728 x 90

سی‌وششمین روز حمله روسیه به اوکراین - توپ‌باران کی‌یف

توپ باران کی‌یف توسط ارتش روسیه
توپ باران کی‌یف توسط ارتش روسیه

آخرین تحولات اوکراین

رویترز - ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت، نیروهای اوکراینی در حال آماده شدن برای حملات جدید روسیه در شرق این کشور هستند، زیرا مسکو نیروهای بیشتری را پس از تحمل شکست در نزدیکی کی‌یف، پایتخت این کشور مستقر کرده است.

رویترز - اطلاعات نظامی انگلستان می‌گوید که نبردهای سنگین در ماریوپل ادامه دارد، با این حال نیروهای اوکراینی هم‌چنان مرکز شهر را کنترل می‌کنند. سازمان اطلاعات نظامی انگلستان می‌گوید احتمالاً درگیریهای سنگین در حومه کی‌یف در روزهای آینده رخ خواهد داد. اطلاعات نظامی انگلستان می‌گوید نیروهای روسیه با وجود خروج تعداد محدودی از یگانها، به حفظ مواضع خود در شرق و غرب کیف ادامه می‌دهند.

رویترز - اطلاعات نظامی انگلستان - با وجود بیانیه‌های روسیه که حاکی از کاهش فعالیت‌های نظامی در اطراف چرنیهف، گلوله‌باران و حملات موشکی ادامه دارد.

رویترز - فرماندار محلی دونتسک روز چهارشنبه گفت که نیروهای روسی از مهمات فسفر و گلوله‌باران شهرک‌ها در خط مقدم که مناطق تحت کنترل اوکراین را از مناطق تحت کنترل نیروهای تحت حمایت روسیه در شرق منطقه دونتسک جدا می‌کند، استفاده می‌کنند.

رویترز - مارک روته، نخست‌وزیر هلند روز چهارشنبه گفت که توافق صلح بین روسیه و اوکراین باید به خاک و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد تا تحریم‌های اروپا علیه مسکو کاهش یابد. روته در یک سخنرانی در جریان یک سفر دولتی به اسپانیا گفت: توافق صلح با سلاح گرم، با از دست دادن قلمرو و حاکمیت اوکراین، راهی برای بازگشت به‌حالت عادی نیست و چنین وضعیتی به‌طور خودکار منجر به کاهش تحریم‌های ما علیه روسیه نخواهد شد.

رویترز - ژنرال آمریکایی که به‌عنوان فرمانده عالی ناتو در اروپا فعالیت می‌کند، روز چهارشنبه به کنگره گفت: تجاوز روسیه به اوکراین باید باعث بررسی مجدد حضور دائمی ناتو در شرق اروپا شود. ژنرال تاد ولترز (Tod Wolters) در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حضور دائمی نیروهای آمریکایی در بالتیک و جاهای دیگر، گفت: «باید تغییر کند».

رویترز - توپخانه حومه کی‌یف و یک شهر محاصره شده در شمال اوکراین را تکان داد، یک روز پس از وعده روسیه برای کاهش عملیات در آنجا. دولت اوکراین و متحدان غربی گفتند این عقب‌نشینی ترفندی برای سازماندهی مجدد توسط متجاوزان با متحمل شدن خسارات سنگین بود.

رویترز - یکی از مقامات ارشد حقوق‌بشر سازمان ملل روز چهارشنبه گفت که شهرهای اوکراین در تجاوز ۵هفته‌یی روسیه توسط حملات هوایی و گلوله‌های سنگین بمباران شده‌اند و غیرنظامیان را کشته و بیمارستانها را تخریب کرده‌اند که ممکن است جنایات جنگی محسوب شود. میشل باشله، در سخنرانی در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو، از روسیه خواست تا نیروهایش را از اوکراین بیرون بکشد. او هم‌چنین گفت که دفتر او «ادعاهای معتبر» دریافت کرده است مبنی بر این‌که نیروهای روسی حداقل ۲۴بار از مهمات خوشه‌یی در مناطق پرجمعیت اوکراین استفاده کرده‌اند و گفت که دفتر او در حال بررسی این مسأله است.

رویترز - بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان روز چهارشنبه گفت که هدف بریتانیا تغییر رژیم در روسیه یا برکناری پوتین، نیست و هدف آن کمک به محافظت از اوکراینی‌ها در جنگ است.

رویترز - میشل باشله می‌گوید که دفترش به‌دنبال ادعاهایی مبنی بر «تخلیه اجباری برخی از ساکنان ماریوپل» به روسیه یا قلمرو تحت کنترل گروه‌های مسلح وابسته به روسیه در اوکراین است. رئیس کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل در مورد اوکراین می‌گوید که حملات بی‌رویه بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه ممنوع است و ممکن است به‌عنوان «جنایت جنگی» محسوب شوند. دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل ۷۷ حادثه را تأیید کرده است که در آنها تأسیسات پزشکی در اوکراین آسیب دیده‌اند که شامل ۵۰بیمارستان می‌شود. میشل باشله از سازمان ملل می‌گوید موشکها، گلوله‌های توپخانه سنگین و حملات هوایی باعث تخریب گسترده تأسیسات غیرنظامی در اوکراین شده است. وی ضمن سخنرانی در شورای حقوق‌بشر، از روسیه خواست فوراً نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند.

 

عقب‌نشینی نیروهای روسیه به سمت بلاروس

عقب‌نشینی نیروهای روسیه به سمت بلاروس

 

آرایش مجدد نیروهای روسیه برای عملیات‌ آتی در اوکراین

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تحرکات اخیر نیروهای نظامی روسیه در اطراف کی‌یف را نه عقب‌نشینی که «آرایش مجدد» این نیروها دانست و این‌گونه ارزیابی کرد این تاکتیک به آنها اجازه می‌دهد تا تلاش‌های خود را بر مناطق دیگر اوکراین متمرکز کنند.

او با اشاره به این‌که تنها حدود ۲۰درصد نیروهای روسیه مستقر در اطراف پایتخت اوکراین در حال جابه‌جا شدن هستند، مسیر آنها را جاده شمالی منتهی به بلاروس عنوان کرد. این مقام پنتاگون گفت اگر مسکو در کاستن از تنشها جدی است باید این سربازها را به خانه بازگرداند. او تأکید کرد که واشنگتن بر این اعتقاد است که جابه‌جایی نیروها با هدف اعزام مجدد آنها در عملیات‌های آتی در خاک اوکراین صورت گرفته است. اکثر نیروهای روسیه که به سمت بلاروس در حرکت هستند عضو گردانهایی هستند که در نزدیکی فرودگاه هوستومل درگیر جنگی سخت با سربازان اوکراینی طی روزهای پایانی ماه فوریه بودند.

 

انهدام گسترده تجهیزات و تانکهای روسی در اوکراین

انهدام گسترده تجهیزات و تانکهای روسی در اوکراین

 

نیروهای روسیه خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند

طبق آخرین اطلاعات و داده‌های وزارت دفاع انگلستان، منتشره روز چهارشنبه ۱۰فروردین نیروهای روسیه متحمل خسارات فراوانی در جبهه اوکراین شده‌اند. طبق ادعای بریتانیا حتی روسیه مجبور شده تعدادی از نیروهای خود را برای سازماندهی مجدد به خاک روسیه یا بلاروس برگرداند. وزارت دفاع انگلستان می‌گوید اتخاذ این استراتژی از سوی مسکو نشان‌دهنده مشکلاتی است که روسیه در سازماندهی نیروهایش در خط مقدم جبهه با آنها مواجه است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2fbe1f2-d4ce-452e-a74c-744c064137e6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات