728 x 90

سومین روز حمله روسیه به اوکراین - نبردها در کی‌یف

آثار درگیریهای سنگین در کی‌یف
آثار درگیریهای سنگین در کی‌یف

خبرگزاری فرانسه (۷اسفند) دولت آلمان اعلام کرد این کشور ۱۰۰۰ سلاح ضدتانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوای استینگر به اوکراین ارسال می‌کند.

 

رویترز (۷اسفند)  یک مقام اوکراینی می‌گوید نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به نیروگاه هسته‌یی زاپوریژژیا هستند- وادیم دنیسنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین روز شنبه گفت که نیروهای روسی در حال نزدیک شدن به نیروگاه هسته‌یی اوکراین در زاپوریژژیا هستند و موشکهای خود را به سمت این مکان هدف گرفته‌اند. روسیه قبلاً نیروگاه منحل شده چرنوبیل را در ۱۰۰ کیلومتری شمال کی‌یف پایتخت اوکراین تصرف کرده است.

 

رویترز (۷اسفند) زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی از پیشنهادات مذاکرات صلح استقبال کرد- رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی از پیشنهادات ترکیه و آذربایجان برای انجام مذاکرات صلح با روسیه استقبال کرد و گفتگوی خود با ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا را کلیدی برای توافقات برای حمایت بیشتر بین‌المللی از اوکراین دانست. زلنسکی گفت: «ما تا زمانی که برای آزادی کشور لازم باشد مبارزه خواهیم کرد»

 

رویترز (۷اسفند) یک مقام اوکراینی می‌گوید حدود ۳۵۰۰ سرباز روس کشته یا زخمی شده‌اند- یک مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت که حمله روسیه به کیف در حال پیشرفت نیست و حدود ۳۵۰۰ سرباز روسی تاکنون در حمله مسکو به اوکراین کشته یا مجروح شده‌اند

 

کرملین فرمان گسترش تهاجم نظامی ارتش به اوکراین را صادر کرد. وزارت دفاع روسیه روز شنبه  (۷اسفند) اعلام کرد، دستور گسترش حمله نظامی در خاک اوکراین را صادر کرده است. به نیروهای نظامی دستور داده شده "تهاجم را به تمام سمت و سو گسترش دهند". وزارت دفاع روسیه دلیل این فرمان را رد درخواست مذاکره از سوی اوکراین اعلام کرده است.

مسکو گفت موشکهای کروز را به سمت اهداف نظامی شلیک کرده است و پس از متهم کردن اوکراین به «رد کردن» مذاکرات، «تهاجم را از همه جهت توسعه خواهد داد». تخمین زده می‌شود که دهها هزار نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند و بسیاری در حال حرکت به سمت مناطق غربی کشور هستند که کمتر تحت تأثیر جنگ قرار دارند.

 

خبرگزاری فرانسه  (۷اسفند) پنتاگون: نیمی از نیروهای اشغالگر روسیه اکنون در داخل خاک اوکراین هستند - یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز شنبه گفت که روسیه اکنون حداقل ۵۰درصد از نیروی تهاجم گسترده خود را داخل اوکراین وارد کرده است، اما به‌دلیل مقاومت شدید غیرمنتظره، پیشرفت کندی دارد. این مقام به خبرنگاران گفت: «ما تخمین می‌زنیم که بیش از ۵۰درصد از نیروی روسیه که پوتین علیه اوکراین جمع کرده بود... در داخل اوکراین شده‌اند». این مقام گفت: «ما نشانه‌هایی داریم که نشان می‌دهد روس‌ها به‌طور فزاینده‌یی از عدم تحرک خود در ۲۴ساعت گذشته، به‌ویژه در بخش‌های شمالی اوکراین، ناامید و مستأصل شده‌اند».

 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده ۳۵۰میلیون دلار کمک نظامی اضافی برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین می‌دهد. بلینکن در بیانیه‌یی گفت: «این بسته شامل کمکهای دفاعی مرگبار بیشتر برای کمک به اوکراین برای مقابله با تهدیدهای زرهی، هوابرد و سایر تهدیدهایی است که اکنون با آن مواجه است».

 

ارتش اوکراین مقاومت می‌کند

رویترز (۷اسفند) انگلستان می‌گوید ارتش اوکراین هم‌چنان به مقاومت پایدار در سراسر کشور ادامه می‌دهد. روسیه هنوز کنترل فضای هوایی اوکراین را به دست نیآورده است. وزارت دفاع انگلستان  روز شنبه اعلام کرد که بخش عمده‌ای از نیروهای روسیه که در پیشروی بسوی پایتخت اوکراین شرکت دارند در حال حاضر در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز کی یف قرار دارند. بریتانیا گفت ارتش اوکراین هم‌چنان به مقاومت پایدار در سراسر کشور ادامه می‌دهد. وزارت دفاع بریتانیا در یک به روز رسانی اطلاعاتی در توئیتر گفت: «روسیه هنوز کنترل فضای هوایی را به دست نیآورده است که باعث کاهش اثربخشی نیروی هوایی روسیه شده است. تلفات روسیه به احتمال زیاد سنگین و بیشتر از پیش‌بینی قبلی آنها یا میزان اذعان شده توسط کرملین می‌باشد».

 زلنسکی می‌گوید کی یف هم‌چنان در کنترل اوکراین است- ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه گفت که پس از تهاجم روسیه در روز پنجشنبه، کیف پایتخت هم‌چنان تحت کنترل اوکراین است. وی در پیامی ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد، گفت: «ما ایستادگی کرده‌ایم و با موفقیت حملات دشمن را دفع می‌کنیم. نبرد ادامه دارد».

 

خبرگزاری فرانسه (۷اسفند) زلنسکی می‌گوید اوکراین طرح حمله روسیه را از ریل خارج کرده است.

رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی روز شنبه گفت که نیروهای اوکراین تلاش کرملین برای تصرف کی‌یف و برکناری او را متوقف کرده‌اند و از مردم روسیه خواست تا ولادیمیر پوتین را برای توقف تهاجم تحت فشار قرار دهند. رهبر ۴۴ساله در یک سخنرانی ویدیویی جدید گفت: «ما نقشه آنها را از مسیر خارج کردیم». او تأکید کرد ارتش اوکراین کنترل کی‌یف پایتخت و شهرهای اصلی اطراف آن را در دست دارد. او هم‌چنین از روس‌هایی که علیه جنگ صحبت کردند تشکر کرد و از آنها خواست که به فشار بر کرملین ادامه دهند و گفت: «کسانی که به شما دروغ می‌گویند، به ما دروغ می‌گویند و به کل جهان دروغ می‌گویند متوقف کنید».

 

ماکرون: این جنگ ادامه خواهد یافت

خبرگزاری فرانسه (۷اسفند) ماکرون رئیس‌جمهور فرانسو در مورد اوکراین هشدار داد: «این جنگ ادامه خواهد داشت» - امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه هشدار داد که پس از تهاجم مسکو به همسایه طرفدار غرب خود، جهان باید خود را برای جنگ طولانی بین روسیه و اوکراین آماده کند. ماکرون در نمایشگاه سالانه کشاورزی فرانسه گفت: «امروز صبح می‌توانم یک چیز را به شما بگویم این است که این جنگ ادامه خواهد داشت».

او افزود «این بحران ادامه خواهد داشت، این جنگ ادامه خواهد داشت و همه بحرانهای ناشی از آن پیامدهای ماندگاری خواهد داشت» ماکرون هشدار داد: ما باید آماده باشیم. جنگ به اروپا بازگشته است، این [وضعیت] به‌طور یک طرفه از جانب رئیس‌جمهور پوتین انتخاب شد، با یک وضعیت انسانی غم‌انگیز، مردم (اوکراین) که مقاومت می‌کنند و اروپایی که آنجا است و در کنار مردم اوکراین مقاومت می‌کند».

- نیروهای اوکراینی و روسی در خیابانهای کیف می‌جنگند- در حالی که رئیس‌جمهور زلنسکی قول داد اوکراین هرگز تسلیم نخواهد شد، مقامات روز شنبه گفتند نیروهای اوکراینی حمله روسیه به کیف را دفع کردند اما  گروه‌های خرابکار به پایتخت نفوذ کردند.

 

فراخوان رئیس‌جمهور اوکراین 

رویترز (۷اسفند) رئیس‌جمهور اوکراین زلنسکی می‌گوید که هر کسی می‌خواهد بیاید و به ما کمک کند بیاید، ما شما را مسلح می‌کنیم. زلنسکی گفت ما باید این جنگ را متوقف کنیم، ما می‌توانیم در صلح زندگی کنیم. زلنسکی می‌گوید که مردم اوکراین حق عضویت در اتحادیه اروپا را به دست آورده‌اند و این لحظه کلیدی برای حمایت خواهد بود. او گفت امیدوارم مجارستان و آلمان جسارت کافی برای حمایت از تصمیم در مورد [اخراج روسیه] از سوئیفت را داشته باشند.

 

تصرف احتمالی شهر ملیتوپل در جنوب شرقی اوکراین

رویترز (۷اسفند):  نیروهای روسیه روز شنبه برای سومین روز متوالی شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت را با توپخانه و موشکهای کروز مورد حمله قرار دادند. خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرد که شهر ملیتوپل در جنوب شرقی این کشور را تصرف کرده‌اند.
مقامات اوکراینی فوراً در دسترس نبودند تا درباره سرنوشت ملیتوپل اظهارنظر کنند. جیمز هیپی وزیر نیروهای مسلح انگلستان در مورد این گزارش تردید کرد و گفت که این شهر با جمعیت حدود 150هزار نفر هنوز در دست اوکراین است.

...

منابع اطلاعاتی غربی می‌گویند [به‌رغم انتظار آنها] نیروهای روسی با مقاومت بسیار قوی اوکراین مواجه شده‌اند. انتظار می‌رود و این به‌طور قابل توجهی پیشرفت آنها [روس ها] را که روز پنجشنبه آغاز شد را کند کرده است.
اگر گزارش اینترفاکس در مورد Melitopol، که به وزارت دفاع روسیه استناد کرد، تأیید شود، این اولین مرکز جمعیت قابل توجهی بود که روس‌ها تسخیر کرده‌اند.
...

اوکراین گفت بیش از ۱۰۰۰ سرباز روسی کشته شده‌اند. روسیه آمار تلفات را اعلام نکرد. زلنسکی اواخر روز پنجشنبه گفت ۱۳۷ سرباز و غیرنظامی کشته و صدها نفر زخمی شدند.

 

آخرین تحولات اوکراین

رویترز-  یک مقام بانکی منطقه یورو: قطع ارتباط روسیه با سوئیفت موضوع چند روز آینده است- رئیس یک بانک مرکزی در منطقه یورو روز شنبه به رویترز گفت، تصمیم برای قطع ارتباط روسیه از سیستم پرداخت جهانی سوئیفت ظرف چند روز آینده اتخاذ خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه - ساعت ۱۰۲۹- اوکراین می‌گوید ۱۹۸غیرنظامی در حمله روسیه کشته شدند- وزیر بهداشت اوکراین روز شنبه گفت که تاکنون ۱۹۸غیرنظامی از جمله سه کودک توسط نیروهای روسیه در حمله به این کشور طرفدار غرب کشته شده‌اند. ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت در فیس‌بوک خود نوشت: «متأسفانه طبق آمارهای عملیاتی ۱۹۸ کشته، از جمله ۳ کودک و ۱۱۱۵ زخمی، از جمله ۳۳ کودک به دست مهاجمان روسیه داشته‌ایم.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد (۷اسفند):

یک شاهد به رویترز گفت که صدای آژیر حمله هوایی در کیف شنیده می‌شود. مقامات اوکراین اوایل روز شنبه گفتند که یک ساختمان مسکونی در این شهر مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

- سخنگوی ارتش فرانسه گفت فرانسه تجهیزات نظامی دفاعی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. سخنگوی ارتش فرانسه روز شنبه گفت که فرانسه تصمیم گرفته است تجهیزات نظامی دفاعی به اوکراین برای حمایت از این کشور در برابر تهاجم روسیه ارسال کند و افزود که موضوع ارسال تسلیحات تهاجمی در دست بررسی است.

-جمهوری چک سلاح و مهمات به ارزش ۸.۶ میلیون دلار به اوکراین ارسال می‌کند.

- زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید ما سلاحها را زمین نمی‌گذاریم. رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید این لحظه حیاتی برای تصمیم‌گیری درباره عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است.

- رئیس‌جمهوراوکراین: نیروهای روسیه حملات موشکی به شهرهای اوکراین انجام می‌دهند.

- مقامات نظامی و یک شاهد به رویترز گفتند که نیروهای روسی روز شنبه حملات موشکی و توپخانه‌یی را به شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف پایتخت انجام دادند، جایی که تیراندازی در نزدیکی ساختمانهای دولتی در مرکز شهر شنیده شده است.

رویترز- مقامات اوکراین از شهروندان خواسته‌اند تا از کی‌یف در برابر پیشروی نیروهای روسی دفاع کنند و به مقابله با آنها کمک کنند. این بدترین بحران امنیتی اروپا در دهه‌های اخیر می‌باشد.

- شهردار کی‌یف گفت: ۳۵نفر، از جمله دو کودک، در درگیریهای شبانه در کی‌یف تا ساعت ۶صبح مجروح شدند.

- اوکراین می‌گوید دو کشتی تجاری توسط موشکهای روسیه در نزدیکی بندر اودسا مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

 آمریکا پوتین و مقامات ارشد روسیه را به‌دلیل حمله به اوکراین تحریم کرد- دولت آمریکا روز جمعه (۷اسفند) به کشورهای اروپایی در تحریم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیوست، زیرا کشورهای غربی به‌دنبال افزایش فشار بر مسکو برای توقف تهاجم این کشور به اوکراین بودند. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌یی گفت: ما با متحدان و شرکای بین‌المللی خود متحد هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که روسیه بهای سنگین اقتصادی و دیپلماتیک را برای تهاجم بیشتر خود به اوکراین می‌پردازد. در صورت لزوم، ما آماده‌ایم هزینه‌های بیشتری را به‌دلیل رفتار انزجار‌آور روسیه در صحنه جهانی تحمیل کنیم.

- وزیر خارجه اوکراین خواستار تحریم نفت روسیه و انزوای کامل روسیه شد.

- سخنگوی وزارت امور خارجه لتونی در واکنش به تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی علیه روسیه گفت: «فشار بر روسیه باید از آنچه تاکنون اعلام شده افزایش یابد». او گفت سفارت اوکراین در مسکو تخلیه و به لتونی منتقل شد.

خبرگزاری فرانسه: لهستان، لیتوانی و آلمان روز شنبه درباره تحریمهای روسیه گفتگو خواهند کرد.

توئیتر وزارت‌خارجه فرانسه - در سازمان ملل و در همه مجامع، فرانسه به بسیج شرکای خود برای حمایت از اوکراین و مردم اوکراین ادامه خواهد داد. 

 

درگیری شدید میان نیروهای اوکراین و روسیه

درگیری شدید میان نیروهای اوکراین و روسیه

 

- ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهور اوکراین (۷اسفند) دریک پیام ویدئویی جدیدی اعلام کرد، به مقابله با حمله روسیه ادامه خواهد داد. او گفت: «ما سلاح را زمین نمی‌گذاریم و از کشورمان دفاع می‌کنیم.» او با لبخندی به مردم اوکراین «صبح‌به‌خیر» گفت و شایعات مبنی بر خروجش از کشور را رد کرد. آقای زلنسکی گفت: «من اینجا هستم. از این کشور باید دفاع کرد. سربلند باد اوکراین». رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت، پیشنهاد آمریکا برای کمک به خارج شدن خود را رد کرده است. او به آمریکا پاسخ داد: «من به مهمات نیاز دارم، نه امکان تخلیه.»

جو بایدن رئيس جمهور آمریکا دستوری برای ارائه «کمک نظامی فوری» به اوکراین به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار صادر کرد.

رویترز بامداد شنبه (۷اسفند) گزارش داد که کاخ سفید از کنگره درخواست کرده با توجه به وضعیت اوکراین، بودجه ۶.۴ میلیاردی را تصویب کند. دولت بایدن می‌گوید بخشی از این بودجه، معادل ۲.۹ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه، اقتصادی و امنیتی به اوکراین و همسایگانش خواهد شد.

رویترز (۶اسفند): فرستاده اوکراین به سازمان ملل متحد می‌گوید امشب باید استقامت کنیم، سرنوشت اوکراین همین الآن در حال تعیین شدن است.

خبرگزاری رویترز در ساعات اولیه بامداد روز شنبه ۷اسفند به نقل از شاهدان عینی گزارش داد صدای شلیک توپخانه در اطراف کی‌یف شنیده شده است.

رئیس جمهوری اوکراین ساعاتی پیش هشدار داد روسیه امشب «توجه ویژه‌ای» به کی‌یف دارد و نیروهایش ممکن است طی حمله‌ای پایتخت را در اختیار بگیرند.

رئیس جمهوری اوکراین گفت: شبی که پیش رو داریم، از روز بسیار سخت‌تر و دشوارتر خواهد بود.

استرالیا به‌دنبال پیوستن به اقدام جهانی برای تحریم پوتین است.

اوکراین می‌گوید دو کشتی تجاری توسط موشک‌های روسیه در نزدیکی بندر اودسا مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

رئیس‌جمهور گواتمالا گفت: به سفیر روسیه دستور بازگشت داده است، گواتمالا حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند.

 

نیروهای مردمی خیابانهای کی‌یف را سنگربندی می‌کنند

نیروهای مردمی خیابانهای کی‌یف را سنگربندی می‌کنند

 

رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد آمریکا برای خروج از اوکراین را رد کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی که مستقیما در جریان تماس میان مقامات آمریکایی و رئیس‌جمهور اوکراین بوده، به نقل از آقای زلنسکی گفت: "نبرد اینجا در جریان است و من به مهمات نیاز دارم، نه امکان تخلیه."
رئیس جمهور اوکراین به دلیل ایستادگی‌اش در برابر حمله روسیه به طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی مورد تحسین قرار گرفته است.

 

محکومیت جهانی حمله به اوکراین

به گزارش خبرگزاری رویترز (۶اسفند)، خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعمال می‌کند.

خزانه‌داری آمریکا گفت: ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه افسر ارشد نظامی روسیه گراسیموف اعمال کرد. آمریکا تحریم‌های مسدود کننده‌ای علیه صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه اعمال می‌کند

خزانه‌داری آمریکا وزیر دفاع روسیه شویگو را نیز تحریم کرد.

 

وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط روسیه

به گزارش رویترز (۶اسفند) روسیه روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد. در این قطعنامه حمله مسکو به اوکراین انزجار‌آور توصیف شده بود. این در حالی است که چین به این قطعنامه رأی ممتنع داد - اقدامی که کشورهای غربی آن را یک پیروزی برای نشان دادن انزوای بین‌المللی روسیه می‌دانند.

امارات متحده عربی و هند نیز رأی ممتنع دادند. ۱۱ عضو باقی مانده شورا رأی مثبت دادند. اکنون انتظار می‌رود پیش‌نویس قطعنامه توسط ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4c101e51-a83a-4e25-a374-c47c071f349b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات