728 x 90

سومیا سوامیناتان قهرمان شطرنج جهان: به ایران نمی‌روم

سومیا سوامیناتان استاد بزرگ شطرنج و قهرمان سابق جوانان جهان
سومیا سوامیناتان استاد بزرگ شطرنج و قهرمان سابق جوانان جهان

خانم سومیا سوامیناتان استاد بزرگ شطرنج و قهرمان سابق جوانان جهان، در اعتراض به حجاب اجباری از شرکت در مسابقات تیم آسیا که قرار است در همدان برگزار شود خودداری کرد.

وی گفت:‌

من مایل نیستم مجبور به پوشیدن روسری شوم. من حجاب اجباری را ناقض حقوق‌بشر می‌دانم. هم‌چنین حجاب اجباری ناقض حق آزادی بیان، حق آزادی اندیشه، وجدان و مذهب است. تنها راه برای من برای حفاظت از حقوقم این است که به ایران نروم.

 

ستاره شطرنج هندی به حجاب اجباری نه می‌گوید

تایمز هندوستان ‍۱۳ژوئن ۲۰۱۸می‌نویسد: خانم سومیا سوامیناتان استاد بزرگ و قهرمان سابق جوانان جهان از بازیهای قهرمانی تیم آسیا که از تاریخ ۲۶ژوئیه تا ۴اوت در همدان ایران برگزار می‌شود بیرون کشید و اظهار داشت که داشتن " حجاب اجباری " در ایران حقوق شخصی مرا نقض می‌کند.

او گفت: " من مایل نیستم به پوشیدن روسری یا مقنعه مجبور شوم. من قانون ایران در مورد حجاب اجباری را ناقض مستقیم حقوق اساسی بشر خودم می‌دانم، هم‌چنین ناقض حق من در آزادی بیان و حق آزادی اندیشه، وجدان و مذهب تلقی می‌کنم.

به نظر می‌رسد تنها راه برای من در حفاظت از حقوقم در شرایط فعلی این است که به ایران نروم. این خانم ۲۹ساله در حساب فیس‌بوک خود نیز اعتراض به حجاب اجباری برای ورزشکاران خارجی را منتشر کرد.

به گزارش تایمز هندوستان قهرمان و استاد شطرنج جهان خانم سومیا سوامیناتان قوانین رژیم ایران مبنی بر حجاب اجباری برای ورزشکاران زن در مسابقات جهانی شطرنج را نقض حقوق فردی آنها دانست. در سال ۲۰۱۶نیز تیرانداز هندی خانم حنا سیدو به همین دلیل از رفتن به ایران خودداری کرد. تایمز هندوستان می‌افزاید: خانم سومیا نیز امسال به حجاب اجباری در ایران نه می‌گوید و در این مسابقات که قرار است رژیم ایران برگزار کند شرکت نخواهد کرد

 

در صحنه ورزش هیچ جایی برای حجاب اجباری وجود ندارد

خانم سومیا می‌گوید در صحنه ورزش هیچ جایی برای حجاب اجباری وجود ندارد

در پستی که خانم سومیا در صفحه فیس بوکش گذاشته بود صدها نقطه‌نظر نوشته شده و اغلب آنها موضع شجاعانه او را تحسین کردند

برخی از این اظهارنظرها به شرح زیر است:

  • او یک زن هندی است که ملت و ارزشهای ملی را نسبت به حرفه‌اش در اولویت قرار می‌دهد. ما به او افتخار می‌کنیم حتی اگر او این امید را از دست بدهد ولی موفقیت بیشتری را به‌دست می‌آورد

فرد دیگری نوشته است

  • سال گذشته نیز نازی پیکیدز بازیگر آمریکایی شطرنج نیز به همین دلیل از شرکت در مسابقات شکست خورده(ناک اوت شده) در تهران خودداری کرد.

خانم سومیا سوامیناتا در یک نوار ویدئویی به قوانین حجاب اجباری رژیم ایران در مسابقات شطرنج نه گفته است

 

چرا به ایران نمی‌رود؟

خانم سومیا در حساب توئیترش نوشت من متأسفانه باید بگویم که در بازیهای آسیایی که قرار است در ۲۶ژوئیه ۲۰۱۸در ایران برگزار شود شرکت نخواهم کرد چرا که نمی‌خواهم مجبور شوم تا اجبارا چادر یا روبنده بپوشم. از نظر من قوانین ایران مبنی بر حجاب اجباری نقض آشکار حقوق‌بشر و برخلاف حق آزادی عقیده و بیان و دین است. بنظر می‌رسد در چنین شرایطی تنها راه برای این‌که بتوانم از حقوقم حفاظت کنم این است که به ایران نروم.

بسیار متاسفم که می‌بینم با برگزاری چنین مسابقاتی در ایران حقوق بازیکنان تا این حد نادیده گرفته می‌شود. به عقیده من سازماندهندگان این مسابقات باید انتظار داشته باشند که ما لباس تیم ملی کشورهای خودمان یا لباس ورزشی رسمی را هنگام مسابقات رسمی به تن کنیم. در صحنه ورزش هیچ جایی برای تحمیل حجاب اجباری و مذهبی وجود ندارد.

وقتی که از او سؤال شد آیا تمامی فدراسیون ورزشی هندوستان می‌بایست علیه قانون حجاب اجباری اعمال شده توسط رژیم ایران اعتراض کنند پاسخ داد: نمی‌توانم انتظار داشته باشم که همه با هم هم نظر باشند. این یک موضوع ویژه است.

ولی خانم سومیا در اشاره به قوانین زن‌ستیزانه در رژیم ایران که حتی حقوق ورزشکاران خارجی را نیز پایمال می‌کند در صفحه فیس بوکش نوشت من بسیار ناامید شدم وقتی که می‌بینم کسانی که مسابقات رسمی ترتیب می‌دهند به حقوق و منافع بازیگران احترام نمی‌گذارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e4a8ab04-8e06-4999-90d2-f7de0495514b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات