باشد.

رویترز - کریلو تیموشنکو، معاون رئیس‌جمهور اوکراین گفت که اوکراین و روسیه روز جمعه تبادل زندانیان را انجام دادند که منجر به آزادی ۸۶نظامی و زن اوکراینی شد.

رویترز - ارتش اوکراین روز جمعه اعلام کرد که پدافند ضدهوایی این کشور یک حمله موشکی روسیه به زیرساختهای حیاتی در بندر اصلی دریای سیاه اودیسا را ​​خنثی کرده است. در ادامه این بیانیه ارتش اوکراین آمده است: به یمن پاسخ بموقع و مؤثر نیروهای پدافند هوایی، موشکها به اهدافی که دشمن هدف قرار داده بودند، اصابت نکرد.

رویترز - روسیه روز جمعه اوکراین را به انجام حمله هوایی علیه یک انبار سوخت در شهر بلگورود روسیه متهم کرد، رویدادی که کرملین گفت می‌تواند بر مذاکرات صلح تأثیر بگذارد، اما یک مقام ارشد امنیتی کی‌یف مسئولیت آن را رد کرد. وی گفت: اوکراین در حال حاضر در حال انجام یک عملیات دفاعی در برابر تجاوزات روسیه به خاک اوکراین است و این بدان معنا نیست که اوکراین مسئول هر فاجعه در خاک روسیه است.

رویترز - کاخ‌سفید می‌گوید در صورت استقرار تسلیحات شیمیایی روسیه، ایالات متحده در حال تأمین تجهیزات متناسب به اوکراین است.

رویترز - یک مقام ارشد امنیتی اوکراین روز جمعه اتهامات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به یک انبار نفت در شهر بلگورود روسیه را رد کرد. الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت در سخنانی در تلویزیون ملی گفت: به دلایلی آنها می‌گویند که ما این کار را انجام دادیم، اما طبق اطلاعات ما این با واقعیت مطابقت ندارد.

رویترز - مقامات اوکراینی روز جمعه گفتند که نیروهای روسی در اطراف کیف عقب رانده شده‌اند، اما درگیریها هنوز در برخی مناطق نزدیک پایتخت اوکراین شدید است. روسیه در جریان مذاکرات روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که عملیاتها را در مناطق کی‌یف و چرنیهف که هر دو در شمال اوکراین هستند، کاهش خواهد داد، اما مقامات هر دو منطقه می‌گویند که درگیریها در برخی مناطق ادامه دارد.

رویترز - شورای شهر ماریوپل اوکراین می‌گوید بازسازی زیرساختهای آسیب دیده حداقل ۱۰میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

رویترز - در بحبوحه انتقادها مبنی بر این‌که برلین کمکهای نظامی کافی به کی‌یف ارسال نمی‌کند، آلمان با تحویل دهها خودروی جنگی پیاده‌نظام (IFV) به اوکراین موافقت کرده است.

 

پیشروی آهسته نیروهای اوکراین در شمال کی‌یف

پیشروی آهسته نیروهای اوکراین در شمال کی‌یف

 

حملات سنگین در شرق اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدیویی که بامداد روز شنبه ۱۳فرودین (۲ آوریل) منتشر شد گفت انتظار حملات سنگین در شرق اوکراین را دارد. وی تصریح کرد سربازان روس به دونباس و خارکیف می‌روند و اوضاع در شرق اوکراین هم‌چنان سخت‌تر شده است.

ستاد کل ارتش اوکراین نیز اعلام کرد نیروهای روسیه از اطراف نیروگاه اتمی سابق چرنوبیل و از مناطق مجاور با بلاروس خارج می‌شوند. طبق اطلاع ستاد کل اوکراین ظاهراً قرار بوده این نیروها به منطقه بلگورود روسیه منتقل شوند تا از آنجا به سمت خارکیف پیش‌روی کنند.

زلنسکی از عقب‌نشینی نیروهای روسیه نیز خبر داد و گفت که این عقب‌نشینی آهسته پیش می‌رود اما قابل توجه است. او در ادامه صحبت‌های خود افزود روسیه در برخی از مناطق اشغالی اوکراین افراد "دست نشانده" منصوب کرده که کارمندان و مقامات را برای همکاری تهدید می‌کنند. رئیس‌جمهور اوکراین به این افراد درباره عواقب همکاری با روسیه هشدار داد.

 

کمک ۳۰۰میلیون دلاری پنتاگون به اوکراین

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده در راستای کمکهای خود به اوکراین تجهیزات نظامی بیشتری به ارزش ۳۰۰میلیون دلار به این کشور خواهد داد. بسته کمکهای جدید دفاعی آمریکا به اوکراین شامل پهپادهای مختلف، سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، تجهیزات دید در شب، سیستم‌های ارتباطی امن، مسلسل و تجهیزات پزشکی خواهد بود.

 

 

جنگ در اوکراین - 0

جنگ در اوکراین - 1

جنگ در اوکراین - 2

جنگ در اوکراین - 3

جنگ در اوکراین - 4

جنگ در اوکراین - 5

جنگ در اوکراین - 6

جنگ در اوکراین - 7

جنگ در اوکراین - 8

جنگ در اوکراین - 9

جنگ در اوکراین - 10

جنگ در اوکراین - 11

جنگ در اوکراین - 12

جنگ در اوکراین - 13

جنگ در اوکراین - 14

جنگ در اوکراین - 15

جنگ در اوکراین - 16

جنگ در اوکراین - 17

جنگ در اوکراین - 18

جنگ در اوکراین - 19

جنگ در اوکراین - 20

جنگ در اوکراین - 21

جنگ در اوکراین - 22

جنگ در اوکراین - 23

جنگ در اوکراین - 24
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ee1bffa-e44a-459d-9aa7-bea3fdc17e10"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات